impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
6. rész - Dob és basszus
Zenetekk iz bekk! Eltartott egy ideig - a téli olimpiáról már elolvadt a jég, sőt közeledik a foci vb, így hát ne is késlekedjünk, csapjunk a lovak közé és rántsuk le a leplet a zenei alapokról: az elektronikus zenében elengedhetetlen dobról és basszusról...
Listen to the sound of the drum and the bass...

Pontosan mi a dobnak és a basszusnak a szerepe a zenében? Ők ketten alkotják a ritmus-szekciót, ők felelősek azért, hogy megfelelő ritmikai alapot adjanak a dallamainknak. Az elsősorban groove-orientált zenében az alapoknak kiemelkedően nagy szerepük van: ha nincs elegendő mély tartalom a fejlóbáláshoz, kézrázáshoz és ugráláshoz, akkor hiába dolgoztuk ki az évszázad dallamát. Ugyanez még egyszer: sokszor a zeneszerkesztés kiindulópontja lehet, hisz ha nincs egy olyan alapunk, mely viszi, megdobja a számot, akkor felesleges a mixben felül témázgatni. Ha van egy jó alapod, akkor arra bármit rátehetsz és sikered lesz!

...different communities meet at the same place...

Dob

Zenénk legsokrétűbb eleme lehet a dob, hisz a modern hangszerelésben számos típusa felfedezhető: groove-minták, egyedi dobminták, szintetizátorhangok.

Bármilyen stílusról beszélünk, a groove-ok alapvetően egyfajta ,,swinget" visznek a zenébe, a ritmusképletet ,,elkenik", de elengedhetetlenek a fűszerezéshez. Akár több groove-ot is egymásra fektethetünk és a sztereóképen különböző módon elhelyezve jól kiegészíthetik egymást. Az ehhez való kisérletezgetésre a Sonic Foundry Acid programja a legjobb, mert itt gyorsan kipróbálgathatjuk, hogy mely groove illik a másik mellé, anélkül, hogy sokat kelljen bajlódnunk a timingproblémákkal (www.sonicfoundry.com).

Az egyedi dobminták -jöjjenek akár szemplerből, akár sample-szintetizátorból- szolgáltatják az igazi ritmikai erőt. Igazán mély lábdobokat, megfelelően éles cineket és pergőket külön mintákkal tudunk előállítani, mert a komplett groove-mintákban ezek elvesznek. A külön hangoknak további nagy előnye, hogy jóval rugalmasabban lehet velük bánni, illetve ily módon szétszedve külön hangkezelni az egyes mintákat. Nagyon sok jó dobhangot tartalmazó minta-alapú szintetizátor van a piacon, de kiemelnék kettőt: EMU Planet Phatt és EMU XL1 - őrület amit mintáikkal és szűrőikkel elő lehet állítani (www.emu.com).

Mielőtt megjelent volna a sampling-technológia, nem volt más, mint szintiket használni a dobhangok előállítására. Az ilyen fajta hangok most ismét divatba jönnek: szűrt fehér zajok, túlvezérelt négyszögjelek, és minden más, amitől nagyon hamar megfájdul az ember feje. Elsősorban az experimentális muzsikában van helye efféle dolgoknak - ha valaki érdeklődik a téma iránt, próbálja ki a Waldorf Attack plug-int, vagy annak rack-es verzióját, a Rack Attack-et (www.waldorf-gmbh.de).

Basszus

A basszus jelentőségét ugye nem kell ecsetelnem, de felhívnám a figyelmet arra, hogy elsődleges feladata a dobok kiegészítése, további mély tartalom megadása, ezért nem árt sokszor újrahallgatni csak a dobokkal együtt: ,,Basszus! Mé nem jó? Valahogy nem grúvol..." - előfordulhat, hogy épp bezavar egymásnak egy basszushang és a lábdob, így visszafogva a groove-ot.

A basszusnak számtalan típusa lehet, így több basszusfutam is elképzelhető egymáson, ugyanakkor nagyon ügyelnünk kell arra, hogy frekvenciában ne üssék egymást. A sub-basszusokat nagyon jól kiegészítheti egy magas tartalommal teli hang, illetve az FM-típusú kerek basszusok mellé betehetünk 303-jellegű futamokat - de két nagyon mély basszust ne tegyünk ugyanoda, mert felfalják egymást.

...we are mixin every flavour to suit every taste...

