Azt valószínű elég kevesen tudják, hogy az első teljesen elektronikus zenékre alapozó bulit itthon a FREEE magazin volt főszerkesztőjének, Pánczél Gábornak és néhány barátjának köszönhetik a partizók. Ezzel kezdődött el nagyon sok minden, amiből kialakult a mai magyar parti-élet. Utána jött a Fáklya klub, FMK, Törökbálint, Frankhegy és sok más egyéb, azonban az első egész estés jungle buli még váratott magára.
A Tilos Rádió alapító, megszállott bakelitjunkie,
Palotai Zsolt 1996. februárjára összegyűjtött annyi jungle lemezt, hogy képes volt ezt az egy stílust játszani egész éjjel. A partinak a
Fővárosi Nagycirkusz adott otthont, (egyelőre még a kisteremben) este 10-től reggel 5-ig szólt a drum and bass, mikor is a cirkuszigazgató áramtalanította a helyet. Talán innentől érdemes számítani a magyar drum and bass születését. Rá egy évre megvolt a "1st official jungle party", amelyen a német Bassface Sasha volt a sztárvendég, magyar részről pedig
Palotai és
Cadik léptek fel.
______________________________________________________________
PALOTAI ZSOLT
A lányom születése óta játszom egy-egy bulin csak drum and bass-t. Addigra lett annyi lemezem, hogy képes voltam egész este jungle-t nyomni. Előtte is raktam fel ilyen számokat, de az első kifejezetten drum 'n' bass buli pont arra a napra esett, amikor a kislányom született. A Nagycirkuszban került rá sor, este tízkor kezdtem, reggel hétig tartott volna. Aztán ötkor jött a cirkuszigazgató, és mondta, hogy mindenképpen abba kellene hagyni, mert a kacsák nem aludtak, tízkor viszont lesz egy fellépésük, regenerálódniuk kell. Nem tudok mit csinálni, itt egy csomó ember - válaszoltam neki. Visszajött egy perc múlva, nem szólt semmit, egyszerűen kihúzta az elektromos kábelt, kész... Ez öt óra egy perckor történt, és a kislányom hivatalos születési időpontja is öt óra egy perc!
______________________________________________________________

Még 1996. áprilisában az
E-Play vendégül látta a darkcore nagy egyéniségét, DJ Trace-t, Vini-t és B.L.I.M.-et, az akkor még nem is létező nu skool breakz egyik nagyágyúját, aki akkoriban a techstep egyik zászlóshajóját, az
Emotif kiadót erősítette. Trace 2001-es budapesti látogatása előtt így emlékezett vissza erre az estére:
"Öt évvel ezelőtt már jártam ott, B.L.I.M. és Vini (az azóta elhunyt Botchit & Scarper labelfőnök) társaságában. Egy kéttermes klubban játszottunk, állati volt!" A bulit a HMK szervezte, magyar részről Palotai Zsolt játszott. Aki lent volt ezen az estén az E-Playben, az egy életre rajongója lett ennek a zenének. Ugyanez a csapat - Zsoltot is beleértve - még egy bulit csinált akkor Belgrádban.

Zsolt és Palkó mindenképpen kulcsfigurák, hiszen elsőként kezdtek el itthon tisztán drum and bass-t játszani. Úttörő szerepük tagadhatatlan, ha ők ketten nincsenek, ma sok minden másképp alakul.
Cadik az Anima Sound System lemezlovasaként szerzett nevet, aztán megszaporodtak a szólófellépései, jött a Tilos és Palotai. Eleinte csak ugyanazokban a bulikban játszottak, főleg drum and bass-t, később az
Underground Caféban már párban, back 2 back hevítették forráspontig Dobszerda elnevezésű klubestjükön a zsúfolásig tömött táncteret. Azért hagytak másokat is szóhoz (lemezjátszóhoz) jutni, itt kezdte például Sundance Kid (Bal) is...

A név és a helyszín változott, a páros állandó maradt. Az Underground után a Garage Café, majd vissza az UG-ba, át a Trafóba, a rövid életű Ó utcai Tilos Klubba, innen a Jailhouseba, tavaly óta nyáron a szabadtéri West Balkánba, majd az ősz beköszöntével jelenleg a Trafóban folyik, immár Rewind néven a hétköznapi móka. Időnként kiegészülve vendégekkel; sok mindenki megfordult már náluk a magyar mezőnyből, a szkreccser/DJ/MC Mangoval, a régebben MC, ma már inkább csak Publo Palkó, többé-kevésbé állandó résztvevőnek számítanak.
______________________________________________________________
CADIK
A back to back-szerű fellépések '97-ben kezdődtek, bár Zsolttal korábban is játszottunk együtt. Már hajdanán az Underground kávézóban a DJ-k beosztása szerint egymás után következtünk, mindig én voltam az utolsó. Később jött a Garage, majd megint az Underground, aztán a Zsolt egyik szettje közben egyszer csak odaszólt, hogy rakjam én a következő lemezt. Az akkori tanár-diák kapcsolat megváltozott, mára Zsolt szavaival élve "összecsúsztunk". Az évek alatt nagyon sokat gyakoroltunk, mind a partikon, mind a rádióban, és mostanra egyfajta kommunikáció zajlik köztünk a lemezekkel, aminek a közönség is részese. Érdekes dolog ez. Ha egyedül játszol, és felteszel egy lemezt, az embereket figyelve nagyjából kialakul benned egy kép, hogy mi lesz a következő. De ebben az esetben még egy másik DJ reakciója is beiktatódik.
______________________________________________________________

