impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Tízéves a Commercial Suicide
Commercial Suicide 10!Napjaink zenei világának rohanó tempójában különösen figyelemreméltó, ha egy kiadó a tizedik születésnapját ünnepli. A drum & bass szcéna egyik legismertebb és legnépszerűbb címkéje, a Commercial Suicide jubilál, melyet egy válogatásalbummal koronáz meg. Mindezek kiváló apropót biztosítanak a sajátos humorú Klute által vezetett kiadó bemutatására.
A sajátos humort mi sem igazolja jobban, mint a label biográfiája. „A Commercial Suicide egy világhírű drum & bass kiadó, melynek tulajdonosa Tom Withers, azaz Klute. Elég jó kiadó… 2001-ben alakult, amikor Klute rájött, hogy más kiadókat egyáltalán nem érdekli a zenéje. Klute sok hülyét odacsábított magához, hogy kiadja a számaikat. Sokan közülük elég híresek lettek: Flatwood Mac, SKC, U2, The Upbeats, Total Science, The Who, Chris.SU… A lista végtelen. A Commercial Suicide-nak nincsen hangzása és irányvonala. Nem akar dominálni… Egyedüli szándéka olyan zenék megjelentetése, melyeket Klute alkalmasnak talál, és ha ez nem tetszik, akkor b.sszátok meg.”

A Commercial Suicide első kiadványa a mai napig meghatározó darabja a drum & bass világának. Előremutató voltát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a ’Tranceformat’ manapság is fel-felcsendül a DJ-szettekben.

Klute rendkívül jó ízléssel válogatja ki művészeit, ráadásul igen sokszínű a repertoár. Megfér egymás mellett Silent Witness és Break techy hangzása, Amit sajátos világa, a The Upbeats jellegzetes sound-ja és Nymfo letisztultsága. Klute a változatosságról az Impulsecreator-nak adott 2010-es interjújában ekképpen nyilatkozott (és ez tekinthető a kiadó kimondatlan ars poeticájának): „A legtöbb ember stílusok közé szorítva írja a zenéit, abban a reményben, hogy a kiadók odalesznek azért, hogy megjelentessék a trackjeiket. Ebben a versenyben - miközben a zenét konformizálják - a személyiség elveszik. Óriási szükségünk van igazi ZENÉRE a drum&bass-ben.”

Commercial Suicide címkével megjelenni sokaknak remek lehetőség arra, hogy nevük ismertté váljon a nagyobb közönség előtt. Így volt ez Baron esetében is, akinek 2002-ben Klute-nál jelent meg egy single-je (’Deftone’ / ’Ransom’), majd lám, emberünk néhány évvel később a Total Science igazgatta C.I.A. és az Adam F & Fresh-féle Breakbeat Kaos sokat foglalkoztatott művésze lett. Feltétlenül meg kell jegyezni Amit nevét is, aki a SUICIDE012-es katalógusszámmal a boltok polcaira került megjelenése után még jó pár alkalommal jelentkezett (többek között két szerzői albummal is).

Commercial Suicide 10!Amit egyedi zenéi Klute előremutató attitűdjéről is tanúbizonyságot tesznek. A sajátos hangzás pártfogolásáról Tom tavaly így beszélt: „Akkoriban Amit hangzásának effajta koncentrációja új volt a számomra, nagyszerű zene volt, amelyet játszanom kellett a DJ szettekben. Sok ember érezte úgy, hogy ők nem tudják, de valahogyan, pár évvel később már tudják. Tudod milyen ez, sok embernek engedélyre van szüksége a változáshoz.”

Ami nekünk, magyaroknak teszi még inkább érdekessé a kiadót, az az, hogy a Tactile fiúk 2004-es „felkarolása” óta több honfitársunk zenéje jelent meg itt. A rengeteg single mellett Klute gondozta SKC ’Killing Me Softly’ című albumát és Mindscape digitális LP-jét is. A kiadóvezető ráadásul ért a „slágergyártáshoz” is, SKC és Chris.SU ’Crash’ című száma például a mai napig hallható sok szettben (Klute egyébként egy interjúban az egyik legkövetkezetesebb drum&bass producernek nevezte SKC-t, a szcénától való eltávolodását pedig átmenetinek nevezte). Található magyar vonatkozású Commercial Suicide sláger a közelmúltból is, hiszen a Mindscape-féle ’Bounce’-ot hónapokon keresztül pörgette rengeteg A-listás DJ, emellett felkerült Andy C legutóbbi ’Nightlife’-jára is.

Ha már Chris.SU került szóba fentebb, lássuk, miképpen vélekedik ő a Commercial Suicide-ról és annak főnökéről: „Talán klisének hangzik, de Klute-ból csak egy van a dnb szcénában. Senki más nem tudta volna megírni az ’I Minder’-t, a ’Tranceformat’-ot, a ’We're All Dying’-ot, csak hogy néhány kedvencemet említsem tőle. Ráadásul speciális szerepe van az életemben, mert 2001-ben ő volt a vendég DJ azon a bulin, ahol megismerkedtem feleségemmel, sőt, az esküvőmre is eljött játszani. Tom egyike a szcéna azon embereinek, akik elsőként nyitottak az Anglián kívüli zenészek (Concord Dawn, Ill.Skillz stb.) dolgai felé. Nem sok ember motorozta volna át Londont egy találkozó kedvéért, pedig 2005-ben ez történt, amikor kint töltöttem pár napot. A kiadó sikere azért is töretlen, mert mindig nyit az új előadók és irányzatok felé, miközben a régiekhez is hű marad és megpróbálja tőlük a legminőségibb, ugyanakkor nem feltétlenül a trendeket követő zenéket megjelentetni - emiatt is Commercial Suicide a kiadó neve.”

