impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
7. rész - Szinti és szőnyeg
-Mi ez édesapám? -Kékszilva! -Akkor miért piros? -Mert még zöld... Körülbelül ez a helyzet, amikor az elektronikus zene közepeiről és magasairól kell beszélni, hisz szinte mindenféle hang megtalálható ebben a tartományban. Igazából szabályszerűséget sem lehet felállítani, hisz az elektronikus zene nem olyan, mint egy klasszikus felállású zenekar, mely mindig ugyanúgy szól - gitárral, bassusgitárral, dobbal, zongorával és még ki tudja hány idejétmúlt hangszerrel...
Vámpírok!

Mint ahogy azt a dobok témakörében tárgyaltuk, a modern elektronikus zenében kiemelt szerepe van a jó ritmikai alapnak - mi sem bizonyítja ezt jobban a mozikban futó Penge 2 zárószáma, az "I against I", melyet Mos Def és a Massive Attack hozott össze. Egyetlen dobgroove és basszusfutam megy végig, ami épp elegendőnek bizonyul egy erőteljes rap-pel fűszerezett trackhez - ám a háttérben szépen megbújnak a szőnyegek és az apró effektek, melyek elengedhetetlenek a teljes képhez. Ki gondolta volna?

Osztály vigyázz!

A közép és magas szintihangokat általában hasonló kategóriákba osztályozzák: lead-ek (zizegős, erőteljes szolóhangok), szekvencia-/arpeggio-hangok (rövid, kattogós hangok), keys (klasszikus billentyűshangszerek, elektronikus zongora, orgona), raw/waveform/noise (tiszta hanghullámok, elsősorban új hangok építésére), effekthangok (piff-paff), illetve a mintavett akusztikus hangszerek. Ezen kategória-elnevezésekkel azért kell tisztában lennünk, hogy egy többszáz hangot tartalmazó hangmodulban e kategorizálás alapján gyorsan megtaláljuk a számunkra megfelelőt.

LED

A lead-ek elsősorban fődallamhoz használatosak és általában szintis alaphangokból épülnek föl: két egymáshoz képest kicsit elhangolt fűrészfogjel, kóruseffekttel ellátott négyszögjel, vagy éppen túlvezérelt bármijel. Gondoljunk csak a Faithless "We come 1" című számára, ahol a fődallam hangjának tervezését nemigen vitték túlzásba (magunk közt szólva a dallamot sem). A lead-hangok előnye, hogy hangtani egyszerűségük révén erőteljesen szólnak és különösebb trükk nélkül kiugranak a mixből. Effektezéssel ezen hangokat még kifejezőbbé tehetjük: például delay-jel, melyben a magas hangokat tompítjuk, így gyakorlatilag észrevétlenül vastagítva a hangot (minderről részletesebben majd az effektek tárgyalásánál).

ARP

Az arpeggio-hangok rövid, gyors lefutású, "ütős" hangok, melyeket általában szekvenciafutamokban használunk. A lead-hangokhoz hasonlóan szintén egyszerű jelekből állnak, de számos trükkel élőbbé tudjuk varázsolni őket: a már említett delay gyakran használatos trükk, illetve a jól bevált futamszerű szűrés, általában low-pass filterrel.

KEY

Elsősorban a downtempo, trip-hop és hip-hop zenékben elterjedtek az elektronikus zongorák, wurlitzerek hangjai, de a d'n'b-től sem idegenek. Természetesen érdemes az eredeti hangszereket használni, amennyiben erre van lehetőségünk, mert azoknak sokkal nagyobb a kifejezőerejük, de sok nagyon jó minta is fellelhető - egy megoldás lehet, hogy otthon mintát használunk, majd a stúdióban újrafeljátsszuk a zongoratrack-et (sokszor ez hihetetlen életet visz a zenébe). Lassabb zenék esetében sokszor a mélyebb e-piano hangok akár basszusként is használhatók.