A korai időkben a Fákyla klub fogadta be sok más itthon csak csírájában jelenlevő zenei irányzattal együtt a drum and bass-t. A kisteremben rendszeresen szólt dobbasszus, több ma már elismert DJ itt jutott először lehetőséghez. Itt mindenki megfordult az akkoriban kezdők és már komolyabb gyűjtők közül. Palotaiék, Solid, Sundance Kid, Ozon, stb... Az Underground lemezbolt és kiadó '97 őszén rendezett születésnapján is dnb uralkodott a kisteremben, Bal szerint hatalmas megőrülés volt.
Emellett mindenképp említést érdemel a
TranceWave főnöke, az atmoszférikus drum and bass fanatikus
TB Gon, aki például az FMK-s bulikon sokat tett az itthon kevésbé népszerű irányzatért.

Persze nem csak hétköznap terjedt az - Ed Rush szavait idézve - drum and bass vírus, hétvégenként is akadt egy-egy buli, ahol át lehetett élni a basszus gyomorbizsergető érzését. Ezek között a mára megszűnt
Park Café-s partik számítottak nagyobb eseményeknek. A már említett Bassface Sasha után, 1998-ban a Metalheadzes,
DJ Lee celebrált itt hatalmas dobbasszus orgiát. Ugyanezen a nyáron, a Szigeten fellépett
Goldie, aki Björk előzenekaraként már járt hazánkban, hogy zenészekkel kiegészülve élő (?) drum and bass bemutatót tartson.

Augusztus végén újabb rendezvénysorozat indult el, ez a Pánczél Gábor (Boolek) által szervezett
Jungle War, amely bár rendszertelenül, de azóta is jelen van a magyar partinaptárban. Az
első pár alkalmon rajta kívül Solid, Palotai és Cadik raktak fel. Később kinőtte magát a rendezvény, a millennium évében a dnb keresztapa,
Grooverider volt az est fénypontja, 2001. februárjában az első számú női jungle DJ,
Storm vendégeskedett a kicsit szerencsétlen "első magyar dnb találkozó" elnevezést viselő JW-n. Majd ugyanezen év augusztusában a Szigeten ismét 'Rider táncoltatta, ezúttal társával,
Fabio-val együtt, a hatalmas sátorban összegyűlt több ezer partizót.

Akkor még nagyon messze volt az, ami ma szinte természetes, hogy akár több ezer ember is összegyűlik egy-egy idelátogató DJ kedvéért, ha pár százan elmentek egy buliba, az már tömegnek számított. Kellett hozzá, hogy a közönség megismerje, el- és befogadja ezt a zenét, majd megszeresse és átérezze. Ebben a már említett DJ pároson kívül nagy szerepe volt a - mondhatni - általuk kinevelt második generációs DJ nemzedéknek, akik révén egyre többen és többen ismerhették meg a drum and bass-t.

A dobbasszus magyarországi elterjedésében még két dolog játszott meghatározó szerepet. Ezek közül az egyik a Király utcában levő, Tommyboy alapította,
Underground lemezbolt. A bulikon kívül itt találkoztak a drum and bass kedvelő, cd-ket, bakeliteket vásárló, a stílus iránt jobban érdeklődő arcok. Az Underground hátsó, kis szobája lett a drum and bass és egyéb törtütemű zenék szentélye, itt mutogatta, az akkor ott dolgozó Palotai Zsolt az új lemezeket a kíváncsiaknak. A lemezboltban dolgozott egy másik alap ember,
Solid is, aki szintén megszállottja lett a dobbasszusnak.
"Bálinttól (DJ Bal) még '96 elején kaptam egy kazettát, nagyon sok értékes zenével, amin az akkori d'n'b hangzás dominált. Nem csináltam mást, csak hallgattam a zenét, és próbáltam megfejteni, különválasztani a különböző hangokat. Az Undergroundban volt sok ilyen zene, csak meg kellett találni őket." Solid, a később szintén az Underground Recordsban dolgozó Cadikkal közös műsort indított a Tilos Rádióban, a
Dzsungel Könyve a mai napig hallható. A műsor
második születésnapjára rendezett bulin a Jailhouse történetében talán először ki kellett rakni a "Megtelt" táblát, a szó szoros értelmében heringkonzerv állapotok uralkodtak.
______________________________________________________________
SOLID
Egyik péntek este felkeveredtünk a tilosba (RIP 98 fm) Palotai Zsolt műsorába, én meg csak álltam a stúdióban, és néztem ki a fejemből. Magával ragadott az érzés, a zenékről nem is beszélve. Nem értettem, hogy mit csinál az ember a pultnál. Hat órán keresztül pörögnek a lemezek, szünet nélkül, EZ KÉSZ!
A boltban szombat délutánonként volt annyi időm, hogy egy 90 perces kazettára összemixeljem az akkori tudásom szerint a zenéket. Az egyik oldalon a Bukem vonalat, a másik oldalon a Photek maxikat próbáltam összetenni. A kazettát a következő hét szombatjáig hallgattam, és figyeltem a hibákat. A következő mixnél próbáltam kiszűrni ezeket, de addigra új zene érkezett, így hosszú időbe tellett az, hogy elfogadhatóvá váljon az, amivel próbálkozom.
______________________________________________________________

Így vált a
Tilos Rádió a hazai drum and bass legfontosabb közvetítőcsatornájává. A többi magyar adó tudomást sem vett a stílusról, így a bulikon kívül tulajdonképpen csak itt lehetett a tört ritmusokat hallani. Eleinte Boolekék a Future Hit List-ben, majd Cadik és Solid műsora mellett, Palotai a
Future Funk Party és a
Jövőzene adásaiban mutatta (és mutatja) be hétről hétre az új zenéket, amelyeket utána a gombamód szaporodó kisebb nagyobb rendezvényeken játszottak. Amikor Zsolt péntekenként máshol játszott, fiatal, tehetséges DJ-k léphettek a pulthoz. Így kezdte Bal/Sundance Kid, valamint az általa felcibált Solid és Ozon is.