Hogyan keverjük a passzust és a robot? A basszust a sztereókép közepére tesszük, minimális zengetővel és ízlés szerint delay-jel. Tartsuk szem előtt, hogy minél több effekttel ,,kenjük el" a basszus hangját, annál jobban puhítjuk a zenét és megyünk psy és triphop irányba - ha dnb és breakbeat szakadozottságot szeretnénk, akkor igyekezzünk ,,konkretizálni" a hangot a sztereóképben. Elképzelhető, hogy a második basszushangot, melyről fentebb tettünk említést oldalra keverjük, de ez csak akkor ajánlatos, ha rövidebb futamokról van szó.

A doboknál összetettebb a helyzet, hisz itt többféle elemmel van dolgunk: már szó volt róla, hogy a groove-mintákat a sztereóképben máshova helyezve érdekesebb, élőbb eredményt kapunk - ezzel érdemes kísérletezni, hisz sokkal ,,élőbb" végeredményhez juthatunk. Nagyon fontos továbbá, hogy a basszusfutamokat és dobokat hogyan EQ-zzuk és kompresszáljuk. Mindenképp érdemes kipróbálni egy nagyobb keverőn sávonként állítgatni a ritmusszekció egyes elemeit, gyakorlatilag remixelni tudunk ily módon egy számot - például a tompa triphop-tól el tudunk menni az éles hangzású rock felé (már ha ez feltett szándékunk).

...this music has the power for all the human race...

Apró trükkökkel még érdekesebbé tehetjük ritmusszekciónkat: próbáljuk elsőnek resamplingelni saját végleges groove-unkat, majd a kész mintával játszani (külön triggerelni, effektezni, visszafelé játszani stb.) - egész más lesz a végeredmény, mintha MIDI-ben csinálnánk. Dobmintáinkat effektezhetjük, sokszor így jobban szólnak, mintha csak zengető lenne rajta: bitrate-csökkentéssel és egyéb lo-fi szűrőkkel, túlvezérléssel érdekes eredményeket kaphatunk. Néha a basszus alig észrevehető túlvezérlése is jól jöhet, ezzel egy kicsit kihozhatjuk a mixből.

A fentiek illusztrálására organikusan feltöltődött egy trip hop szám a ,,Zene füleidnek" részbe, de letölthető a www.raven.hu oldalról is: a ,,The faith back" egyaránt tartalmaz groove-mintákat, a groove-hoz válogatott dobhangokat, egymásra fektetett basszusfutamokat, mutatja, hogyan lehet használni klasszikus percussion-hangot pergőként és basszust lábdob helyettesítésére. Ugyanezen elérhetőségeken érdemes meghallgatni a ,,Camouflage"-t, melyben erősen effektezett, egymásra fektetett dobgroove-ot lehet felfedezni.

...dub is the teacher, jungle is the preacher!

Jó pap holtig tanul! Ha felmerült Benned valami kétely a zenetechnológiát illetően, írj bátran a ravenbooking@hotmail.com-ra és igyekszem a legjobb tudásom szerint válaszolni kérdéseidre, sőt azokat közzé is teszem ha sokakat érintő témáról van szó. És itt ismét ajánlanék weboldalakat, szám szerint kettőt: a www.absolute.hu indított egy adatbázist, melyben különböző hangszerekkel kapcsolatos tapasztalatcserére van lehetőség, illetve a megújult www.soundhead.hu már külön fórumot is tart a technológia iránt komolyabban érdeklődők számára.

Na jó, és aki tudja, hogy a fejezetcímek kitől származnak és elsőként megírja nekem, kap egy Raven lemezt a jó zenei ízléséért :)

A zenetechnológiai sorozat következő cikkei

Sokat tudunk már, de még mindig nem eleget! Ez vár még ránk:

1. Hogyan kezdjünk neki? - nekikezdtünk...
2. Hangtan - letudva...
3. Szintézis - is...
4. Virtuális stúdió - felépítettük...
5. MIDI setup - felszetáppoltuk...
6. Dob és basszus - pumpálunk...
7. Szinti és szőnyeg
8. Vokál és effekt
9. Effektgépek és szoftverek
10. Mixelés és dramaturgia
11. Live act
12. Szintetizátor-történelem
Raven, 2002.05.18

