impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
8. rész - Vokál és effekt
Right here, right now, right here, right now - ugye mindenki csak erre emlékszik, ugyanakkor a szám kitűnő groove-jai és szekvenciái viszont ma már a feledés homályába merültek. Na épp ezért fontos egy-két jó vokált szerepeltetnünk zenénkben. De itt még nincs vége: mivel ma már egy jól eltalált effekthanggal is jól megjegyezhető slágert írhatunk - például Jarre "Souvenir de Chine"-jéből sem hiányozhatnának a Nikon-hangok. Előre hát, énekeljünk, fényképezzünk...
Sálálá!

Az instrumentális zene alapvető hátránya a vokálissal szemben, hogy az emberi hang kifejezőerejét nélkülöznie kell. Egy "right here, right now"-típusú, amúgy teljesen ostoba frázis sokkal jobban megjegyezhető és befogadható, azaz nagyobb kifejezőerejű, mint egy igényesen kidolgozott dallam vagy groove.

"Katának olyan jó hangja van, adjuk oda neki a mikrofont!" - és valóban, sokszor jobb eredményeket érhetünk el, ha minták helyett környezetünkből szedünk elő egy énekesnő(palántá)t. Ilyenkor nagyon ügyeljünk, hogy a felénekelt, vagy felmondott passzus hihető legyen: ne próbáljunk sem angolok, sem fekák lenni, mert a végeredmény nem lesz kredibilis. Gyakori hiba továbbá, amikor görcsösen törekszünk a minél minőségibb hangfelvétel elkészítésére az úgynevezett "feeling" rovására: ahelyett, hogy egy drága, de rideg hangstúdióban készítjük a felvételeket, próbálkozzunk "home-stúdió2-körülmények között. A lassabb tempójú zenék esetében akár folyamatosan rögzíthetjük a próbálkozásokat, dúdolgatást - később visszahallgatva bizonyos vokális részletekből hangminta-kincsesbányát állíthatunk elő. A spontaneitás, a megszokott otthoni vagy baráti környezet nagyon jót tud tenni egy-egy hangfelvételnek - igyekezzünk tehát figyelembevenni az énekes/énekesnő érzelmeit, mert ő a legszemélyesebb hangszert - a hangját - használja.

A zene megtalálhat egy-egy hangmintát, de sokszor magához a hangmintához kell illesztenünk a zenét. Sokkal egyszerűbb akár transzponálni, akár tempójában megváltoztatni a zenét, mintsem a vokális hangmintát belekényszeríteni ilyen-olyan szoftverrel egy adott zenei kontextusba. Ez annál jobban érvényes, minél hosszabb a kiválasztott minta. Sokszor egy-két hangszert is meg kell változtatnunk ahhoz, hogy jól passzoljon a hang a zenei mixbe. Elsősorban azt kell figyelembe vennünk, hogy az emberi hang a közepeket elég széles sávban lefoglalja, így nehéz mellérakni markáns közepes frekvenciájú hangokat (nem véletlenül alakult ki az, hogy "sikítanak" a heavy metal énekesek - valahogy túl kell ordítaniuk a gitárokat, ahelyett, hogy részt vennének alapszintű hangtan-képzésben).


Esettanulmány

A vokálok használatát a Soundshaker és Lady Courtney Jordan "Sufferer" című számunkkal demonstrálnám (itt érhető el: http://www.impulsecreator.hu/zene.php3?zid=581). Itt nagy szerencsénkre az énekesnő kvalitásai alkalmassá tették arra, hogy a szólóénekre ő maga énekeljen fel "falkavokálokat" - ezt azért kellett figyelembevenni lekeverésnél, mert így üti a két hang egymást, ezért kell másképpen EQ-zni és effektezni a külön sávokat. Lássuk hogyan állt össze a szám énekes része:

00:00 - itt két trükköt alkalmaztunk. Először is a dúdolós vokálra erős chorus-effektet raktunk, hogy úgy tűnjön, mintha több énekesnő énekelte volna fel. Ilyenkor csak arra kell vigyázni, hogy ne vigyük túlzásba, mert könnyen természetellenessé válhat a hang. Ez némiképp fordítva is érvényes: ha valóban 5-6 vokalista énekli fel a backing-et, akkor hangjuk alapfrekvenciájának minimális eltérése miatt rajzfilmfigura-szerű végeredményünk lesz (olyasmi, mint amikor a gyakorlatlan gyermekkórus szólal meg). Ez esetben példáúl egy Digitech Vocalist segíthet, mely rendbeszedi az alapfrekvenciákat.
A másik trükk amit itt hallhatunk, hogy a passzusok között egyik levegővételből effekhangot csináltunk, mégpedig úgy, hogy egy szakasznyi "hhh" hangot kivágtunk, megfordítottunk, erős zengetővel láttuk el, majd újra visszafordítottuk (az eredeti irányba) és végül delay-t kapott. Ezzel egy kicsit olyan hatás értünk el, mintha visszafelé venné a levegőt, valami furcsa szívóhatással. Más esetekben ezt beszédre is (énekre kevésbé) érdemes kipróbálni, igencsak földöntúlivá, de mégsem szintetikussá teszi a vokális részt.

