impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Propellerhead Reason
Számítógépes zenekészítők között állandóan megy a harc, hogy ki szerint mi a legjobb zeneíró program, melyik a legkötetlenebb, melyik a legkönnyebben kezelhető, stb... Én úgy gondolom, hogy legjobb szoftver nem létezik, mindenkinek az a legjobb, amit betanult, amit megszokott és megkedvelt. Azért persze vannak kategóriák, amikbe be lehet sorolni a szoftvereket és én most a felső kategóriából szeretnék kiválasztani egyet, méghozzá azt, ami hozzám áll a legközelebb.
Propellerheads since 1994

A Propellerheads cég 1994-ben tört be a zeneíró piacra, a Re-Birth nevű programjával. A legtöbb tracker-őrült ekkor kezdett áttérni az önálló szekvenszer programokra, amibe a szoftverszintetizátorokból kiexportált hangokat keverték össze a trackerekkel megálmodott alapokkal. Abban az időben a Roland TR-303, TR-808 és késöbb a TR-909 nagyon nagy slágerek voltak, a Propellerheads szoftvere pedig pont ezeket szimulálta, így a siker biztos volt. Az első verzió két Roland TR-303-at és egy 808-as dobgépet foglalt magába, a második rész azonban már a 909-es sampler dobgépet is tartalmazza. A Re-Birth után nem sokkal megjelent a Re-Cycle, aminek a legfrisebb kiadványa a 2.1-es verzió. Sampler felhasználók dolgát segíti nagyban a program, aminek használatával egy loop előállítása, sebesség szabályzása, szólamra helyezése nem okozhat többé problémát. Nagyon kellemes program, s bár önállóan nem készíthetünk vele komplett zenéket, az akkori technikát tökéletesen kiegészítette. A nagy durranás, az újabb forradalom azonban csak ezután keletkezett, hisz végre megjelent egy program, ami tényleg egy komplett stúdiót helyettesít, ez lett a REASON.

Az első verziónak még voltak hiányosságai, de így is hatalmas dobbantás volt a szoftverpiacon. A hiányosságokat persze pótolták a nemsokra rá megjelenő Reason 2.0-ban, majd az újabb tapasztalatokon felbuzdulva megjelent a jelenleg legfrissebb aktív verzió a Reason 2.5. Nem mondom azt, hogy nem tesz jót a hangzásának, ha a sávjait egy különálló szekvenszeren keverjük össze, de azért bátran állíthatom, hogy ha ügyesek vagyunk, komplett zenéket állíthatunk vele össze úgy, hogy senki meg nem mondja, hogy az ebből a szoftverből jött, azaz elkerülhetjük a szoftverek jellegzetes hangzásának problémáját, ami például egy FT2-nél nagyon jellegzetes volt annak idején. Egyébként a svéd, stockholmi székhelyű csapat 23 főből áll, akik szinte kivétel nélkül mind részt vesznek a programozásban. A kezdetek óta saját költségekből építették fel magukat és nem volt egyetlen veszteséges évük sem. Reméljük, hogy most épp a Reason 3-on dolgoznak szorgalmasan!

A Reason felépítése

A szoftver két fő részből áll. Egy szekvenszerből és egy virtuális rack-ből, ahova a virtuális hangszereinket, virtuális "vasainkat" pakolhatjuk. A project ablakunk legalján az alap irányítási funkciókat, információkat találhatjuk. Gondolok itt a számítógép CPU-jának terheltségére, a jelszint túlcsordulás jelzőre, a tempó, ütem beállításokra, a loop funkciók beállítására. Itt vannak a fő kontroll gombok is, azaz a play, stop, rec stb... Van egy különleges opciónk is, a pattern shuffle, ami a patternek véletleszerű sorrendben való lejátszását szorgalmazza, akár egy lazább remix elkészítésére is használható. A rack-ben az első elem automatikusan helyezkedik el, és kitörölni sem lehet onnan. Ez a hardware interface, ahol a MIDI csatlakoztatásokat, hangkártya használatot és az audió ki és bemeneteket állíthatjuk be. Észrevehetjük, hogy a Reason-höz egyszerre több MIDI vezérlő is köthető. Ez egy live act-nél például nagyon jól jöhet, gondoljunk bele, hogy minen egyes rack-elemet, azaz hangszert külön MIDI eszközzel vezérelhetünk. Ehhez persze spéci hangkártyára is szükségünk lehet. Az audió kimenetek előnyét például a Cubase-zel való használat során élvezhetjük. A hangsávokat ugyanis egy az egyben átköthetjük a Cubase keverőjének sávjaira. De a Rewire más programokkal való együttműködést is lehetővé tesz, ha akarjuk, a Re-Birth hangszereit is beköthetjük Reason-ünkbe. Van még egy rész, amiről nem beszéltünk. A tabulátorgomb megnyomásával ugyanis megkerülhetjük a rack-ünket és magunk köthetjük össze a stúdiónk elemeit kívánságunk szerint. Ezzel a lehetőségeink tárháza a köbének a köbére emelkedik, hisz mindent oda dugunk, ahova akarunk, vagyis bármilyen egyedi összeköttetést létrehozhatunk.

