impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Rockwell - régi vágyam egy Clipz remix
Az A38-on tartott Urban Art Forms előbulin nyílt alkalmam beszélgetni napjaink egyik legelőremutatóbb drum and bass producerével, aki először járt hazánkban.
Nagyon változatos szettet játszottál, volt időd kibontakozni. Erre gondolom nem nagyon van lehetőséged az Egyesült Királyságban szokásos egy órás szettek alatt.

Ez így van, ám szerencsére sokat játszom Anglián kívül is, például nem régen voltam Finnországban, Svájcban és kétszer Németországban. Lehetőségem van két óra alatt kalandozni a műfajok között, amit imádok. Szeretek house-t játszani, ma pörgettem hip hopot is. Ha az emberek füle rááll egy bizonyos tempóra, akkor akár teletubbiest is játszhatsz dnb alappal, kb. akkor is ugyanúgy fognak bólogatni (nevet). A szettnek kontrasztosnak kell lennie: nem keménykedhetsz két órán keresztül, néhány visszafogottabbat is be kell dobni mellé.

Nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy mi ihleti azt az eredeti hangzást, amit képviselsz?

Muzikális családból származom, édesanyám zenetanár, édesapám zenekari csellista, magam is próbálkoztam pár hangszeren. Ihletet gyakorlatilag bármi adhat. Ide sorolom azt is például, mikor először érkeztem Londonba, esténként sokat köröztem a földalattival. Nem igazán tudtam merre mentem, csak hallgattam. Vagy amikor fülessel a fejeden csak sétálsz az üres utcán cél nélkül. Zeneileg is elég széles a paletta a Panterától DJ Assaultig. Ha valaki csak drum and bassből meríti az ihletét, akkor nem fog tudni újat kreálni. Nem mondom persze, hogy mindenkinek valami újjal és eredetivel kell előrukkolnia, vannak, akik a szimpla rollereket szeretik, amivel nincs is semmi baj.

Más műfajban még nem nagyon jelent meg tőled zene. Próbálkozol ilyesmivel?

Készítettem egy saját verziót Tyler the Creator ’Yonkers’ című zenéjéből, kicsit felvagdostam és újraépítettem. Megjelenés előtt áll egy remixem, amit Untold zenéjéből készítettem (vele egyébként van már megjenése a Criticalon is – a szerk.).



Eddigi megjelenéseid között nem látni sok kollaborációt. Jobban szeretsz egyedül dolgozni?

Pillanatnyilag rengetegen dolgozom, készülnek közös zenék a Phace-szel, Kitoval, Untolddal, Alix Perezzel. Rengeteg zene van a gépemen, amit kipörkölhetnék és játszhatnám már holnap. De inkább tartogatom magamnak, a megfelelő pillanatig.

Sokan talán kicsit meg voltak zavarodva, mikor először hallották a zenéidet. Nem tudták eldönteni, hogy ez most drum and bass vagy sem?

Néha még magamat is sikerül meglepnem. Mostanában sokszor hallgatom a laptopomon a zenekezdeményeket, az egyikre elkezdtem bólogatni, gondoltam milyen jó kis techno szám. Erre ránézek a bpm számlálóra és az 172-t mutat. Egy szó, mint száz: amíg bizonyos tempón belül marad a zene, addig drum and bass, de azzal töltöd meg, olyan hatásokat viszel bele, olyan dobképleteket csinálsz, amilyeneket akarsz.

Hány éves vagy most? Mikor kerültél bele az elektronikus zenébe?

Erre a kérdésre nem igazán válaszolhatok, ez bizalmas! (nevet) Idősebb vagyok, mint amennyinek tűnök, de fiatalabb, mint amennyinek látszom a DNB TV-n. Valahol a kettő között. Mikor Finnországban játszottam az egyik srác megjegyezte, hogy fura, hogy ilyen fiatalos vagyok élőben, mert a DNB TV-n kb. 45 évesnek tűnök. Szóval majd meg kell említenem Risky-nek (a DNB TV házigazdája – a szerk.), hogy cserélje ki a kamerákat. 16-17 éves koromban kezdődött, mikor elromlott a CD játszóm és a Radio 1-ra tekertem, ahol éppen Fabio játszott. Abban a szettben Adam F ’Brand New Funk’ című zenéje gyakorolta rám a legnagyobb hatást. Sajnos Fabio még mindig nem hívott meg a műsorába, talán majd ha jön az album…

Ezek szerint számíthatunk tőled szerzői albumra a közeljövőben?

