impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Howard Gray (Mainstage Artists) - sosem unalmas
A buliba járó közönség legfőbb elvárása, hogy megfelelő helyen, megfelelő hangtechnikájú bulit kapjon, jó fellépőkkel. A parti szervezője igyekszik kielégíteni ezen igényeket, fellépő nem terem azonban minden fán, ráadásul sok zenészt nem is lehet közvetlenül elérni. Ilyenkor lép a képbe a booking ügynök. Az alábbiakban azzal a Howard Gray-jel készült interjút olvashatjátok, aki a jónevű booking iroda, a Mainstage Artists tagja és aki olyan nevek fellépéseit intézi, mint Cyantific, John B, Logistics, vagy Nu:Tone.
Hogyan kezdődött a karriered, milyen régóta foglalkozol bookinggal?

A kétezres évek közepén két barátommal alapítottam meg a Reprise Agency-t, miután korábban évekig szerveztünk bulikat. Három esztendeig részmunkaidőben űztem, mert közben egy reklámügynökségnél dolgoztam. 2009-ben döntöttem úgy, hogy otthagyom a munkahelyemet és minden időmet a saját ügynökségemnek szentelem. A következő évben már nem 20, hanem 60 DJ volt a repertoárunkban és rosterünk (a foglalkoztatott fellépők listája – a szerk.) 20 live acttel is bővült. Idén júliusban olvadtunk össze a Mainstage Artists ügynökséggel, azóta az ő nevük alatt dolgozunk. Jó nagy költözködés volt... A cég egyébként egy nagyon izgalmas helyen van. Két korábbi társam közül az egyik ugyancsak egy nagynevű londoni ügynökségnél dolgozik, másikuk pedig a Mainstage repertoárjának egyik prominens személyisége.

Te is DJ-zel?

Igen, egy kicsit. A londoni Cable klub Shogun bulijainak vagyok rezidense és időről időre játszom kisebb fővárosi partikon. Sok mindent pörgetek: house-t, technót, diszkót, hip-hopot... Nagyon élvezem mint hobbit, mert folyamatosan érzem az új zenék impulzusait.

Hány művészt foglalkoztat az ügynökség?

Száznál is több név van a listánkon. Vannak közöttük páran a legismertebbek közül: Sasha, Above & Beyond, Adam Beyer, Darren Emerson, Goldie... Említésre méltóak a feltörekvő arcok is, mint a RocketNumberNine, a The Prototypes, Flux Pavilion, a WetYourSelf! DJ-i és Seams.

Hány booking-ügyletet bonyolítotok havonta?

Rengeteget! Minden hónapban többszáz szerződéskötésre kerül sor a Mainstage-en keresztül.

Hogyan találtok rá a művészeitekre? Általában ki kezdeményezi az együttműködést?

Ez változó. A munkánk leghálásabb része az, amikor egy művésszel a kezdetektől fogva együtt dolgozunk, és látjuk, hogy sikeressé válik. Ezen kívül rengeteget kutatunk új arcok után, blogokat olvasunk, kisebb bulikra járkálunk stb (ez az úgynevezett Artist & Repertoire munka egyik része– a szerk.) Ezen kívül rengeteg művész keres meg minket akár közvetlenül, akár menedzserén, vagy partner-lemezkiadóinkon keresztül. Van egy emberünk az irodában, aki kizárólag az új üzletek szerzésével, új zenészek leszerződtetésével foglalkozik.

És mi a te munkád? Vegyünk egy átlagos booking folyamatot. Milyen feladataid vannak a kapcsolatfelvételtől a rendezvény (és fellépőd játékának) kezdetéig?

A teendők listája és az adott munka összetettsége a művésztől, a menedzsmenttől, a buli szervezőjétől és helyszínétől, valamint egyéb tényezőktől függ. Általában véve a munkám a fellépő képviselete és a fellépésekkel kapcsolatos dolgok felügyelete, kézben tartása. Ez magában foglalja az adott zenész fellépéseinek nyilvántartását, az üzletkötést a buli szervezőjével, a szerződések elkészítését, a számlák és egyéb szükséges dokumentumok kezelését. Megszervezem a fellépő utazását, és szállását, nyomon követem a szóróanyag elkészültét, és nem utolsó sorban irányítom a művészek kifizetését és számvitelét.

Booking ügynökként mi volt a legrosszabb élményed? Dolgoztál-e együtt inkorrekt, vagy más szempontból nem kívánatos partiszervezővel?

Vannak kellemetlen történetek, de szerencsére nem túl sok. A legnagyobb ügynökségek között gyorsan terjed az információ a problémás promoterekről. Ha hírt kapunk egy ilyen szervezőről, akkor nagyon valószínűtlen, hogy dolgozunk vele a jövőben. Azonban amint mondtam, ez ritka eset, mert a legtöbb szervező nagyon rendes.

Vannak a fellépőidnek különleges (vicces vagy furcsa) kérései?

Az én művészeim eléggé alkalmazkodóak. Amelyek mindenképpen kellenek nekik, azok a legértelemszerűbb dolgok: jó monitorhangfalak, megfelelő lemez- és CD-játszók. Mondjuk hallottam már pár sztorit őrült színpadi igényekről... (nevet)

Melyek a legfontosabb emberi tényezők, ha egy ügynökségnél dolgozik az ember? Milyen személyes feltételei vannak ennek a munkának?

A legfontosabb a kielégíthetetlen zeneétvágy (amely minél szélesebb körű, annál jobb). Az üzleti/menedzsment folyamatokban sok számmal dolgozunk, nem ártanak tehát a pénzügyi ismeretek. Az előző munkám során sok értékes tapasztalatot szereztem projektmenedzserként. Ezeket a tapasztalatokat most hasznosítani tudom a pénzügyi dolgok nyomon követésénél, a költségek tervezésénél és a művészek számvitelénél. Nagy pénzmozgás van különböző számlák között mindenféle valutanemben, szóval nagyon fontos, hogy ezekben a dolgokban a topon legyél. Redkívül jól szervezettnek is kell lenned, mert egész nap dátumok, útvonalak és útiokmányok, előlegek repkednek. Mindezeken kívül ez mégis csak egy emberek közötti üzlet, szóval nagyon fontos, hogy a lehető legkülönbözőbb embertípusokkal tudj remekül kommunikálni. Az egyik dolog, amit imádok ebben a munkában, az éppen az, hogy sokféle képességre van szükségem, és ezeket a képességeket folyamatosan fejleszteni tudom. Teljesen mindegy, hogy milyen régóta csinálod, mindig van megtanulható újdonság, mindig van felfedezésre váró zene, mindig vannak új emberek, akikkel találkozhatsz. Ez sosem unalmas!

Kitekintő:
Mainstage Artists facebook
Mainstage Artists honlap
L.A.S., 2011.09.25