impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
A prágai kapcsolat - Hybris és Rido
rido + hybrisA tőlünk néhány száz kilométerre fekvő Csehország szépségéről oldalakon át lehetne mesélni. A turisták rajonganak a főváros építészetéért, látnivalóiért, a sörért és a nemzeti finomságokért. Kevés szó esik a térség elektronikus zenei életéről, pedig meglehetősen élénk. Az ottani drum & bass szcéna két legismertebb producerével diskuráltam, akik nagy készséggel álltak az Impulsecreator rendelkezésére.
Evan Vischi, alias Hybris a Critical kiadó alá tartozó Modulations címkén tavaly rukkolt elő első megjelenésével. Emberünk ennek ellenére nem nevezhető újoncnak, hiszen 2004-től az USA-beli Robot Death Squad tagjaként tett szert hírnévre (elsősorban az Egyesült Államokban). A Pavel Ridosko néven anyakönyvezett Rido első megjelent zenéje 2006-os, ám az igazi elismerést az idei (Hybrissel közös) Metalheadz EP hozta meg neki. A részletekről meséljenek az érintettek.

Kezdjük az alapoktól. Honnan ered a művésznevetek, kötődik-e hozzájuk valami történet?

Hybris: Jó barátom, Axiom fejéből pattant ki a név ötlete. Tetszett, jól is hangzott, szóval felvettem. Semmi különös sztori nem kapcsolódik hozzá.
Rido: A művésznevemet a vezetéknevemből vettem át, így sajnos nekem sincsen extra történetem. (nevetnek)

Hogyan kezdődött a zenei karrieretek?

H: Körülbelül 15 éves voltam, amikor elkezdtem gitározni, akkoriban vettem pár stúdióeszközt is. Az évek során az ízlésem az elektronikus zene felé hajlott, egyre többet játszottam különböző szintiken. Végül teljesen a drum & bass rabja lettem, így a gitározást el is hagytam és azóta elsődlegesen a 170 BPM körüli dolgokra koncentrálok.
R: 1992 körül hallottam először a The Prodigy-t, és akkor teljesen magával ragadott a rave zene. Akkoriban azonban még csak rajongó voltam. Aztán 1999 környékén fél évre Londonba költöztem, ahol meglátogattam néhány Metalheadz bulit. Amikor visszatértem Angliából, megvettem az első PC-met és elkezdtem játszadozni különféle zeneszerkesztő programokkal. Nem számítottam rá, hogy egyszer annyira magával ragad a dolog, hogy elkezdem professzionális szinten csinálni. Így sikerült.

Hybris - Please Exist



Milyen zenei múltatok van? Játszotok valamilyen hangszeren? Kik a példaképeitek, kedvenceitek (a drum and bass-en belülről és kívülről)?

H: Amint az előbb mondtam, gitároztam, sőt, rövid ideig egy hip-hop banda MC-je is voltam. A drum & bass, a hip-hop és a grunge rock az én ízlésem. Ami a példaképeimet illeti, mindig is szerettem Photeket, Amon Tobint, a Queens of the Stone Age-et, a Toolt, Busta Rhymes-t, Craig Mack-et. Igazság szerint túl sok mindenkit szeretek ahhoz, hogy fel tudjam őket sorolni.
R: Remélem, hogy sokkal több zenei jövőm van, mint múltam. 2 éve kezdtem el zongorázni, amit szeretnék folytatni. A zongora után jöhet majd a harsona, a duda és a cselló. Olyan emberek a példaképeim, mint Ennio Morricone, John Williams, Rahmanyinov vagy Prokofjev.

Evan, korábban a Robot Death Squad tagja voltál és az Egyesült Államokban éltél. Miért váltál ki a csapatból?

H: A Robot Death Squad egy hobbicsapat-féleség volt. Még mindig jó barátok vagyunk a többiekkel, csakhogy mérföldek ezrei választanak el minket egymástól, ráadásul hangzásaink az évek során fokozatosan eltávolodtak. A saját dolgaimat akartam csinálni, nem pedig a többiek döntései miatt izgulni vagy azon aggódni, hogy a csapattagok mit szólnak majd az ötleteimhez.

Hogyan kerültél Európába és miért éppen Prágát választottad?