RAW

A tiszta hanghullámok szerepeltetése a hangmodulok bankjaiban újkeletű dolog: egyrészt most lett divat egyszerű szintihangokat -és nem hiper-evolutív ultrabonyolult programokat- zenébe rakni, másrészt a gyártók végre figyelmet kezdtek fordítani arra, hogy a hangmodulokat is szintetizátorként használhassuk, hisz egyszerű hullámformákból sokkal könnyebben és gyorsabban készíthetők el a számunkra megfelelő hangok. Csak három példa erre: vegyünk két fűrészfogjelet, hangoljuk el egy kicsit őket egymáshoz képest és kész is van a lead-hangunk. Vegyünk most egy négyszögjelet, rakjunk rá egy gyorsan lefutó hangerősség- és szűrő-burkológörbét és kész is az arpeggio-hangunk. A fehér zajból pedig könnyedén csinálhatunk az előzőhöz nagyjából hasonló módon jó kis pergőket - milyen felüdülést jelent majd egy saját hangzású snare a zenénkben a szokásos 808 vagy 909-es hangok helyett. Itt jegyezzük meg, hogy ezen dobgépek legendás pergőit is így állították elő még anno...

SFX

Sok hangmodul tartalmaz mindenféle effekt-hangot, melyek általában használhatatlanok - hacsak nem mintavesszük őket, hogy továbbformáljuk. Érdemes a számokat díszítő effekteket magunk csinálnunk, akár mintákat effektezve, akár szintiket csavargatva. Manapság egy-egy jól eltalált effekt-hang akár főtémája is lehet világslágerünknek, ezért ne nagyoljuk el a díszítőelemekkel való munkát.

ACO

Ízlés dolga, de igazán jó akusztikus hangok egyik hangmodulban sem találhatók - hiába történt a mintavétel csilliárdos divájszokon, ha dallamot játsszunk azonnal észrevehető a turpisság. Legyen szó akár fúvósról, vonósról vagy zongoráról, a hangzás mindig kiábrándítóan konzervízű. De mit tehetünk, ha a trackbe m-i-n-d-e-n-k-é-p-p akusztikus hangszer kell? Mit? Mit?Számos apró trükk van, mellyel segíthetünk: használjunk élőben feljátszott passzázsokat (mintha csak felvennénk egy külön sávot), próbáljunk szintetizátorban hasonló hangot programozni (fúvósok és vonósok akusztikus modellezéssel, zongorák analóg szintetizálással simán programozhatók), kenjük el amit lehet (legyen halkabb az adott sáv, használjuk erősebben a zengetőt, eq-val csaljuk le a magasokat, tegyük „tompábbá” a végeredményt) - mindez sokat segíthet a hangzáson.

STR

A vonósok komoly gondot okoznak sok esetben - még nagynevű producerek zenéiben is sokszor olyan string-ek szólnak, melyeknek inkább egy lagzilajcsi-esten lenne a helyük. Ha szép vónosokat szeretnénk, akkor több dologra figyelnünk kell:
- ne csak az akkordot játsszuk be, hanem 2-3 oktávval lejjebb az akkord alaphangját is, ezzel észrevétlenül vastagabb lesz a végeredmény
- ne egy hanggal próbáljuk megoldani a vastag hangzást: legyen például egy akusztikus, még egy akusztikus egy oktávval lejjebb és egy puhább szinti-pad középen
- ügyeljünk a burkológörbékre: a lassú felfutás és lassú lefutás segít a szép hangzásban, de programozhatunk különböző burkológörbéket a külön hangoknak
- az akusztikus, élőbb hangzás elérésében sokat segít, ha élőben játsszuk be a zenét, nem quantize-olunk, és esetleg egy finom LFO-t rakunk a hangmagasságra, de akár a különböző hangokat minimálisan el is hangolhatjuk egymáshoz képest
- kapjanak a hangok kis delay-t és sok zengetőt, illetve a sztereó-panorámában helyezzük szét őket
A fenti megoldások végeredményét egy Raven (ki?) számon illusztrálnám: kapjátok le a "zene füleidnek" részből az "Opium" című track-et, ahol a szám közepén beindul 3 szintiből a vonós-szekció (csapjunk is a homlokukra egy ezrest!).