A
Tilos a kizárólag budapesti vételi lehetőséget vidéki bulikkal próbálta ellensúlyozni, így az ottani nagyvárosokba is eljutott a drum and bass, ennek mostanra kezd beérni a gyümölcse. Budapesten hétvégenként nagyszabású Tilos Rádió Party néven futó rendezvények zajlottak, amelyek egyikére, egészen pontosan az 1998 novemberében 20-án megrendezett bulira történetesen
Ed Rush kapott meghívást.

Akkor még a Tilos próbált eklektikus nagytermi felállást összerakni, így esett, hogy az Anima Sound System melegítette be a londoni DJ-nek, az akkor még mit sem sejtő közönséget. Majd kis szünet után bejött egy alacsony, sápadt, tarkopasz, citromsárga
Nautica pulcsis földönkívüli, aki három és fél óra alatt ledarálta és a mennyekbe repítette a jelenlévőket. Az Adam F
Brand New Funk című klasszikusával kezdődő szett újabb mérföldkőnek számít a magyar drum and bass történetben. Nem egy ember veszett el végleg a drum and bass-ben ezen a bulin, többek között ezen sorok írója is itt kapta meg a végső lökést. Úgy hatott ez az este, mint egy katalizátor, innentől felgyorsultak az események.
______________________________________________________________
ED RUSH
Nem vagyok biztos benne, bár az olyan zenékre, amiket csinálunk, tényleg illik a vírus szó. A drum 'n' bass "poloska" szétterjedt az egész világban, egyre többen szeretik. Valóban úgy működik, mint egy számítógépes vagy biológiai vírus: mindenkit megfertőz. [...]
Az Egyesült Királyságból indult jungle ma már annyira működik, hogy máshol - például Hollandiában vagy Ausztriában - is sokan érzik úgy, nekik ilyen zenét kell készíteniük. Ez óriási! [...]
Szóval a drum 'n' bass egyelőre csak egy baba, egy gyerek, és ha jól tápláljuk, fantasztikus jövője lesz. Ugyanúgy meghódítja majd az egész világot, mint egykor a rock.
______________________________________________________________

Egy kisebb baráti társaság ebben az időben Ridley Scott klasszikus filmje után felvette a
Bladerunnaz nevet, és úgy látták, van igény arra, hogy partiszervezésbe kezdjenek. Ők is a nagy rákattanás után kezdtek eleinte bakeliteket gyűjteni, majd ebből fakadóan DJ-zni is. Safair és Bal, aki akkoriban még Sundance Kid néven futott, így találkozott az Underground lemezboltban, majd megismerkedtek Atosszal és a többiekkel, megalakult a
Bladerunnaz. Első bulijuk '98 decemberében volt karácsony után, a
Boulevard Café-ban, ahol egy ideig rendszeresen mentek a Bladerunnaz estek.

Következő év februárjában (ekkortól számítják a tagok a BLZ létrejöttét) elérkezettnek látták az időt, hogy a műfaj hazájából importált vendégekkel dobják fel rendezvényüket. Helyszínül az első Jungle War helyszínéül szolgáló, belvárosi
The Club-ot szemelték ki, a fellépők
Bal,
Safair,
Ozon, Palotai, Cadik és az akkor még alig ismert, angol Bad Company két kamaszképű tagja,
Fresh és Vegas voltak. A választás jónak bizonyult, hiszen eufórikus hangulatú party kerekedett a két angol friss hangzású lemezeinek hatására. Itt ismerte meg igazán a közönség a
rewind (lemez visszaforgatása rajtahagyott tűvel) fogalmát.

A sikeren felbuzdulva a partit számos másik követte még abban az évben és a rákövetkezőkben is a mai napig. Ők hozták el a magyar közönségnek
Loxy-t és
Inket (több ízben),
Dylant és Facs-et,
Kemalt, Matrixot,
Fierce-et,
Marcus Intalex-et, a
Future Cutot,
Doc Scottot és MC Justiyc-t a Tilossal közösen,
Trace-t és RymeTyme-ot, tavalyi második születésnapjukra pedig
Ed Rush-t, idén ősszel pedig
Andy C-t. Ezekkel a bulikkal a Bladerunnaz egyértelműen az egyik vezető drum and bass szervezőgárdává lépett elő.
______________________________________________________________
LOXY
Úgy tűnik itt jobban élvezik a zenét az emberek, mint kint Londonban. Ott hozzá vannak szokva az emberek, hogy szinte mindennap történik valami. Ide még nem jut el annyi minden, és ha valaki jön játszani azért nagyon hálásak.
______________________________________________________________
Mindeközben a Tilos Party sorozat is folytatódott, a szeszélyes április elhozta a londoni színtér mellett második vezető város, Bristol két alakját, a mogorva
DJ Krust-ot és a Full Cycle állandó ceremóniamesterét, a dumagép Dynamite-ot. Mondanom sem kell, hatalmas buli kerekedett azon az estén is a Petőfi Csarnok szocreál hangulatú nagytermében.

