impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Lynx - a DJ-k szerepe ma túl fontos
lynxNéhány napon belül megjelenik Lynx második albuma, melynek kapcsán - közel négy évvel az első alkalom után - újra beszélgettünk kicsit a sokszínű producerrel. A rendkívü izgalmas Devil's In The Detail kulisszatitkai mellett szóba került a zenész Detail névre keresztelt kiadója, a drum & bass és a bass music szcéna, valamint Lynx kifejti a véleményét a DJ-k jelentőségéről is.
Úgy gondolom, kevés olyan dnb producer van, aki képes 'experimentális' hangzásokat beleültetni ebbe az aránylag könnyen befogadható közegbe. Ettől válik egyedivé, érdekessé és izgalmassá a hangzásod. Miből merítesz inspirációt a kísérletezéshez?

Sokféle zenéből merítek, legyen az régi vagy új. Mikor elkezdtem producerkedni, olyan előadók inspiráltak, mint a The Prodigy, az Altern8, a korai rave korszak. De a legtöbbször, amikor zenét írok, csak hagyom, hogy az hasson, amit az adott pillanatban érzek. A zenéléshez én ritkán közelítek módszeresen.

Nem nagyon látunk manapság előremutató produkciókat a drum and bass-ben. Te milyennek látod a szcénát, elégedett vagy-e a dolgok alakulásával? Ha nem, mi az, amit hiányolsz?

lynxÚgy gondolom, a drum and bass egykor a leginkább előremutató elektronikus zene volt, különösképpen a '90-es években. Ez a mai zenéből sem tűnt el végleg, csak mélyebbre kell ásni. Sajnos a DJ-k szerepe ma túl fontos, így csak a DJ-barát zenék kerülnek felszínre, ami engem eléggé elkeserít. Mindig szívesebben hallgatok meg olyan dnb-t, amiben van valami plusz, valami előremutató, mint azt, ami szimplán ütős és DJ-barát.

Szerinted kik azok, akikre érdemes figyelni?

Talán nem én vagyok a legalkalmasabb ennek megválaszolására, mivel én eléggé a saját hangzásomra koncentrálok. De jelenleg, dnb-ben, akit leginkább kedvelek, az a Dub Phizix zenéje. Calibre-t pedig mindig is nagyon szerettem, nagyon kevesen képesek ennyire izzadtságszag nélküli, könnyed stílusban zenélni, mint ő.

Követed az angol bass music dolgait? Mi a véleményed arról, hogy a dnb producerek az elmúlt pár évben tömegesen váltottak középtempóra?

lynxA bass music számomra elég tág fogalom, amibe belefér minden a glitch-től a mélyebb dubstep-ig. Igen, valamennyire figyelemmel kísérem és nem hibáztatom a producereke azért, mert új dolgokat próbálnak ki. Sőt, én bátorítanám is őket erre! Azt lehet mondani, hogy ez egy olyan korszaka a zenének, amikor a műfaji korlátok bár ledőlnek, a szakadékok egyre nagyobbak, mint valaha. Azt látom viszont, hogy a hasonló közegek egyesülnek - pl. akik szeretik a mélyebb dnb-t, azok valószínűleg a mélyebb dubstepet is kedvelik. Akik dnb-n belül jump up-ot hallgatnak, azoknak meg ott a keményebb dubstep, és így tovább.

Mit szoktál hallgatni, ha épp nem dnb-t? Kik a legnagyobb kedvenceid?

Mostanában nagyon szeretek glitch-et hallgatni, olyan előadókat, mint Hudson Mohawke, Mike Slott, Jai Paul, vagy mint James Blake, Ifan Dafydd, Dorian Concept. Úgy általában a Warp és a Ninja Tune kiadványok a legizgalmasabbak számomra. Miközben újítóak a zeneírási módszerek tekintetében, mégis nagyon természetesnek hatnak.

Az új albumon rengeteg a közreműködő, köztük néhány kevésbé ismert arc. Mit érdemes tudni róluk, miért rájuk esett a választásod? Ennyire nem szeretsz már egyedül zenélni?

Mindig is sokat zenéltem másokkal. Azért jó, mert egyszerre több hatás és szempont tud érvényesülni, olyan ötletek, amikre egyedül nem is gondolnál. De ugyanannyira élvezek zenét írni egyedül, mint mással. A közös munka a legtöbbször nagyobb kihívás is, mert több ember véleményét kell összehangolni.

lynxAz album csaknem a felén Hellrazor a közreműködő. A '90-es években kezdett dnb-t írni, aztán a Kingsize és Against The Grain kiadókon másodmagával breakbeateket adott ki Disco Assassins néven. Egyébként ő annak a stúdiónak a tulaja, ahol annak idején hangmérnökösködtem, majd ahol elkezdtem zenélni.