Építsd magad!

Amikor a papok kihívták a rabbikat egy focimeccsre, akkor sebtiben felszentelték Del Pierót bíborosnak, hogy több esélyük legyen a nyerésre. Amikor a pápa érdeklődött az eredményről egyik püspökénél, akkor az a választ kapta, hogy "Del Piero bíboros kitűnően játszott, sok helyzetet teremtett csapatunknak, de Ronaldo rabbit egész egyszerűen nem tudtuk megfékezni". Ha a jó gólokhoz jó focisták, akkor a jó hangokhoz jó szintik kellenek - nincs mese. Igazán jó hangzást csak nagyon jó (és drága) eszközökkel tudunk elérni, legyenek azok szoftveresek vagy hardveresek. Ne feledjük például, hogy a népszerű Rebirth csak egy játék, de nagytestvére -a Reason- már kevésbé, ugyanakkor még ő sem közelíti meg például a Clavia-kat vagy a Waldorf-okat. Nem véletlenül vérbeli szintetizátorokat említettem, és nem hangmodulokat: az igazán egyedi és erőteljes hangzást nem hangmodulokból varázsolod ki, hanem igazi szintikből, melyek széleskörű lehetőségeket nyújtanak saját hangok kialakítására.

Már a felén túl vagyunk, de ha van kérdésed írj bátran a ravenbooking@hotmail.com-ra és igyekszem a legjobb tudásom szerint válaszolni kérdéseidre.
Levezetésként ezúttal is ajánlanék két weboldalt: a www.creamware.de oldalon megtekinthetjük az új Luna II szoftverszintit, mely a legendás Moog Minimoog pontos mását ígéri (érdemes letölteni a sok MP3 mintát, akár felhasználás céljából) és a nyitott architektúrájú Noah szintetizátort (mely azok számára lehet jó megoldást, akik nem akarnak szintierdőben zenélni), illetve a frissen indult www.triphop.hu-t, mely hetente új MP3-mal (melyekből sokat lehet tanulni) lepi meg a látogatót.

A zenetechnológiai sorozat következő cikkei

Sokat tudunk már, de még mindig nem eleget! Ez vár még ránk:

1. Hogyan kezdjünk neki? - nekikezdtünk...
2. Hangtan - letudva...
3. Szintézis - is...
4. Virtuális stúdió - felépítettük...
5. MIDI setup - felszetáppoltuk...
6. Dob és basszus - pumpálunk...
7. Szinti és szőnyeg - felül is szól...
8. Vokál és effekt
9. Effektgépek és szoftverek
10. Mixelés és dramaturgia
11. Live act
12. Szintetizátor-történelem
Raven, 2002.08.26