A
Petőfi Csarnok egyébként is sok jó partit látott, ezen a helyszínen kívül volt még a körúti
Royal, ahol a BLZ és a Tilos egyaránt szervezett bulikat, itt volt '99 júniusában az a Loxy buli, amin a rasztahajú jó öt órán át zúzta módszeresen porrá a táncolókat, és akinek Tilos Rádióból felvett vagy letöltött mixe [
a legendás mix,
és a tracklist] kézről kézre járt, a mai napig az egyik legjobb, amit hallottam.

Hogy mennyire jól válogattak a magyar szervezők, amikor angolokat hívtak, arra bizonyíték az előbb említett
Loxy mellett a júliusban meghívott Kemal, aki mára egyedi zenéjével és kiváló DJ teljesítményével a drum and bass elitjébe küzdötte fel magát. Rajta kívül
Marcus Intalex, Ink, Dylan vagy
Matrix nevét is mondhatnánk, akik szintén itt jártuk után kerültek be a top DJ/producerek közé.

Ekkorra már végérvényesen beindultak a dolgok, egyre többen jártak a partikra, a százakból, a nagyobb megmozdulásokon ezrek lettek. A drum and bass kitermelte saját rajongótáborát. Többen lemezeket vásároltak és DJ-zni kezdtek, akadtak olyanok is, akik nem ezt a módját választották a zenélésnek, hanem saját maguk kezdtek el drum and bass számokat írni. Otthon számítógépeken készültek a zenék, először a fióknak, később már a nyilvánosságnak. A számítógépes demókhoz zenéket készítő
Deutsch Gábort (
Anorganik) elkezdi érdekelni a törtek világa, mellette ott van a két szombathelyi ifjonc, a zene helyett jelenleg inkább matematikával foglalkozó
Spherule és a dnb-től mára eltávolodott
Miraque, akik Bassface Sascha egyik számából készítettek remixet, barátjuk
Virgács, a budapesti
Random Soundz trió, akik elsőként próbálják meg technikai felszereltségük hiányosságai ellenére élőben előadni saját szerzeményeiket. Míg Boolek az Anima Sound System Mariguana Cha Cha Cha és a Jazz + Az Mint a Mókus számának dnb remixét, addig Cadik a
Random Soundz Genetic Mistake-jét vágatta ki acetátra, ezek voltak az első magyar dnb dubplate-ek.

Természetesen mindenki vágya az volt, hogy bulin, illetve hanghordozón hallhassa vissza zenéjét, az emberek táncoljanak a magyar producerek zenéire is. Az első próbálkozások egyike volt DJ Schultz '96-os, Garam Péter segítségével elkészített Jungle Café CD-je és a szintén Garam nevéhez fűződő
Future Sound of Budapest válogatás cd, amelyen néhány más műfajból átigazolt és nem csak drum and bass-t készítő szerző kapott lehetőséget (
Yonderboi és
Marcel is a sorozat egy-egy részén debütált). A Tommyboy-féle Juice Recordsnál megjelent lemezeken inkább a lágyabb, jazzy hangzások domináltak, de a sorozat második cd-jén már ott olvasható Anorganik neve. A FSOB kezdeményezésből lett
Budapest 2000 album (amelyhez Garam megalapította a New Entry Recordingsot - ebből persze nem lett semmi), ezen Deutsch Gábor mellett helyet kapott a Random Soundz, Garam és Palotai, Solid Anorganikkal és az Aembryon (amelynek egyik tagja Bratwa, akiről később lesz még szó). A válogatások mellett 1999-ben megjelent egy mixalbum Palotai Zsolt szerkesztésében, Cadik mixével és Mango scratchelésével,
Tilos Rádió: Night Vibes címmel, amelyen a külföldi zenék mellett Anorganik - Bipolar Strawberry és a Random Soundz - Nexttime is szerepel. Ezek a cd-k az első olyan magyar kiadványok, amelyen magyar drum and bass hallható.

A zene mellett párhuzamosan még egy dolog fejlődött ez idő tájt rohamosan, az internet. Az olyan független netrádiók, mint a
ParaRadio (Project Mayhem,
Aafro és
Diziek műsora, Netbag az Airbaggel) a világhálón keresztül próbálták eljuttatni a dobbasszust a hallgatókhoz. Miután a Tilos eltűnt az éterből és a hanghordozók ára a csillagos eget verdesi, a web maradt az érdeklődők szinte egyetlen lehetősége, hogy hozzájuthassanak kedvenc zenéjükhöz. Bár az Est FM kihasználva a keletkezett űrt beindította a
60 Hz című műsort, így hetente egy éjszaka a szubbasszusé náluk volt, amíg idén le nem vették a programról. Mellette / helyette lett a szombat esti
Szolfézs, de az EST Fm év végén elhallgat, az utódrádióról pedig egyelőre túl sokat nem lehet tudni. A Tilos viszont újra frekvenciához jut, így visszakerül az éterbe és a 90,3 MHz-en lesz hallható.
______________________________________________________________
JOHN B
Szinte minden nap netezek. A breakbeat.co.uk-n (az egyik legnépszerűbb angol drum and bass oldal) sok információt találok a megjelenésekkel kapcsolatban, arról, hogy mik a történések, meg aztán ellenőrzöm, hogy nehogy valaki valami rosszat mondjon rólam. (nevet) Most már, hogy a weboldalam is felkerült, egyre többet lógok a neten. Sok időt töltöttem a tervezésével, bár nem én programoztam, a tartalmat személyesen szerkesztem. Még egy napló is van rajta, ha van időm írok bele. Persze 3 hete nem fértem hozzá, ha hazaérek megemlítem benne az őrült magyarokat is.
______________________________________________________________

