impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Blu Mar Ten - természettudomány
Blu Mar TenA Blu Mar Ten 2009 végére elérkezettnek látta az időt, hogy elénk tárja harmadik és egyben első egészestés drum and bass nagylemezét. A Natural History címre keresztelt album apropóján futjuk át a veterán dzsungelisták közel tizenöt évnyi munkásságát.
Az 1995-ben alapult Leo Wyndham és Chris Marigold alkotta londoni Blu Mar Ten első megjelenése a Way Out Records-os ’The Fountain / Lunar 12”-es volt, amit ‘96-ban Fabio rögtön az év zenéjének kiáltott ki. Ezt követően Erykah Badu első 'On & On' című slágerét értelmezték újra, amivel rövid idő alatt sikeresen be is robbantak a kereskedelmi rádiók Top 10-es listáira (a remix első kékcimkés lemez megjelenése a mai napig a szcéna egyik legkeresettebb ritkaságai közé tartozik). Nem sokkal ezek után pedig, a legendás Rage és Speed éjszakák pörgésében LTJ Bukem szemeli ki őket kiadója következő áldozatainak. Az instant siker tartósítására egy szép és hosszútávú ajánlatot kapnak a "Fiúk a klubból", amit szerencsé(nk)re nem utasítanak vissza.

Blu Mar TenÍgy 1997-ben kezdetét veszi a Good Looking Records-al való gyümölcsöző együttműködés, aminek első eredménye az atmoszfératágító Slipstream / Futureproof kettős. A kiadó aranykorának idején, mára klasszikussá vált örökérvényű zenékkel szerepelnek a 'Logical Progression 2' (’Global Acces’), 'Earth 2-3' (Adrift on deep water / Ir-on-ing’), 'Progression Sessions 2-3' (Butterflies & Moths / B.R.O.; Santur) sorozatokon. Menet közben még Blame 720 Degrees kiadóján is megjelenik két szerzeményük (’Butterflies & Moths / Osaka), amik később a 'Two Revolutions' válogatásán is méltó helyet kapnak. Az ezredforduló előtt aztán kijön első és egyben utolsó önálló ’Everglades’ EP-jük, majd végül 2002-ben a munkásságukat összefoglaló ’Producer’ sorozat 003 darabja zárja a kiadóval közös 4 évet.

A 2001-es szétválás után a Blu Mar Ten gyorsan és könnyedén evez új vizekre. A dob és basszus munkásságuk révén ismertté vált csapat hanyagolva a stílust, a TCR égisze alatt inkább Rennie Pilgrem ’Modernizm’ kompilációját ékesíti a ’The swarm’ című szerzeménnyel, vagy éppen a Distinctive Breaks ’Y4k’ válogatásán teszi tiszteletét Koma & Bones prezentálásában. Időközben a 2-step, garage, techno, house és downbeat szerzemények a nem kevésbé ismert Renaissance, Plastic City és Big Chill kiadóknak készülnek, míg a menetelésben a remix felkérések is folytatódnak Erykah Badu vagy akár Terry Lee Brown Junior részéről. Többek között Carl Cox, Pete Tong, Howie B és Mary Anne Hobbs hathatós támogatásával pedig igen széles körű reputációra tesznek szert a különböző zenei portálokon.

Blu Mar Ten2003 szeptemberében aztán napvilágot lát első albumuk az Exceptional Records-nál, ’The Six Million Names of God’ címmel, amely inkább a 1997-2003 közötti időszak downbeat termését öleli fel, mintsem a táncparkett orientált darabokat. A lemezen az öregmotoros Blame és a Ninja Tune-os Fink is közremüködik 1-1 szám erejéig. A hanghordozó kereskedelmi sikerét illetően még érdemes megemlíteni, hogy a Rockstar Games 2003-2006 között három zenét is (’Home Videos’, ’Simon & Lisa’, ’Trauma’) megvásárolt különböző videójátékaihoz. 2004-ben aztán Michael Tognarelli belépésével - aki annó az Eastern Bloc és Spin Inn lemezboltban dolgozott Marcus Intalex és Sappo oldalán - a Blu Mar Ten immáron trióvá bővül.

2005-ben a frissen fésült BMT megújult erővel tér vissza a d’n’b néhol sötétebb gyökereihez, hogy az ezt követő másfél évben sorra szállítsák a védjeggyel ellátott minőségi darabokat. A Renegade Hardware ’Fear No Evil LP’-jén a tüdőszaggató ’Let myself go’ basszusával törik maguk előtt az utat, míg a Hospital gyengére sikeredett ’Weapons of Mass Creation 3’ válogatásán is az egyik legmegbízhatóbb liquid darabot szállítják a Kameel hangjával ékesített ’Starting over’-el. Emellett D Bridge, Noisa és Friction társaságában részt vesznek még a ’Shogun Assasins’ EP folytatásán, illetve Nasty Habits klasszikus ’Shadow boxing’-ján is ott hagyják újlenyomatukat a 31 Records gondozásában. Nookie Phuzion kiadóján pedig már a ’Future Primitive’ vegytiszta elektrobass ütemeivel tágítják a hallójáratokat.