00:25 - a "the angel" eset. Itt azzal szembesültünk, ami nagyon gyakori hosszú vokálsávok esetén. Nem alkalmaztunk hipererős kompresszálást (mint Tina Turner 50 felett), ezért a kevésbé erőteljesen felénekelt passzusok eltűntek teljesen a mixben. Amikor Lady a "the angel"-t énekli, ott feljebbvettük finoman hangerőt, de ügyelni kellett arra, hogy ne növekedjen meg természetellenesen, mert az még feltűnőbb lett volna a csel. Most hallani is érthetően a szöveget, de nem ugrik ki a feeling-ből.

00:37 - a "what is your prayer" eset. Itt ugyanaz történt, mint a "the angel"-nél, csak fordítva, itt (meglepetés!) lejjebb kellett venni a hangot.

00:41 - a nagyobb énekes szünet előtt az utolsó szóra delay-effektet alkalmaztunk. Mivel ezt erőszeretettel használják ultrakommersz lírikus dalokban, lo-fi effekttel vettük el az élét, így megfelelően finom és nem tolakodó eredményt értünk el.

01:23 - itt a fenti effektet kicsit elcsúsztatva használtuk, illetve hogy hangosabbnak és erőteljesebbnek tűnjön emeltük a már lo-fi-zett minta közepes frekvenciáit.

01:32 - a refrént úgy erősítettük, hogy nagyon halkan, inkább érzésszerűen raktuk rá a falkavokált. Ilyen esetekben szebb és érdekesebb eredményt érünk el, ha nem egy az egyben effektezzük a szólóéneket, hanem még egyszer felénekeltetjük ugyanazt – a minimális eltérések révén sokkal előbbé válik a passzus.

02:01 - sokszor gond stúdióban, hogy az énekes kezében tartva a szöveget zörög a papírral, a mikrofonállványt fogva zajokat visz a felvételbe stb. Ezek a mellékhangok nagyon csúnyák tudnak lenni egy-egy felvételben, de sokszor olyan hangulati elemek kerülhetnek szalagra, melyek élőbbé teszik a zenét: kis szuszok, a haj hangja a ruhán egyes fejmozdulatoknál, nyelések. Ilyesmi történt 02:01-nél is, de szándékosan nem szettük ki a kattogást. Ha nem figyeljük feszülten, hogy mi is az a hang, nem is vesszük észre, de ha kivettük volna tulajdonképpen hiányozna.


Boing!

A vokáloknál talán az effekthangok is sokrétűbbek lehetnek. Egyrészt hihetetlen mennyiségű mintát találhatunk különböző sample-cdken, de még izgalmasabb, ha magunk kezdünk el kisérletezni és egyénileg alakítjuk ki effekt-hangzásvilágunkat. E munka ugyanakkor nagyon hálátlan, mivel a gyakorlatilag már kész számhoz kell összeraknunk kiegészítőhangokat egy nagyon időigényes, kisérletezgetős munka során.

Gyakorlatilag feltérkepezhetetlen, hogy milyen fajta effekthangok léteznek. Egy a közös bennük: feladatuk elsősorban a zenei alapok dúsítása, érdekesebbé tétele. Nagyon sokszor észrevétlenül kell működniük, tehát óvatosan kell bánni hangerejükkel és mennyiségükkel - nem szabad terhelőnek lenniük.

Ha nagyon nem találjuk a megfelelő, már kész effekthangot és rendelkezünk akár szoftver, akár hardver-szintetizátorral, akkor sok esetben a fehér zajból szűrt neszek segíthetnek. Sokszor egy egyszerű fehér zaj szépen effektezve (például kis delay-jel) finoman tud illeszkedni a zenébe. De ez csak egy példa az effekthangok kimeríthetetlen tárházából.


Four to go...

Szépen lassan kikupálódunk minden témában, de mivel az elektronikus zene hihetetlenül szerteágazó és színes, sok olyan kérdés lehet, melyet nem érintettünk. Ezért van a kitűnő ravenbooking@hotmail.com e-mail cím, mely az elárvult home-stúdiós menedékhelye. Már sokan éltek a lehetőséggel, hogy személyesen konzultáljanak, tehát hajrá, ha bármi kérdés felmerül.
A szokásos levezetőként tartott website-ajánlóban most "francia-hetet" tartunk: a www.infratunes.com a trip-rock (micsoda?) stílus kedvelőinek tart néhány meglepetést, a www.lezardnocturne.com néhány igazán kiváló lassúbb tempójú letölthető zenét tartalmaz, és végül ha már őt említettük a cikk elején, a www.jarre.net a megújult elektronikus zenei mester honlapja (már csak a hihetetlenül randa design miatt érdemes ellátogatni). Csekk, pihen...


A zenetechnológiai sorozat következő cikkei

Sokat tudunk már, de még mindig nem eleget! Ez vár még ránk:

1. Hogyan kezdjünk neki? - nekikezdtünk...
2. Hangtan - letudva...
3. Szintézis - is...
4. Virtuális stúdió - felépítettük...
5. MIDI setup - felszetáppoltuk...
6. Dob és basszus - pumpálunk...
7. Szinti és szőnyeg - felül is szól...
8. Vokál és effekt - sáláláboing...
9. Effektgépek és szoftverek
10. Mixelés és dramaturgia
11. Live act
12. Szintetizátor-történelem
raven, 2003.02.17

Hozzászólások a cikkhez
Raven 2003.-1.0-. 28: 1
Na, fent van a következő. Jövő héten kikérdezem csávók :)
Alex Klar 2003.-0.6-. 18: 2
hol akadt el a folytatás? nem akarok senkit sürgetni,de gyerünk má'...
homen 2003.-0.3-. 08: 1
és most 1 év szünet..... ;))