A világháló lehetőségeit kihasználva alapította meg az orosházi ICR (aki az
Impulse Modulations nevű virtuális lemezkiadót is vezeti), az
ImpulseCreator-t, Magyarország első (főleg) drum and bass magazinját. Hozzá csatlakozott a tatai ib és a dunabogdányi Core, így hárman kezdték el megtölteni az oldalt tartalommal. Később többen is beszálltak, akik mind azon fáradoznak, hogy beszámoljanak a tört ütemek világában zajló eseményekről az olvasóknak. A dnb mellett sok minden más zene is helyet kapott, de a dobbasszus maradt az első számú irányzat. A hírek, cikkek, lemezkritikák és partibeszámolók mellett még egy fontos rovata van az IPC-nek, a Zene Füleidnek. Ide bárki feltöltheti saját számait némi kommentárral, hogy a többiek letölthessék, meghallgathassák, és véleményt mondhassanak róla. Kár, hogy az utóbbi időben a mennyiség a minőség rovására ment.

A drum and bass időközben olyan nagy népszerűségre tett szert, hogy egyre többen nyúltak számítógéphez és hardverekhez zenélgetés céljából. Így a rovat folyamatosan bővül újabb és újabb feltöltött zenékkel. Ide tette fel első nagyközönségnek szánt zenéit
SKC és Chris.su is, akiknek nevét most tanulgatja az angol drum and bass társadalom. Kemal és Trace igen erősen érdeklődik a számaik iránt, sőt Trace
DSCI4 nevű kiadójánál mindketten most már több lemezt is megjelentettek. SKC maxi jött ki az amerikai Inflection Recordingsnál is, valamint Kemal és Trace is rendszeresen játszotta a Nerve-nél megjelent Rechargert. A Subscope-tag Chris egy régi house szám remixével, a "my house is your house" mintás zenéjével érte el legnagyobb sikerét, az
Astro-sine-t Ed Rush a londoni Fabric-ban is pörgette. Rajta kívül Trace, Kemal és Stakka & Skynet is rendszeresen felrakta ezt a számot. A DSCI4 második nagylemezét, a
Spy Technologies-t SKC 12"-e harangozta be és az album legjobb zenéi is kettejük nevéhez fűződnek.
______________________________________________________________
SKC
Nekem közvetlenül a '98-as Ed Rush parti tett be, akkor kaptam igazán kedvet a zeneíráshoz. PC-t is nagyrészt ezért vettem, akkor kezdtem el bénázni a fasttrackerrel, de az első zenémet (Kruncher) két éve írtam. Gimnazista koromban autodidakta módon tanultam gitározni, zongorázni és kottát olvasni.
CHRIS.SU
1996-ban kezdtem el zenét írni, akkor kaptam meg az első PC-met. Igaz, előtte is foglalkoztam már zeneírással, de az egy egészen más stílus volt. 12 évig jártam zeneiskolába, csellózni tanultam, szóval mindig is szerettem a zenét. Amikor megkaptam a gépet, akkor a játekok helyett azt kezdtem el keresni, hogy hogy lehet hangot kicsalni a gépből. Egy ismerősömtől kaptam meg az azóta már klasszikussá vált Fast Tracker 2 nevű progit, és azóta nincs megállás.
______________________________________________________________

Egyre nagyobb igény érződött az iránt, hogy magyar zenék is bekerülhessenek a drum and bass véráramba. Legyenek magyar lemezek, esetleg egy magyar kiadó, amin keresztül megjelenhetnek a korongok. Erre 2000 júniusában nyílt lehetőség, amikor is a hangmérnök Elm, a Random Soundz tag Inside, Anorganik és Szabó "Lajos" Zoltán stúdiótulajdonos létrehozza a
Subscope kiadót, amely a brit Music 4 Ever-rel együttműködve szerződtet magyar producereket és jelenteti meg lemezeiket. A label most tart a tizenegyedik megjelenésnél, művészei vendégeskedtek a Penny Black kiadónál egy EP erejéig, és készül egy CD Gearboks címmel, rajta egy nagylemeznyi válogatás anyagával (bár nem tudni ebből valaha lesz-e valami). A magyar zenék terjesztésében nagy szerepet vállalt még az
Airbag páros, azaz
Longman és
Bratwa is, akik hazai producerek számait vágatták dubplate-re és játsszák fellépéseiken.

A XX. század utolsó éve más változásokat is hozott. Majdnem minden hétvégére akad egy dnb party külföldi fellépővel, választék van bőven. Februárban a Bladerunnaz partit rendez a Vigadóban, ami ettől kezdve újabb bázisául szolgál a dnb buliknak. Az angol vendég ezúttal Optical testvére,
Matrix, akinek kedvéért nem várt embertömeg gyűlik össze. A Vigadóban egy tűt nem lehet leejteni, a tömeg egy testként indul be, amikor az ifjabb Quinn beáll a pultba, hogy két és fél órán át utaztassa saját kedve szerint a hallgatóságot, hol durvább, hol szállósabb témákkal. Talán ez volt az a buli, ami után feltűnően elkezdett gyarapodni a dnb partira járók száma.