H: Nagyon lelkesen költöztem Prágába, mert éreztem, hogy változás kell az életemben. Mindig is többet akartam látni Európából. A cseh fővárost több barátom is ajánlotta, és miután magam is utánanéztem, eldöntöttem, hogy valóban jó kiindulási pont lehet. Csak egyetlen évet terveztem maradni, de azóta már négy esztendő telt el.

hybrisHogy érzed magad az "öreg kontinensen"?

H: Remekül! Prága egy szép város, csodás hangulattal és hihetetlenül jó sörökkel. Megvan a lehetőségem, hogy innen utazzam be Európát, sok mindent láthassak, és nagyon örülök, hogy mindezt megtehetem.

Mi a különbség az amerikai és az európai drum & bass világa között?

H: Az USA-beli drum & bass-élet nem túl egészséges manapság, de a dubstep eléggé pörög (sajnos a dnb rovására). Csehországban még mindig nagyon népszerű a stílus, rengeteg kisebb-nagyobb buli van szinte minden héten. Úgy gondolom, Európában a szcéna "szépen öregszik". Mivel elég régen elköltöztem Amerikából, sajnos lemaradtam az otthoni történésekről, így az USA-beli helyzetről nem tudok sok mindent.

Milyen a cseh drum & bass szcéna? Amint a drumandbass.cz oldalon láttam, elég sok buli van arrafelé.

R: A cseh szcéna elég jó manapság, nagyon sok parti van és az emberek eléggé rajta vannak a bulikon.
H: Így van, ráadásul a közönség egyre jobban ráérez a mélyebb, minimalistább hangzásra is.

Magyarországon nem igazán ismert Csehország elektronikus zenéje. Van pár eléggé ismert producer, mint Forbidden Society, MoreBeat vagy No Money. Kik a feltörekvő tehetségeitek?

R: Mindig van pár olyan fiatal, feltörekvő arc, akikről még sosem hallottunk korábban. Mindent megtesznek azért, hogy egyre jobbak és jobbak legyenek. A mostani kínálatból Computerartist, Peejay és Equid nevét kell kiemelni.
H: Mindenképpen megemlítendő Computerartist. Kevés producert ismerek, aki nála tehetségesebb.

Rido feat. Thomas Oliver - Twisted



Mit gondoltok napjaink globális drum & bass szcénájáról? Többek vesszőparipája, hogy a stílus halott. Mi a véleményetek erről?

R: Ezt a kérdést mindig viccesnek tartottam. Tisztán emlékszem egy 2000-es cseh zenekritikára, amely szerint a drum & bass meghalt. (nevet) Számomra a mai napig életben van.
H: Szerintem a drum & bass valószínűleg mindig underground irányzat marad. Gyors, heves, néha agresszív, sok elektronikus stílushoz képest kevesebb ember érzi magáénak. A zenekalózkodás egy kicsit fájó pont nekem (ahogy a dubstep begyűrűzése is a stílusba), de ez sajnos mindig is létezni fog valamilyen formában.

Mit gondoltok a (drum & bass bulikban is gyakran felcsendülő) dubstepről? Több korábbi dnb producer váltott lassabb ritmusokra, elég, ha csak Kryptic Minds, vagy a magyar Matt-U nevét említem. Ti is terveztek dubstep megjelenéseket?

H: Csináltam pár dubstepet, szerettem is, de a dnb sokkal több érzést vált ki belőlem.
R: Sosem mentem az árral, úgyhogy nem is csinálok dubstepet, de soha ne mondd, hogy soha!

Evan, zenéid nem szűkölködnek a kísérletező elemekből. Te magad hogyan írnád le hangzásodat?

H: Megpróbálok mélyebb, sötétebb, sejtelmesebb hangzást kialakítani és szeretem a furcsább, tekervényes dobokat. Nevezhetjük ezt kísérletezésnek is, de természetesen szeretek arról is meggyőződni, hogy a zenéim működnek a tánctéren. Nagyon jó a nappaliban zenét hallgatni, de én DJ vagyok. Szeretem a számaimat a léleknek csinálni, de azt is szeretem, ha robbannak a parketten.

ridoAzt olvastam rólad, Pavel, hogy Ausztráliában tanultál hangmérnöknek. Mit gondolsz, mi szükségeltetik egy jó producernek? Az Amoss srácok azt mondták, hogy a végzettség korántsem minden. Egyetértesz?