Van néhány közös zene a Seed-del, akik feltörekvő dubstep-esek. Az ő hangzásuk nagyon más, mint az enyém, általában kommerszebb, de súlyos basszusú dubstep-et írnak. Még ha nem is az én ízlésem, elismerem a munkájukat. A jelen kollaborációk mellett, korábban remixeket is készítettek nekem a 'For The Rebels' és 'Keep It Low' számokból. A további előadókat, mint a Noisiat, vagy Marcus Intalext, gondolom nem kell bemutatnom.

A zenék felén MC-k és vokalisták is szerepelnek. Egy dalszerű számhoz máshogy kezdesz hozzá? Milyen volt ez pl. az 'All For You' vagy a gyönyörű óda, a '9 Muses' esetében?

Vokalistákkal együtt dolgozni egyszerre lehet a legnagyobb jutalom és a legkeményebb meló is, attól függően, hogy alakul. Mindkét zenén, amit említesz, imádtam dolgozni. Nagyon izgalmas volt Deeizm-t és Fats-t összehozni ugyanarra a számra - szerintem ez kifejezetten jól sült el és csodálkozom, hogy korábban erre még nem került sor.

Azért más számomra, ha vokalistákkal dolgozom, mert ilyenkor megpróbálom a vokált a zene fő részévé tenni. Azt hiszem ebben különbözök szinte mindenki mástól a dnb-ben.

Ha párhuzamot vonunk a két nagylemezed közt, szerinted miben hasonlítanak, miben különböznek? Melyik szám a kedvenced az Devil's In The Detail-ről?

kemo, lynxA Devil's In The Detail és a The Raw Truth közös nevezője Kemo hangja és az a produkciós érték, amit kihoz a zenémből. Ezt figyelheted meg pl. a 'Burn' c. zenében. Ez eredetileg még a korábbi albumra készült, de végül lemaradt. Ekkor tudtam, hogy írnom kell egy másikat is. Szóval valamennyire ennek a számnak a szeretete inspirált arra, hogy elkészüljön a második album. Abban különbözik leginkább, hogy itt sokkal szélesebb skálán mozog a hangzásom. Többet kísérletezek electro hangokkal, erősebb dallamos elemekkel és nagyobb dinamikával. Egyelőre nehéz lenne egyetlen kedvencet megneveznem. DJ-ként nagyon szeretem játszani a 'Playskool'-t, a 'Without Warning'-ot és a 'Something's Never Change'-t. Hallgatásra, ami különlegesebb lehet, az a 'Time Machine', a '9 Muses' és a 'Burn'.

Már több, mint egy éve fut saját kiadód. Hogy érzed, jól teljesít? Elégedett vagy vele? Mik a további tervek?

Nagyon elégedett vagyok a Detail-lel. Megadja azt a kontrollt, aminek elérésére előadóként mindig is törekedtem. Az álmom, hogy a Detail egy éven belül a táncosabb dnb zenék mellett a film- és számítógépes játék zenékkel is foglalkozzon. Szeretném más stílusra is kiterjeszteni a kiadót, de először is várjuk meg, mi lesz az albummegjelenés után.

Amikor írsz egy zenét, gondolkozol azon, hogy mennyire szánod azt táncparkettre, vagy inkább otthoni hallgatásra? Az új albumon is egészen érdekes ritmikai megoldások vannak, pl a 6/8-os 'Burn', vagy az egészen őrült 'Blip Blop' mixelése biztosan fejfájást okozhat a DJ-knek.

lynxMegpróbálok nem arra gondolni, hogy egy szám inkább a DJ-nek, vagy otthoni hallgatásra válik-e be inkább. Ha piacorientáltan zenélnék, elég gyorsan elveszíteném az érdeklődésem a projekt iránt. Engem az ismeretlen izgat a zenélésben, így ha előre tudnám, hogy milyen zenét kell írnom, már nem is érdekelne. Az egész a felfedezésről szól, ez érdekel a zenélésben. Nem pedig a végeredmény.

Lynx - Devil's In The Detail
(kattints ide a belehallgatáshoz)

01. Lynx ft. Hellrazor - Without Warning
02. Lynx ft. Kemo, K Whitmarsh And Seed - Burn
03. Lynx ft. Hellrazor - Time Machine
04. Lynx ft. Sense - 9 Muses
05. Lynx ft. Hellrazor And Kemo - Back To The Jungle
06. Lynx ft. Seed And Fats - Revolutions
07. Lynx ft. Marcus Intalex And DRS - Jetlag
08. Lynx ft. Hellrazor - Blip Blop
09. Lynx ft. Hellrazor And Suree - First Winter
10. Lynx ft. Deeizm And Fats - All For You
11. Lynx - Playskool
12. Lynx ft. Hellrazor - Somethings Never Change
13. Lynx ft. Noisia And Seed - Who's This
14. Lynx ft. Ciah - Open Close Lock


Kitekintő:
Lynx - kacsatánc
Detail Recordings
Lynx facebook
Lynx soundcloud
icr + gergo, 2011.11.11