impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Klute - Music For Prophet
Klute - Music For ProphetNos, 2010-ben Klute ismételten megmutatja, hogy hogyan kell megírni egy jó, egységes nagylemezt. A ’Music for Prophet’ egy mesterien egybegyúrt hanganyag, összetettebb az előző LP-nél. Telis tele van kimunkált, érzelemdús darabokkal, valamint keményebb muzsikákkal egyaránt. Ahogyan azt a mestertől elvártuk.
A nyitó zene, a csodálatosan szép és elbűvölő ’Knowing How To Get There’, a hangulatfokozó drámai építkezéstől sem mentes, dallamos ’Will You Love Me?’, a felvillanyozó ’Media’ mind-mind szépen kikövezik az utat a harcosabb, morgósabb ’Strange dinner’-ig, amely hajthatatlanul görgeti és húzza a dobhártyánkat, amennyire csak lehet. A ’Fools Love’ ismét a klasszikus, dallamos Klute-okat idézi. Vonósokkal, vokálokkal, apró szinti- és hangfoszlányokkal, bámulva a bárányfelhőket, ez, valamint a rendhagyó interlude egy kis pihentető ékköve a nagylemeznek.

Időnként dallamos pillanatokhoz érkezik a következő páros, ennek ellenére a perkusszívoktól telített ’Autumn Stone’-ban ott a burkolt agresszió, és a halfsteppel indító ’Blackpony’ is pörgősen csap bele a lecsóba. Vadul hajtanak tovább és tovább a lemez két, legkeményebb hangvételű trackje, a révületben tomboló, ultrafeszült ’Make It Stop’, és a technikailag perfekt, megállásra képtelen, Dom & Roland-dal közös ’Buy More Now’ felé. Itt már burjánzik, és felszínre tör az agresszivitás, de Klute tudja, hogy mikor és hol elég belőle.

A korábban megjelent, indiai hatásokkal tűzdelt, zseniális ’Ashram’ már előremutat az LP befejező taktusai, az ’Always Dreaming’ felé, amellyel a kígyó a farkába harap. Visszatérünk a dallamosabb hangulatokhoz, felkel a nap, nyugalom, vonósok és fény járja át az atmoszférát.

Az album dobprogramozása ötletes és végig tökéletes, a felépítés pedig hibátlan. Gyanítom, Tom sok új rajongót szerez a ’Music for Prophet’-tel, akiket pedig véletlenül elvesztett, szépen visszatereli. Pontosan attól szerethetőek ezek a zenék, ahol a nagytöbbség elbukik: az egész LP-t végigkíséri egyfajta báj, amely annak köszönhető, hogy Klute sosem veszi véresen komolyan önmagát. Minőségi muzsikák, amelyeket egyben és külön is, beletekergetés nélkül érdemes végighallgatni.

Klute - Music For ProphetInterjú:

Szia Tom! Először is köszönjük hogy időt szakítasz ránk, és válaszolsz a kérdéseinkre.

Sziasztok, köszi a felkérést.

Az új LP hatalmas, teljes élményt nyújt a hallgatónak. Mennyi ideig tartott befejezned? Büszke vagy rá?

Nagyon örülök neki, hogy teljes hallgatói élménynek látod az albumot. Mindig erre összpontosítok, minden egyes albummal, amelyet készítek vagy kiadok a Commercial Suicide-on. Kemény munka! Igen, mindig büszke vagyok a kicsinyeimre de ugyanakkor tudom hogy jobbra is képes vagyok. Ez az, amely miatt a jövőbe tekintek.

Mi volt a legfőbb erő, amely elsősorban a zeneírás felé irányított? Hogyan látod a saját fejlődésed zenei tekintetben? Elő-előveszed és meghallgatod a régebbi munkáidat?