Blu Mar TenA szcénába való visszatérés után 2007-ben ismét a break, downtempo és ambient felé veszik az irányt. Második ’Blackwater’ című nagylemezükről a címadó dal, illetve a ’Dolce Vita’, ’Rogue’ és ’Ghost Trio’ őszinte elektronikája pedig megint csak elnyeri az erre nyitott füleket.

Egy pár bekezdés és 14 év után már el is érkeztünk 2009 májusához, amikor is felbukkannak az albumot beharangozó ’Close’, és az ezt követő ’Believe Me’ EP-k egyszerre harapós és simogató ütemei, amik már első hallásra megerősítették a régóta várt lemezbe vetett hiteket.

A november első hetében megjelent ’Natural History’-n lassan másfél évtizedes tapasztalatot és tudást hallhatunk egy igen sokszínű és sokat látott formációtól. Az egyszerre lélek- és testépítő lemez egyrészről hűen követi és viszi tovább a mostanság D Bridge - Instra:Mental - ASC háromszög diktálta minimál, kísérleti elektronikát a klasszikus drum and bass jegyében. Tökéletes példája ennek a ’Close’ EP-ről már jól ismert ’Above Words’, a 80-as évek elektro-romantikáját felidéző ’If I Could Tell You’, a recsegő basszusokkal megáldott ’Overwhelm’, illetve Instra:mental & Dbridge 8. számú Autonomic podcast-jében is felcsendülő ’By The Time My Light Reaches You I’ll Be Gone’.

Blu Mar TenMíg a ’Last Dance’ táncparkettrobbantó ereje mellett a ’Grey Area’, ’Close (VIP)’ és ’Clipjoint' a morcosabb, szikárbéz vonalon mozog, addig a Kemeel énekével közös darabok, mint a ’Nobody Here’ és a ’Starting Over remix’ a libabőrös hangulatért felelősek. Nem beszélve Martin Scorsese Taxisofőr-jéből hangmintázott, Robert De Niro szomorú sorait felidéző ‘God’s Lonely Man’ jazzy felhangjairól. A ’Bedroom Eyes’ kellemes zongora-rollere végül tökéletes zárása ennek az atmoszférával teli, mély és gazdag dallamvilágú 75 percnyi hangutazásnak.

A mostanra világszíntű hírnévvel büszkélkedhető BMT, múlt és jelen találkozásával tért vissza a törtütemű alapokhoz, hogy a teret formáló melódiák és a sötét, széttépett basszusfutamok ismét irányt mutassanak a stílusnak. Amíg 2008-ban Dbridge 'Gemini Principle'-je, addig idén Survival, Alix Perez és Blu Mar Ten instant klasszikusa tapintja ki a szcéna ütőerét.

A kortárs „modern art” borítóval ellátott hanghordozó egy világszerte limitált 500 (!) példányszámos 2×12″ lemez mellett, 13 számos Compact Disc és két digitális bónusz trekkel megtoldott MP3 formátumban már elérhető.

Blu Mar TenBlu Mar Ten - Natural History

01. Starting Over (2009 Remix)
02. Above Words
03. God’s Lonely Man
04. By The Time My Light Reaches You I’ll
Be Gone

05. Grey Area
06. Believe Me
07. Close (VIP)
08. Clipjoint
09. If I Could Tell You
10. Nobody Here
11. Last Dance
12. Overwhelm
13. Bedroom Eyes
14. Made Of Air (DD Bonus track)
15. Eight Rounds Rapid (DD Bonus track)

5 kötelező Blu Mar Ten track

1. Global Acces: A Logical Progression 2. részén szereplő ósulis szám pumpáló elektro basszusai és „laylow” dallamai már nem szorulnak különösebb bemutatásra. A szövegelést hagyjuk inkább a Conrad és Drs párosra.

2. Butterflies & Moths: A Blame prezentálásában napvilágot látó Progression Sessions sorozat 2. részén, illetve saját 720 Degrees kiadójának Two Revolutions válogatásán is méltó helyet kapó szám vaskos funky basszusával, valamint vízalatti gitár és trombita foszlányaival egy finom likvid rázva, és nem keverve.

3. Adrift on deep water: Ugyan nem sorolható a dob és basszus munkásságuk közé, de ez a mély álomszerű downtempo, karrierjük és az Earth 2. részének is egy fontos darabját képezi.

4. Santur: A millenium beköszöntével féltempós jazzy ütemekkel és távol keleti hangulattal szerepelnek Conrad és Drs oldalán a Progression Session 3. és egyben legemlékezetesebb állomásán.

5. Future Primitive: Ahogy azt a számcím is sugallja, elérkeztünk a jövő messziről sem primitív zenéjéhez. Egy sodró robot roller ez, valahol ASC atmoszférikus elektrodzsungelének közelében.


Kitekintő:
http://www.blumarten.com
http://www.myspace.com/blumarten
http://www.twitter.com/blumarten
http://www.facebook.com/blumarten
http://www.youtube.com/chrisblumarten
http://www.flickr.com/photos/blumarten
http://www.discogs.com/artist/Blu+Mar+Ten
http://www.rolldabeats.com/artist/blu_mar_ten/tracks/sort_by_year/asc
soundboy, 2009.11.14

Hozzászólások a cikkhez
elf 2009.-1.1-. 15: 1
szuper cikk!
kössssz
icr 2009.-1.1-. 14: 1
grat! jo ujra latni (olvasni) sboy! : )