Igen, leszerződtem a Shogun Audiohoz egy vagy akár több albumra is, attól függően, hogyan alakulnak a dolgok. Hatalmas megtiszteltetés olyan emberekkel együtt dolgozni, akikre felnéztem egykor. Minden alkalommal, mikor megyek a stúdióba megmutatni Frictionnek az új zenéimet, tiszta ideg vagyok, hogy mit fog szólni hozzájuk. Az albumra 2012 a határidő, pontos dátum nincs, de lesz pár megjelenésem addig is. Lesz egy mérföldkőnek ígérkező válogatás a Shogunon, amire szintén készítek pár zenét, nem csak drum and basst.

Tehát exkluzív szerződés köt a Shogun Audiohoz? Nem is jelenhet meg máshol zenéd?

Jön majd a nyár vége felé egy zeném a Neosignalon, a Phace-szel közös ’No!’. Átugrottam Flohoz (a Phace egyik tagja) pár napra és megszültük ezt a szörnyet. Készül már az újabb közös zene, ami minden bizonnyal a Shogunon fog megjelenni. Nagyon jó vele együtt dolgozni, emberileg is jól kijövünk. Hatalmas hatással van rám a csapat munkássága.

Van esetleg más, akivel még nem volt alkalmad együtt dolgozni, de szeretnél a jövőben?

Igen, azokkal a srácokkal, akik most kint zenélnek (Spinline) nagyon szeretnék zenét írni! Legutóbb mikor Icicle lakásán tartottunk egy összejövetelt, hogy egymás zenéit hallgassuk, Márk (Gamma a Spinline-ból) is ott volt és döbbenetesen jó trekkeket mutatott. Aztán… gondolkozom rajta, hogy kivel szeretnék még zenét írni, csak az a baj, hogy ezeknek a fele már nem él.

Meg tudsz esetleg nevezni más magyar producereket is?

Húha… hát most hirtelen nem tudnék. Ha mondod a neveket, biztos ismerni fogom őket, csak éppen nem tudtam róluk, hogy magyarok.

Chris.su?

Ó igen. Neki van egy hatalmas zenéje a Subtitles kiadón, ’Solaris Theme’ címmel. Nagyon mély, imádom. Szeretem a zenéit. Mindscape? Ő is magyar talán? Aztán Jade, neki volt albuma a Citruson. Ismerem ezeket a neveket, de nem tudtam országhoz kötni. Ezek szerint elég erős a szcéna itt Magyarországon. De egyre inkább ez a tendencia a drum and bassben, mivel olyan mértékben kiszélesedett a közösség és nemzetközivé vált, hogy hallod a nevet és nem tudod megmondani, hova valósi.



Vokalistákkal nem tervezel együtt dolgozni?

Nagyon szeretnék, de nehéz megtalálni az igazit és egy hullámhosszra kerülni vele. Mint ahogy Alix Perez rátalált a Foreign Beggarsre. Bármennyire is szeretnék velük zenét csinálni, tudom, hogy folyton Alixhoz hasonlítgatnák, és nem akarom, hogy ez legyen.

Ez az eredetiség hátránya, hogy az emberek másolni kezdenek. Van ilyen tapasztalatod?

Nagyon hízelgőnek találom, hogy inspirálok embereket. De azért óvatosabb lettem, sok zenét visszatartok, amiket még sehol nem raktam föl. Kell a kihívás, mindig újat, eredetit akarok alkotni.

Említetted ugye a nemzetköziséget. Mikor először láttam, hogy az egyik zenédet ’My War’ címre keresztelted, felmerült bennem, hogy esetleg német vagy.

A ’My War’ egy utalás az egyik kedvenc bandámra, a Black Flagre. Nekik is van egy ilyen című zenéjük, ami az egyik kedvenc hardcore zeném. Ha megnézed a Critical megjelenéseim artworkjét, akkor mindegyiken van négy függőleges csík. Ez egy utalás a Black Flag logójára, ami négy függőleges, vastag fekete csík. Szóval nem vagyok német, Londonban élek, de Bristol mellől származom.

Mennyire volt hatással rád a bristoli szcéna?

Nagyon! A Full Cycle Sunday névre keresztelt sorozaton buliztunk folyton, ott mélyültem el a drum and bassben. Akkoriban gyakorlatilag nem sétálhattál úgy át az utcán, hogy valamelyik melletted elguruló autóból nem szólt volna Clipz - ’Cuban Links’ című zenéje. Nagyon szeretném remixelni azt a zenét, szóval Clipz igazán felkérhetne rá!

Kitekintő:
Rockwell facebook
Rockwell soundcloud
markov, 2011.07.05