Szerintem ez olyan, mint a gördeszka. Néhány ember meglátja, és egyből ki akarja próbálni, de sok ember találkozik vele és egyáltalán nem érdekli. Én a punk zenén keresztül kerültem bele a zenei világba, valamint játszogatva a lemezeimmel és körbe-körbe ugrálva a szobámban szétverve a teniszütőimet. Manapság az emberek letöltik a Reason legújabb változatát, és nem értik meg, miért nem adják ki a zenéiket egy hét alatt.

Érdekes, hogy a zenén belül fejlődésről kérdezel, egy olyan dologról, amelyet egyáltalán nem látok a drum&bass szcénán belül. A legtöbb ember stílusok közé szorítva írja a zenéit, abban a reményben, hogy a kiadók odalesznek azért, hogy kiadják a trackjeiket. Ebben a versenyben - miközben a zenét konformizálják - a személyiség elveszik. Óriási szükségünk van igazi ZENÉRE a drum&bass-ben.

Néhanapján előveszem a régebbi munkáimat és meghallgatom őket. Ennek általában az a vége, hogy a tükör előtt vadul maszturbálok.

Meghallgatva az új nagylemezt, az első dolog, ami az eszembe jutott, az egyik kedvencem tőled, a 'Splendor'. Gyönyörűen építkeznek a zenéid. Mi az a hatás, amelyet el szeretnél érni amikor építed az arrangementeket? És ha már erről van szó, ebben kik a legnagyobb inspirációid?

A 'Splendor' az egyik személyes kedvencem. Én a zenén belüli patternekre reflektálok, az ezekben a patternekben található ismétlődésekre, amelyekre további elemeket építek, vagy elveszem őket, és így tovább. Ez valószínűleg abból fakad, ha valaki mentálisan sérült. Vagy techno. Vagy valami köze van Steve Reich-hez. Ki tudja?

Egy interjúban azt mondtad, hogy a zenében a legfontosabb dolog a fejlődés, a progresszivitás. Ezt tartod a legfontosabb dolognak a magánéletedben is?

Természetesen igen. Az életet egy nagy tanulási folyamatként látom. Azért vagyunk itt, hogy többet tanuljunk önmagunkról. Nem azért, hogy borzalmas d&b zenéket írjunk és DJ-zzünk.

Klute - Music For ProphetVéleményem szerint a zenéidre nem hatott a dub, viszont igencsak hatásosak. Melyek a zenei gyökereid? Punknak címkézed magad?

Mi alapján jutottál arra a feltételezésre, hogy a zenéimre nincs hatással a dub? Ez egy általános félreértés, miszerint ha valami hatással van rád, akkor xerox fénymásolóval le kell másolnod magadnak, hogy a többiek jól felismerjék. Elmondhatatlanul nagy befolyással van rám a reggae. Egy olyan dolog, amit hosszú éveken át gyűjtöttem. Csak nem az a fajta csávó vagyok, akinek raszta loknikat és tincseket kell növesztenie és füvet szívnia hogy kimutassa a rajongását. A zenei gyökereim leginkább abból fakadnak, hogy a legfiatalabb voltam egy zenészcsaládban, szóval egész életemben mindenfajta zene vett körül.

Mi újság a bandáddal, a 'The Stupids'-szal? Úgy hallottam, egy ideje ismét együtt játszotok.

A 'Stupids' a bandám volt évekkel ezelőtt. Tavaly eldöntöttük, hogy készítünk még egy albumot és fellépünk párszor. Fantasztikus volt és rájöttünk, hogy sokkal jobbak vagyunk, mint valaha voltunk. Kiadtunk egy albumot, 'The Kids Don't Like It' címmel. Lássuk, megtalálod-e.

Mintha az új LP-n lassabb zenék lennének. Ez tudatos? Úgy vettem észre, ahelyett, hogy túl technikai irányt vennél, a muzsikáid továbbra is zeneibb irányokba fejlődnek. Ragaszkodsz a stukkereidhez?

A drum&bass zeném egyáltalán nem lassabb. 174 bpm, barátom. Amúgy igen, a rideg zenei építészettel ellentétes a hozzáállásom. Ebben a környezetben nem értem a kifejezést, hogy ragaszkodok-e a stukkereimhez. Az vagyok, ami vagyok és semmit nem kell bizonygatnom, kivéve azt, hogy megfelelően kommunikáljam le a zenét az embereknek, és reménykedjek benne hogy nem szar.