Hozzászólások a cikkhez
bithed 2003.-0.1-. 28: 1
:-)
Raven 2002.-1.2-. 28: 1
Nem lettetek elfelejtve, készül, készül egy meglepetéssel, nemsokára mindenki vokálozhat...
day.weed 2002.-1.2-. 10: 1
jajj, de nagyon varja mar mindenki a kovetkezo reszt/reszeket! ...
subtribe 2002.-1.1-. 29: 0
Szerintem elég beszűkült dolog kimondani alaphangszerekről, hogy elavultak...
Ha valaki nem ért egyet, vegye a fáradtságot és hallgassa meg bármelyik rage against the machine lemezt gitár szempontból... ha az elavult amit ott Tom Morello művel akkor kiváncsi vagyok mi nem az?
Maradok tisztelettel...
asthring 2002.-1.0-. 17: 1
"Igazán jó hangzást csak nagyon jó (és drága) eszközökkel tudunk elérni, legyenek azok szoftveresek vagy hardveresek "
ezzel ám nem értek egyet feltétlenül.. vannak baromi jó hardverszintik amiket potom pénzért meg lehet kapni és hihetetlen jók. pl a yamaha fm moduljai pl az fb01 vagy a tx81z kis szerencsével 20k illetve 30 alatt már hozzá lehet jutni és szőnyegeknek, illetve a tipikus fm basszusokra tökéletes, vagy a casio cz sorozata amivel embertelen effekteket lehet gyártani szintén 20-50 körül lehet találni, vagy a korg poly800 ami nagyon brutális "koszos" analóg hangot tud produkálni.
Szoftverek terén pont az ellenkezőjét lehetne elmondani.. sok olyan van ami drága, de sz*rt sem ér :)
üdv :)
asthring
Salsa 2002.-1.0-. 02: 1
Minél több hangszerünk van, annál több a lehetőségünk, nő a művészi szabadság...
Tartsuk csak meg az "idejétmult" hangszereket!
Raven 2002.-0.9-. 29: 1
Fugu-5, türelem, írom, ahogy van időm...
Zeus, nemsokára eljön a keverés rész is, ahol igyekszem minél több praktikus tanácsot adni...
Bí, nyugalom, jómagam is nagy híve vagyok ezen idejét múlt hangszereknek - bár az elektronikus zene azért a legtöbb esetben nem belőlük építkezik...
2002.-0.9-. 28: 2
A hangszer hogy lehet idejétmúlt? Főként a gitár és a dob! Lehetünk akármennyire is szerelmesei az elektromos zenének, az azt - hangzásaiban - megalapozó hangszerek soha nem fognak elavulni, mert ahogy az elektronikus zene ezekből épűl fel, úgy nem engedi "elavulni" azokat.
zeus 2002.-0.9-. 28: 1
Én valójában inkább azt nem vágom, hogy minek, hol kellene szólnia. Má hogy a bsdr rugjon, meg a basszus is, de külön-külön stb. Elképzeléseim vannak, hogy a cineknek ciceregni kell, a frekós cuccoknak meg karcolni csak valahogy nem jön úgy össze, ahogy szeretném. Úgyhogy akár át is írhatnád a szappanoperát, hogy a mostani 10-es epizód, legyen mondjuk a 8-as. Nem ám! Nem pofázok bele, csak hát arra lenne k...vára szükségem, hogy amit kitalálok, az szóljon is rendesen. Majd csak elérünk oda is. Hajrá!!!
fugu-5 2002.-0.9-. 27: 2
Jó, de mikor? :)))
Raven 2002.-0.9-. 27: 1
A "masszátlanítás" lesz a dolgunk zenetechnikai szappanoperánk "mixelés és dramaturgia" részénél, de előzetesen azt tudnám tanácsolni, hogy csak csökkentsd le azt a decay-t az arpeggio-hangjaidnál és egyből erőteljesebben fog szólni a mixben (persze esete válogatja). Nincs bevált recept, de alapvetően két hibát szoktak elkövetni: nem kell, hogy minden ugyanolyan hangos legyen, illetve nem biztos, hogy minden sávnak szólnia kell, amit megírtunk. De többet erről a későbbiekben...
zeus 2002.-0.9-. 27: 0
Lehet, hogy félreértettelek, de az arpeggio-nál, nem feltétlenül kell rövid hangot használni szerintem. Igen király cuccok jöhetnek össze, ha egy kitartott hangot egy portamento-val fűszerezünk és úgy eresztjük rá az arpeggio-t. Egyébként számomra a legnehezebb feladat még mindig a kész zene megszólaltatása. Amikor szól egyszerre x track, dobok, basszus(esetleg 2), meg szőnyeg, meg szöveg, meg ének meg minden ami kell, akkor sokszor egymást nyírják ki a hangok. Hiába a panoráma, meg a többi apróság, a végeredmény kissé massza szerű. Sajna nem vagyok hangmérnök. Úgyhogy, ha valaki tud egyszerű és hasznos tanácsot adni, csak rajta és köszi.