Hozzászólások a cikkhez
x81 2005.-1.1-. 28: 1
Ja és bocsi ott találsz (ha más nincs) D&B kitteket. Good Luck
x81 2005.-1.1-. 28: 1
fugu 5-nek szerintem. Reason3.0-ból a redrum-mot használd egy scream-mel tape vagy tube módban ill. tegyél rá a sávra egy delay-t és nyúzd! meg a negyed végén a redrum-mot csúsztasd pl 1/16>1/8 + delay és kész!
x81 2005.-1.1-. 28: 1
téma GROOVE> ja! elég jó az elképzelés de szerintem csak a megfelelő torzitókkal (delay,phasers,stb) tudjuk finomitani a groovot. HA EGYALTALÁN SZÜKSÉG VAN RÁ! mert, ha csak nem egy altatót akarunk írni. vagyis szerintem a groove dinamika min 120%-os legyen. Az én tippem az hogy a mono sávszéleséghez közeli tartományba tegyük a groovot, majd egy duplikálással tegyűk szinesebbé. az majd megadja azt ami kell egy groovnak. (szrintem pedig inkább reason!!!)
vasa 2002.-0.8-. 14: 0
Kedves Raven bácsi! Augusztus közepe van, és én még mindig nem kaptam meg a zenetekk adagomat?! Hát miért járok én ide tulajdonképpen?? :)
Itt állok a félkész számmal, már csak a szinti és szőnyeg hiányzik.. :) Nomeg a vokál.
A legjobbakat: vasa
zord 2002.-0.6-. 20: 0
az az igazság, hogyha minden embernek saját magától kéne feltalálnia mindent, amit használ, vagy használni szeretne, akkor elég sivár világban élnénk. szerintem. de azért peace....
elemér 2002.-0.6-. 16: 2
Az igazság, hogy akinek van egy kis hallása, és ez keveredik egy kis esztétikai érzékkel, az ezekre a dolgokra magától rájön...
zord 2002.-0.6-. 06: 1
engem is érdeklnének az ilyen okos kis trückök. peace ;)
lunatic 2002.-0.6-. 03: 1
ghost snare: csinalhatsz barmit a fo pergovel, a lenyeg, hogy hasonlo legyen, de halkabb es rovidebb. Kicsit magasabb, pitch-shift, eq, stb.
bjmatt 2002.-0.5-. 31: 0
étvágy az lenne, szóval jöhetnének még hasonló "praktikus" dolgok is! snarrel tűzdelt breakek Benke Laci bácsi módra! :DD
Stalk 2002.-0.5-. 31: 0
ezeket úgy hívják hogy ghost-snare, de tulajdonképpen csak egy rimshot, amit a snare-sample-ból csinálsz, úgy hogy megvágod a mintát, hogy sokkal rövidebb legyen, illetve a velocitit jóval alacsonyabbra veszed mint az eredeti snare-é. és ha ezeket jól helyezed el és a minták is jók, akkor kész a roller :) Olyan ez lassan mint egy főzősuli :D
fugu-5 2002.-0.5-. 30: 2
én meg még mindig nem jöttem rá, hogy kell jó "pörgetést" csinálni a dnb ritmusba. össze-vissza bénázok snare-ekkel meg csörgődobbal, de vér gagyi. elárulnátok, milyen sample kell ehhez?
lunatic 2002.-0.5-. 29: 1
Stalk kollega okosakat beszel.
A bassdrumbol ildomos kivagni a 80Hz alatti "mocsarat", es kozepre tenni, ahogy a fo pergot is.
Salsa 2002.-0.5-. 28: 1
Ha igazán jót akarsz mulatni, akkor a legjobb, ha rápakolsz mondjuk egy 'delay'-t a groovodra. Nagyon vicces tud lenni.
Egyébként pedig az élő dobhangzásokat compressorral megdobni nagyon tuti...
psychonaut 2002.-0.5-. 24: 2
Nekem általában az jön be, ha a snare kicsit jobbra, cin pedig balra van panorámázva kick+ bass meg marad középen. UFF
Stalk 2002.-0.5-. 24: 1
A keverésről nekem az a véleményem, hogy legjobb a kick-et meg a snaret-is középen hagyni, és nem széttolni mer minden erejét elveszti úgy. Ahhoz, hogy a béz, meg a kick ne másszanak egymásra nagyon, a legjobb ha a kickből kivágjuk az igazán mély freqiket, főleg ha dnb-ről van szó. Mert itt az a lényeg hogy legalacsonyabb freqik a bass-ben vannak nem a kick-ben, + így pattogósabb lesz a groove is, és nagyobb lesz a dinamika.
Raven 2002.-0.5-. 20: 1
"M" kolléga meglehetősen gyors volt és meg is írta a tutifrankót: Asian Dub Foundation. Ezzel meg is ajándékozta magát azzal a bizonyos "R" lemezzel...