Ha visszagondolsz azokra az időkre, amikor elkezdtél elektronikus zenét írni, és, tegyük fel összehasonlítod a jelenlegi munkafolyamatoddal, mi a legnagyobb különbség, amelyet a kettő közt találsz? Változott-e egyáltalán a hozzáállásod, ahogyan a zenéhez közelítesz?

A legnagyobb különbség az, hogy most mindenből TÖBB van. Több az eszköz, a hangok, stb. stb. Szerintem emiatt eltűnt a varázs. Amikor elkezdtem kiadni zenéket, pontosan egy Ensoniq ASR10 samplerrel és egy Roland JV880 szintivel rendelkeztem, és mindent egy Atari 1040ST géppel készítettem, amelyen a Cubase 2-es verziója futott. A légkör sokkal izgalmasabb volt akkor, mert igazán használnod kellett a fantáziádat, hogy ki tudd használni a limitált memóriát és eszközparkot. Az is sok embert elriasztott, hogy sok pénz kellett ahhoz, hogy mindezeket megvásárold. Manapság egy számítógépre, egy internet kapcsolatra valamint nem létező intellektuális képességekre van szükséged, és TE IS zenész lehetsz, ahogyan bárki más.

Személy szerint számos embert ismerek, akik azt mondják, az életüket a zenéd mentette meg. Számítasz erre akkor, amikor befejezel egy számot?

Természetesen hihetetlenül felemelő ha ezt mondják nekem de valahogyan még mindig nem tudom elképzelni hogyan lehetséges ez! A zenének ereje van, hogy érzelmeket közvetítsen egy szavak nélküli, semmi máshoz nem hasonlítható módon. Ha eme különleges módon tudok hatást gyakorolni az emberekre, akkor úgy érzem valamit, valahogy jól csinálok!

Jópár magyar drum&bass számot adtál ki és egy új Mindscape megjelenés pedig most érkezik. Létezik esetleg egy magyar hangzás, amit szeretsz?

Sosem gondolkoztam azon, hogy létezik-e egy kifejezett magyar d&b hangzás, de elég vicces hány ember zenéjét adtam ki. A magyarok nagyszerű, emberséges nép. Habár túl sok mindenkit hívnak Gábornak.

Klute - Music For ProphetAnnak idején számítottál a d&b jelenlegi népszerűségére?

Nem, biztosan nem számítottam. Sosem tudtam volna elképzelni, hogy 10-15 évvel később is imádni fogom!

A számaid hatalmas érzelmi töltettel rendelkeznek. Honnan származik mindez?

Azt hiszem ez abból a tényből eredeztethető, hogy a szerelem Istene vagyok, aki természetellenesen nagy pénisszel rendelkezik.

Mit gondolsz a jelenlegi, 'halfstep / minimalista' hangzásról a drum&bass zenében? Miért lett ennyire domináns? Mi a véleményed; ez a megfelelő irány a stílusnak? Működik a táncparketten? Játszol zenéket Rockwell-től, Stray-től, Sabre-től vagy Lynx-től?

Nem gondolom, hogy domináns lenne ez a hangzás. Talán az online közösségben tökéletes téma a beszélgetésre, de semmiképpen sem a nagytöbbség kedvence. Persze, ha módjával használják, mint bármi mást, működhet a táncparketten. Amennyire emlékszem, játszottam már Lynx vagy Sabre zenéit.

Emlékszem, amikor te és Amit gyakran láthatóak voltatok dubstep estéken. Szerintem az ő zenéjét és a dubstepet egy nagyon szoros kapocs köti össze, és az ő számai sok emberre voltak hatással a drum&bass-ben. Kiadófőnökként kulcsfiguraként látod-e magad, mint aki a 'halfstep' alstílus (ha létezik ilyen) popularizációját elősegítette?