A létszámnövekedés együtt járt az átlagéletkor csökkenésével, ami elriasztotta a partik eddigi törzsközönségének egy részét, lecserélődtek a veteránok, új nemzedék jelent meg a bulikban. Az "új falka" új öltözködési stílust is hozott magával a kapucnis pulcsikat felváltotta a hawaii ing, a baseball sapkát, a színes, tépett haj és a csiricsáré napszemüveg. Az angolok előremutató, future wear-je és szolid, kényelmes cuccai helyett nálunk a trapéznadrág és az oldskool tornacipők korszaka köszöntött be. Plüssállatkák, foszforeszkáló kapásjelzők, fagolyókból fűzött nyakláncok, az angol Gatecrasher klub mongóinak hasonmásai kezdtek el szlalomozni a bulikon, akik nem restek a színpad emelvényét is igénybe venni, hogy táncolhatnékjukat kielégítsék. Ők megtalálták maguknak a 21. század legenergikusabb tánczenéjét, a punkzene gitárjai helyett bassline-ra és 2step beat-re ugrálnak, táncuk a pogo reinkarnációja, erőszak helyett instant szeretettel átitatva. Az idősebbek furcsán néznek rájuk, szemükben ők a szükséges rossz, akiknek anyagi hozzájárulása szükséges ahhoz, hogy időről időre láthassák kedvenc DJ-iket, megismerhessenek újabb nagy neveket élőben.

Akárcsak '99-ben Krust, 2000. áprilisában is Full Cycle tag, a kócos, gördeszkás
DJ Die látogat hazánkba Dynamite kíséretében, és fergeteges hangulatú buliban bizonyítanak. A május végre a lágyabb, jazzy hangzások kedvelőinek kedvezett, hiszen a Good Looking kiadó főnöke,
LTJ Bukem és hű MC-je
Conrad tette tiszteletét Budapesten, Rantoul, Blame és DRS társaságában. A
Progression Session turné valamit elindíthatott, mert beindult a
Jazz N Bass sorozat és más nem zúzásorientált rendezvények, amelyek bebizonyították, hogy van igény a durvulás mellett a könnyedebb zenékre is.

A budapesti törtütem élet egyetlen stabil pontja, a rock klubból a tulajdonos Reketye fivérek ízlésével együtt változó, Tűzoltó utcai Jailhouse. Erká a breakbeatben találta meg kedvenc zenéit, testvére
Midlow pedig a drum and bass elkötelezett híve lett. A
Jailben mindenki megfordult már, akinek köze van a tört ütemekhez, több kiváló drum and bass DJ-t nevelt ki az alagsori klub. Itt játszott először a Connection kru (Ozon, Longman, Focus és Acryl) az Adrenalin Nights-okon, ahol rajtuk és a házigazdákon kívül fellépett még a Random Soundz live, Miraque + Temper live, Negro (aki a Jail első flyerjeit és afrofrizurás logoját tervezte), Sil, a mára sajnos eltűnt, tehetséges kamasz, Quest és a magyar dnb DJ-k szinte mindegyike. A Jailhouse-on kívül voltak más klubpróbálozások is, de egyik sem volt hosszú életű (Bassmaker állóhajó, Bladerunnaz csütörtöki Vígadós estjei, Új Fáklya klub).

A Jailt vezető tesók úgy döntenek, ők is megpróbálnak nagyobb volumenű bulikat összehozni, amelyekhez már nem elég a kis klub. Megtalálták maguknak a Daróczi utcai ipartelep közepén, a
Partytúra klubot, ahol
Substance (a mostanában oly sikeres Kosheen egyik tagja) iderepítésével beindították a
Nowsound! partisorozatot. A jelmondat az, hogy havonta drum and bass, amelyhez a kezdeti akadályok és bukdácsolás ellenére körömszakadtáig ragaszkodtak. A kitartásnak meg is lett az eredménye, a
Nowsound kinőtte Daróczi utcai otthonát, új helyszínül Budapest fullextrás szuperklubja a
Home szolgál. A legsikeresebb Nowsoundok a két triplázó,
NowsoundTeebee és a
Cause 4 Concern, valamint
Zinc és Ed Rush nevéhez fűződnek, bár a legtöbb bulit jó hangulat jellemzi, mint arról a neves angol zenei lap, a
Knowledge is beszámolt.

Nyár, szabadtér, buli. Ezt a hármat egyesítette merészen a Bladerunnaz, amikor 2000-ben megrendezte a Garancsi tavat övező völgyben a
Fields of Joy-t. Matrix és Fierce plusz a magyar élvonal, egy kisebb helyszínen pedig live actek, chill out zóna, csábító ajánlat egy nyári estére. Bár a júniusi éjszaka szokatlanul hidegre sikeredett, akinek ez nem rontotta el a kedvét, az talán élete legjobb buliját élhette át a festői környezetben. A két angolhoz meglepetésként csatlakozott a veterán DJ Lee, hárman együtt rakosgattak órákon át a kitartó bassheadeknek. Az utánuk következő magyarokat, mintha megihlette volna az előző trió, a reggeli nap első sugarainak melegétől felengedve fokozták a már így is tetőfokára hágott hangulatot. Talán soha életemben nem lesz részem még egy ilyen partiban.