R: Nem hiszem, hogy hangmérnöki végzettség nélkül ne tudnál jó zenét írni, ami jól is szól. Én azonban tökéletesedni akartam, ezért választottam a tanulást is. Meg akartam ismerni az egész történetet, így most egy kerek képem van mindenről.

Mit gondoltok az mp3 térnyeréséről a vinillel szemben? Ti vinil-, vagy mp3 pártiak vagytok?

H: Én CD-ről szeretek játszani. Évekig játszottam lemezről, és néha még manapság is előkerülnek a fekete korongok. A CD-t azonban könnyebb hordozni, könnyű összemixelni, könnyű kiírni stb. Sok DJ-t ismerek, akik a még ennél is sokkal automatizáltabb Abletonra váltottak, de nekem ezzel sincsen semmi bajom. Nem az a fajta DJ vagyok, aki szerint a beatmatching egy megszentelt művészeti forma... Én is meg tudom csinálni, te is meg tudod csinálni, és rajtunk kívül a Földön még több százezren. A kérdés inkább az, hogy fel tudod-e robbantani a táncteret. A beatmatching csak egy minimális feltétele a DJ-zésnek. Szóval ha valaki egyszerűsíteni akarja a dolgokat, miért ne tehetné? Szerintem ez nem csökkenti egy-egy szett élvezeti értékét.
R: Természetesen nagyon szeretem a vinilt, hiszen a lemez kézzel fogható darabja a művészetnek. Remek a dizájnja és remekül is szól, az mp3 viszont csak egy fájl. Attól tartok azonban, hogy a digitális megjelenések szépen lassan véget vetnek a lemez korának.

Rido & Hybris - First Contact



A ’Prague Connection' című EP-tek (rajta két közös zenével, a 'First Contact’-tal és a 'Memento'-val) a Metalheadz kiadónál látott napvilágot. Terveztek közös munkát a jövőben is?

H: Sok öltetünk van, persze, hogy tervezzük a közös munka folytatását. Szeretünk szólóban dolgozni, de két elme jobban működik egynél.
R: Éppen most fejeztünk be egy újabb kollabot, szóval igen, továbbra is fogunk együtt zenélni.

Meséljetek egy kicsit erről a bizonyos Metalheadz EP-ről. Hogyan kerültetek kapcsolatba Goldie-val?

H: Én voltam, aki kontaktolt a Metalheadz-zel és bátorítottam Pavelt, hogy küldjön pár zenét a kiadónak. Később Goldie Prágában lépett fel, akkor kért fel minket egy EP elkészítésére.
R: Szerintem a sors keze van benne, mert mindössze egy zenét küldtem a Metalheadz-nek. Tetszett nekik és végül a 'Prague Connection' EP-n végezte.

rido + hybrisMilyen zenéken dolgoztok éppen?

R: Nemrég landolt a boltok polcain a Metalheadz single megjelenésem (’Twisted’ / ’Core’), és éppen most dolgozom egy újabb szóló 12”-esen. Több infó hamarosan!
H: Több dolgon is ügyködök éppen, lesz pár zeném a következő FabricLive mixalbumon, lesz egy Cause 4 Concern remixem, és több olyan dolog, amelyekről még korai lenne beszélni.

Ismeritek a magyar drum & bass-t? Mi a véleményetek róla?

R: Igazán kedvelem a magyar zenészeket, Chris.SU-t, Jadét, Mindscape-et, Zero Methodot... Nemcsak jó zenészek, hanem jó arcok is. Magyarországon eddig egyszer léptem fel, de az nagyon jó volt.
H: Nem sokat tudok a magyar szcénáról. de a partik, amelyeken ott voltam, nagyon tetszettek. Sok tehetség van arrafelé. A nálatok látott gyors tánchoz pedig azelőtt sehol máshol sem volt szerencsém. (nevet)

Kitekintő:
Hybris soundcloud
Hybris Facebook
Rido soundcloud
Rido facebook
L.A.S., 2011.12.10