A „bulvárhírek” szerint Klute rendkívül korrekt módon bánik művészeivel, nemcsak zenészként és kiadótulajdonosként, hanem emberileg is tiszteletreméltó figura. Bizonyára ennek is köszönhető a Commercial Suicide konstans sikere, a több mint 60 single/EP és a kilenc szerzői album.

Commercial Suicide 10!VA – Commercial Suicide Compilation (SUICIDECD010)

„A túlédesített nyalókaszerű hulladék rave beat-ektől fokozatosan függővé váló szcénában ez a válogatás ablakot nyit a valódi zenére azoknak, akik meg akarják ízlelni.”

„Nem teljesen érthető, hogy más albumok hogyan versenyezhetnek majd a Commercial Suicide válogatással, mindenesetre a világot figyelmeztettük.
(Idézetek a CD promóanyagából)

Miután elolvastuk a kellő humorral – és belátható igazságokkal – megtűzdelt promóanyagot, nézzük, miként látja Klute az albumot – immár kissé komolyabban:

„Ez a válogatás egy hosszú folyamat szülötte. Eldöntöttem, hogy nem csak összeszedem az eltelt 10 év eredményeit és csinálok belőlük egy gyűjteményt. Lehet, hogy egyszer kiadok majd egy válogatást a legjobb megjelenésekből, de semmiképpen sem most akartam múltat idézni. Az is egy jó dolog, hogy hátradőlünk és visszatekintünk. Nekem azonban a drum & bass mindig is az előremutatásról szólt, és a továbbiakban is ehhez tartom magam. Ez a szenvedélyem, és nagyon élvezem, hogy vért izzadok és könnyezek, hogy megmutassam, milyen zenével törődök éppen. Emiatt határoztam úgy, hogy az album nem egy retrospektív válogatás lesz, hanem az „itt és most” elv fog vezérelni a válogatáskor. Igazi feladatot jelentett mindössze egyetlen cédényi anyagot összegyűjteni a kedvenc producereimtől. A legnehezebb viszont annak eldöntése volt, hogy mely zenék menjenek vinilre (hiszen 18 zene lemezen történő kiadása nem túl költséghatékony dolog). Ráadásul én egy CD-t mindig egy egészként hallgatok, így a számok sorrendje ismételten fejtörést okozott. ”

A korongon tizenhárom szám található, a digitális megjelenést választók pedig egy öt trekkes extra pakkból is válogathatnak.

Ahogy Klute ízlése, úgy a CD anyaga is változatos. A lágy, basszusorientált daraboktól (Calibre’Student Music’) az arcletépő új-zélandi hangzásig (Cern, Dose, Teknik’Huntsville’) és Break elektós beütésű zenéjéig (’Freak’) terjed a repertoár. Két hazánkfia, Mindscape és Jade is felkerült az albumra egy remek közös zenével (’Orion’), melyhez ezúton is gratulálunk a fiúknak.

Ahány hangzás, annyi legerősebb zene van a válogatáson. Figyelemreméltó Gridlok ’Enemies of The State’ című zenéje, mely hat percen keresztül kíméletesen húzza az ember agyát. Aztán meg kell említeni az albumot megelőző egyik sampleren már napvilágot látott Vicious Circle & Nocturnal trekket, a ’Last Chance Saloon’-t, melyet egyaránt hallunk likvid DJ-től és megrögzött neurofunkertől is. Epikus kiállása és vokáljai méltán teszik a korong egyik csúcsává. Ami azonban a tényleges zenitet jelenti, az a State of Mind és Nymfo ’Roxy’-ja. Romantika ez, kérem szépen, gyönyörű női vokállal, öngyújtók a magasban, a színpadra vetített mozgóképen pedig a sivatagban álló kreol lány fátylát fújja sejtelmesen a szél. Klute a Soundcloud-on persze máshogyan fogalmazta meg a zenével kapcsolatos érzéseket: „Ez nem egy béna bootleg. Nem egy unofficial remix. Nem kizárólag youtube-os hallgatásra tervezett zene. Nem dubstep. Köszönjük.”

Tracklist: (kattints ide a belehallgatáshoz)

01. Optiv – Midnight Nation
02. Mindscape & Jade – Orion
03. Gridlok – Enemies of the State
04. Dub Phizix – Scum
05. Break – Freak
06. Calibre – Student Music
07. Klute – Shy Piece
08. Nymfo & State Of Mind – Roxy
09. Seba – It Aint the Weather
10. Dakosa & Anile – Settle The Score
11. S.P.Y – Bulldozer
12. Cern, Dose & Teknik – Huntsville
13. Vicious Circle & Nocturnal – Last Chance Saloon

DIGITAL EXTRAS:
Dom & Roland - Rollstar
Amit – Skull Puncher
Dose, Trei & Menace – Valium Express VIP
Dub Phizix – Polar
Soul Intent – Control


Kitekintő:
Commercial Suicide soundcloud
Commercial Suicide surus
L.A.S., 2012.01.05