Ezzel beköszöntött a megarave-ek korszaka a hazai drum and bass életbe. Esetenként több ezer ember is összegyűlik a nagy partikon, amelyekből majdnem minden hétvégére jut egy, ahol legalább egy angol vendég is pakolja a legfrissebb zenéket. Szilveszterkor kétezer fiatal búcsúztatta az óévet a szentendrei
Complex falai között, amit az újban alaposan igénybe vettek a szervezők. Itt ünnepelte
Ed Rush és Matrix vezényletével második szülinapját a Bladerunnaz. Ez a buli este 10 órakor már akkora tömött sorokat csalt a Complex bejáratai elé, amekkorát partikezdéskor még életemben nem láttam. A buli előtti hetet a hisztéria szó jellemzi a legjobban, harcok dúltak az elővételes jegyekért. Végül mindenki bejutott, nagyszerű este volt, de a csoda, amire a háromezer felajzott ember várt, elmaradt. A party után mintha leült volna egy kicsit a mánia, kevesebben nyomták heti rendszerességgel tovább. Lemorzsolódott egy réteg, de még mindig maradtak éppen elegen ahhoz, hogy megérje a buli-szervezés külföldi vendégekkel.

A Jungle War is bekeményített, Ed Rush-ra
Roni Size-al válaszolt. A drum and bass mainstream körökben is ismert bristoli helytartója, mint azt a Full Cycle DJ-ktől megszokhattuk, Dynamite társaságában látogatott hazánkba. A fellépést hatalmas médiakampány előzte meg, ennek részeként az Est FM meghirdette a
Drumandbass maratont, amely 24 adáson keresztül próbálja meg bemutatni a stílust. Szerencsére ezt nem házon belül oldották meg, így ért engem is az a megtiszteltetés, hogy a többiekkel (Elm, Mango, Sumah, Inside) közösen megpróbáltuk eligazítani a hallgatókat a különböző alirányzatokról, főbb producerekről, DJ-kről, kiadókról. Az adásban elhangzott mixeket az érdeklődők letölthetik a műsor weboldaláról. A fellépés napján maga Roni Size és Dynamite is bement a stúdióba, de lemezeit nem villantotta meg, mindössze egy tragikomikus interjút készítettek velük. A buli azonban jól sült el, Mr. Size showelemekkel tarkította szettjét, elvégre világsztár, Dynamite jól szövegelt, mint mindig, a közönség örült és ennyi, nem több.

Azonban vidék csak most kezdett igazán mozgolódni. Debrecenben a
Digital Monkeys, Szegeden a
Bassed On Bass csapata, Szombathelyen a
Sweetbeats sorozat és a Method Breakz kru, Egerben az
Analog Partizans és az
Eger Underground szervezőgárdák, Pécsett a tv torony tetején rendezett partik egyre több embert mozgatnak meg. Kecskeméten rögtön két csapat, a Kecskemét Bass és az Exile Soundz szervez, Veszprémben a Bladrunnaz-os Destroyerz DJ-k (Stealth és Size9), Miskolcon az Elektróger gárda, Szolnokon a Celofán Kollektíva. A győri Mecca Individuals pedig rendszeres klubestjei mellett nyáron két napos,
Summerstylewarz elnevezésű fesztivált szervezett Kemal és DJ Vadim & Killa Kela és sok magyar DJ részvételével. Rajtuk kívül még számos kisebb-nagyobb városban vannak kezdeményezések.

A további eseményekről már csak nagy vonalakban, hisz ezekre azért még mindenki emlékszik: a BLZ nagyszabású terveiből egy meglehetősen balul sikerült
Fields Of Joy 2 Dunavarsányban - azért Matrix nagyon ott volt. Egy éves lett a
Nowsound - Flight nem véletlenül lett Metalheadz csaj. Fabio és Grooverider a Szigeten -
Fabio szerint hatezer ember a cirkuszi sátorban. Egy fantasztikus Usual Suspects buli a Vigadóban. Második Budapest Parádé - két Metalheadz DJ (
Peshay és
Ink) egy időben, két helyszínen, novemberben egy gyatra
Optical fellépés. Beindul a nosztalgiázás is, old school jungle
bulik szerveződnek. Az Airbag is beszáll a partiszervezésbe (a 3rd G segítségével), az
Invaderz után decemberben a fantasztikus
Klute-ot hozták el. Idén szólóban
High Contrast-ot, a Bladerunnazzal közösen az amerikai
Mathematics-ot látták vendégül.

Szilveszter
Kemallal és Usual Suspects-szel, majd
Goldie és Ink a Vígadó nagytermében a harmadik Bladerunnaz születésnapon. Tavasszal
Technical Itch és maratoni
Total Science, áprilisban mesteri
Zinc és
Mist:I:Cal, májusban rendőrök által félbeszakított szabadtéri party
Csobánkán A-Sides-zal. A nyár a Citadelláé volt, júniusban Bad Company,
Universal Project,
DJ Lee,
London Elektricity és A-Sides a
Fields Of Joy-on, majd augusztusban először
Mathematics és Lee, utána a brazil csodacsapat,
Marky és Patife, MC Staminával a Jazz Turbulence és a Deep lemezbolt szervezte két napos Jungle Jazz-en.
Kecelen Fierce, Basim és az EZ Rollers szórakoztatták az első magyarországi, tisztán elektronikus tánczenei fesztivál közönségét. A végén felejthetetlen élményekkel ereszkedtünk alá a városba mindahányszor.