Mindig is magával ragadott a 2 step garage, főként a Londoni kalózrádiókból - vezettem, hallottam valami őrülten jót, megfordultam a kocsival és száguldottam, rohantam hogy Archwaynél a Pure Groove-ban meg tudjam venni az adott számot. Ebből nőtt ki a 2 step mélyebb oldala, név szerint Ghost és Horsepower, stb. stb. és ez a beazonosíthatatlan hangzás, amelynek a neve 'dub step' lett. Összebarátkoztam egy sráccal akit Neilnek hívnak, ő csinálta a dubplate.net-et és szervezte a Forwardot. Mindig is fűzött engem hogy legyek részese az egésznek, és ez majdnem megtörtént. Egy darabig beszéltem Malá-val és Loefah-val az együtt dolgozásról vagy Commercial Suicide-on való megjelenésekről, de sosem jött össze végül. Amit dubstep rajongása ennek eredményeként született. Az ő half step hangzása annak az eredménye, hogy Steve Digital iskolázta, aki a Deadline-on és a Dirty Monkey-n keresztül vitte a formulát. Amit felkapta ezt, és az én véleményem szerint a sajátjává tette. Amikor a dolgait a szettjeimben játszottam, az emberek igazán kivoltak. Pár ember megkérdezte, hogy ez valóban dubstep-e, néhány elutasította, mint drum&bass-t.

Úgy látom e magam, mint kulcsfigura, aki a halfstep népszerűsítésében sokat tett? Nos, kit érdekel? Ugyanakkor akkoriban Amit hangzásának effajta koncentrációja valahogyan új volt a számomra, nagyszerű zene volt, amelyet játszanom kellett a DJ szettekben. Sok ember érezte úgy, hogy ők nem tudják, de valahogyan, pár évvel később már tudják. Tudod milyen ez, sok embernek engedélyre van szüksége a változáshoz.

Klute - Music For ProphetSzereted dBridge és az Instra:Mental Autonomic sorozatát?

Persze, van pár jó cucc arrafelé.

El Hornet (Pendulum) azt mondta rólad, hogy a romantikus amenek mestere vagy. Tetszik ez a titulus?

Ó igen, szeretem a jó romantikus amen-t.

Kik azok az új d&b művészek, akikre oda kell figyelnünk a közeli jövőben?

Fogalmam sincs. Bárcsak több igazi zenész lenne köztük mint versenyző.

Kik a kedvenc művészeid a jelenlegi elektronikus zenében?

Imádom a tényt, hogy MJ Cole még mindig a mestere annak, amit csinál.

Hogy álltok az 'A Bunch of Cuts' estékkel? Még mindig barátok vagytok a csapat többi tagjával? Látunk-e még közös kollaborációt Calibre-rel vagy Marcus Intalex-szel?

Mélységes szerelmet ápolunk egymás között.

A csodálatos 'Divinity' 2008-as megjelenése után, adsz-e ki még zenét Presha Samurai Music labelén? Milyen srác ő? Szereted Új-Zélandot?

Új-Zéland egy fantasztikus hely. Elképesztően pezsgő zenei szcénával rendelkezik, és az emberek is nagyszerűek. Csak úgy mint a magyaroktól, sok zenét adtam ki a kiwiktől is. Geoff Presha nagyon régi jó barátom. Imádja a zenét és szereti megosztani másokkal. Számomra Új-Zéland egy nagyszerű hely, ahová minden évben turnézni megyek már nagyon hosszú ideje. Amikor hazaérek, alig várom hogy visszamehessek!

Még mindig Ipswichben élsz?

Nem, már rég elköltöztem, de a családom közel él.

A jövőben jelentetsz majd meg zenét újoncoktól a Commercial Suicide-on?

Igen.

Foci vagy gördeszka?

Gördeszka.

A 'worm' vagy az 'amen' break?

Amen.

Kitekintő:
http://www.myspace.com/kluteuk
Klute - intim terrorizmus
Klute - Hazudj, csalj, lopj!
implant, 2010.05.31