Ősszel a drum and bass két DJ királya
Andy C és
DJ Hype mutatta meg miért tartják őket a legnagyobbaknak. A telet kiadós vírussal kezdtük.
Matrixízelítője, Klute-tal vállvetve, a közelgő Virus nagylemezből ígéretes volt. Új klubpróbálkozás is indult, a Citadellán a Club Barfly-ban működik év végéig a Bladerunnaz
klub, de a folytatás kétséges.
______________________________________________________________
ANDY C
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt a tíz év, és az is, hogy milyen messzire jutott ez az egész. Gyakran kérdezik meg tőlem, hogy mit gondolok az elmúlt tíz évről, de tudod mit? Szerintem csak most kezdődik, az elmúlt két év volt a legjobb! A drum and bass már nem csak Angliában nagy, hanem világszerte sikereket arat. Gyakorlatilag még csak most kezdjük a tinédzser éveinket, még mindig növekszünk, és egyre több ember kapcsolódik be. [...]
Eljövök például ide, Budapestre, ahol egy olyan tömeg vár, amit elképzelni sem mertem. Hiába van híre kint az itteni buliknak, ilyenre sosem számítottam. Beszéltem Opticallal, Ed Rush is imádott itt lenni, mindenki azt mondta, hogy mindenképpen jöjjek el és nézzem meg, mi megy itt. Erről beszélek, hogy ez nem egy múló divat, már tíz éve jelen van, nem tűnik el.[...]
A szcénának szüksége van arra, hogy mindenütt legyenek helytartói. Ha itt nem kezdte volna el egy pár ember építeni ezt, soha az életben nem jutok el ide. Mert ki jönne el egy drum and bass buliba, ha soha nem hallott volna erről az egészről előtte?
A 2002-es az az év, amikor az emberek feleszmélnek, hogy hova jutott ez az egész, ami gyakorlatilag a semmiből lett felépítve. Ennek az elmúlt tíz évnek most aratják le a gyümölcsét, és ez már csak jobb és nagyobb lehet. Én csak mosolygok a háttérből, mert annyira jó érzéssel tölt el, de ugyanakkor ez az, ami energiát ad a folytatáshoz is.
______________________________________________________________

Egyre több magyar DJ játszik hazai zenéket is, Anorganik tökéletes, nyári hangulatú Endlessly-jét (amelyet az idei nagy befutó, az osztrák D.Kay remixelt) rendszeresen játszotta az Est FM és remélhetőleg hamarosan meg is jelenik. A Tiloson elindult az Untitled, Bal és Safair vezetésével. Lemeszerződéshez jutott ICR, Cord (igaz ő egyelőre breakbeattel),
Marcelt Bukem a Good Lookinghoz vitte és a Cookin'-on nagylemeze jelenik meg. Modult Teebee, SKC-t a Black Sun Empire remixelte. Chirs.su Astro-Sine-jét az osztrák D.Kay és Raw.Full alkotta Ill-Skillz dolgozta át, míg ő a duó Cranium című számát értelmezte át. Utóbbi remixről elismeréssel nyilatkozott Klute, akinél ez most az abszolút kedvenc. Chris idén kapott pár DJ felkérést is, játszott Bécsben és Karlsruhe-ban, ezen kívül az amerikai
Bassdrive netrádióban is hallható volt egy általa összerakott mix.

Magyarjaink szerepeltek több mixlemezen is, az Industry CD-n Chris.su Airlift-jének Mathematics remixe, Mickey Finn mixlemezén SKC a Lobotomy-val, szintén ő a Reacharger BSE remixével Empress Stateside drum and bass című mixlemezén. A Knowledge decemberi számának CD melléklete pedig egy Subscope és egy Chi mixet tartalmaz, bár a magazin cikke inkább csak a Music 4 Ever-es Danny Barnes önfényezéséről szól...
Ezek voltak talán a legfontosabb események a hazai dobbasszus kronológiában. Mindössze hat év, de így visszagondolva sok minden történt és mennyi minden maradt még ki az összefoglalóból. Ez volt tehát a múlt és a jelen. A jövőt közösen alakítjuk.
______________________________________________________________
KAPCSOLÓDÓ MAGYAR WEBOLDALAK
60 Hz -
http://sixtyhz.pardey.org
Acid.Pardey (virtuális flyergyűjtemény) -
http://acid.pardey.org
Airbag site -
http://airbag.drumandbass.hu
Anorganik -
http://www.anorganik.com
Based On Bass (Szeged) -
http://www.basedonbass.hu
Bladerunnaz -
http://www.bladerunnaz.com
Deep Music Depo -
http://www.deep.hu
DNB Maraton -
http://maraton.drumandbass.hu
Eger Underground -
http://eu.agria.hu
FREEE Magazin -
http://www.freee.hu
Impulse Modulations -
http://imp.drumandbass.hu
ImpulseCreator -
http://www.drumandbass.hu
Jailhouse -
http://jailhouse.pardey.org
Jazz N Bass (Jazztaminute) -
http://jazztaminute.pardey.org
Marcel -
http://marcel.ini.hu
Nowsound! -
http://www.nowsoundbudapest.com
Palotai Zsolt -
http://www.palotai.hu
ParaRadio -
http://www.pararadio.hu
Pardey.org -
http://www.pardey.org
Subscope Recordings -
http://www.subscope.com
Szolfézs -
http://szolfezs.mentha.hu
Tilos Rádió -
http://tilos.hu
TranceWave -
http://www.trancewave.hu
______________________________________________________________
Köszönöm, hogy a cikk elkészültében segítségemre volt: Palotai Zsolt, Pánczél Gábor, DJ Bal, Aafro, ib és ICR.
______________________________________________________________
Szeretném, ha ez a cikk minél teljesebb és pontosabb lenne, így akinek van kiegészítenivalója (weboldal, fontos történés, kimaradt alap arc) az kérem, hogy írja meg ezt a
valdi@drumandbass.hu email címre.