A hangszerek

A rack-ünkbe szerelhető elemeket a következő csoportokra bontanám: Keverő, samplerek, szintetizátorok, dobgép, effektek és kiegészítők. Menjünk sorba. Keverőből csak egy van, remélem, ha lesz Reason 3, akkor abba szerkesztenek még egy kicsit fejlettebb keverőt is. Na nem mintha a jól bevállt mixerünk nem elégítené ki a legtöbb igényünket, de azért mindenképpen feldobná kicsit a dolgot. Szóval a keverő sávonként EQ-zható (nem túl komoly magas és mély kiemelés vágás, de jó minőségű), elnémítható, szólóztatható és panningelhető (azaz jobbra, balra tologathatjuk a hangzást). A keverőre köthetünk négy effektet, amit külön-külön kivezethetünk minden sávra. Ez tulajdonképpen egy effektes keverőt emulál, jól használható, de sokan keveslik a 4 effektet, azoknak viszont azt üzenem, hogy köthetünk a sávokra több effektet is más módszerrel.

Sampler-ből már nem csak egy, hanem 3 fajta van a készletben. Az első tulajdonképpen egy dob-sampler a DR.Rex. Ez nagyon hasonlít a különálló és már emlegetett Re-Cycle programra. Nagyon jól használható kis cucc ez, a beültetett hangmintának nagyon sok paraméterét változtathatjuk, a hangmintát, darabokra bontva, ha kell csak a részletek jellemzőit is megmásíthatjuk. Hangmagasságokat emelhetünk, tolhatunk le, össze-vissza filterezhetjük, modulálhatjuk az általában igencsak komplex jeleinket. A következő sampler a sorban az NN-19 digitális sampler. Ebbe hangmintákat töltögethetünk, amiket ő a billentyűzetről, vagy egy midijelvezérlőről irányítva, a lejátszott, vagy beprogramozott dallamnak megfelelően visszaad. A hangminta variálhatóságának lehetőségeit most sem sorolnám fel részletesen, van ott minden, LFO-tól kezdve, portamentón (hangeltoláson) át, a filterekig minden ami szemnek, fülnek ingere. Akinek viszont nem ingere, az vegye magára ennek az újabb változatát, azaz a Reason készlet harmadik samplerét, az NN-XT-t. Ez egy egyszerűen használható, de kíváló minőséget produkáló hangszer. Míg elődje egyszerre csak egy hangmintából táplálkozott, addig az NN-XT-nél minden egyes szólamra más hangmintát tehetünk. Ezáltal tényleg tökéletes minőségű hangokat állíthatunk elő, főleg a szimfonikus hangszereket emulálhatjuk hatásosan. Tulajdonképpen emiatt a hangszer miatt készült a Reason 2 Orkester hangtár kiegészítője is, amit egy stockholmi stúdióban rögzítettek egy szimfonikus zenekar közreműködésével. Természetesen nem hiszem, hogy jelen volt egy egész zenekar, de legalább egy ember, aki egy szinfonikus zenekar bármely hangszerét meg tudta szólaltatni.

Samplerek után jönnek a szintetizátorok, mégpedig a Subtractor és a Malström. A Subtractor még az első verzióban jelent meg, és egy polifónikus, két oszcillátoros szintetizátort testesít meg, esetünkben digitálisan. A két oszcillátor a szokásos háromszög, négyszög és szinuszjel mellett további 29 speciális jel előállítására képes, amiket phase, FM, ring modulation-nal, resonant filterrel és LFO-kkal tovább színesíthetünk. A Malström szintén egy polifonikus szinti, ami már a graintable technológián alapszik, ami a granuális és hullámosszintetizálás kereszteződése. Altató szőnyegektől, félelmetes sikolyokig bármit kihozhatunk belőle, és azt hiszem ez talán egy olyan hangszer, amilyet a Reason-ön kívül nem sok helyen találunk meg. Akinek a milliónyi variációk lehetősége kevés volna, annak megnyugtatásul elárulom, hogy a Malström-öt más hangszerekre is ráköthetjük, ezáltal a graintable technológia a bemenő jelet keveri majd a hullámainkkal.

Dobgépből egy darab figyel a választékban, bár ha azt vesszük, akkor a DR.Rex is dobgépként funkcionál. Az igazi dobgépünk neve viszont: Redrum Drum Computer. Egy dobgépbe 10 dobot, vagy percussiont ültethetünk, amik paramétereit megintcsak külön-külön állítgathatjuk. Tartozik a gépezethez egy mini szekvenszer, ahol a dobmeneteket minimum 16, maximum 64 lépésben editálhatjuk. Ez a 16-64 lépés persze még csak egy patternt jelent, azokból viszont 4x8 áll rendelkezésünkre, azt hiszem ez mindenkinek elegendő variáció szám.

rv 7000A Reason 2.5 megjelenése óta effektekből van a legtöbb, az ugyanis a Full In Effect névre hallgatott. Azelőtt a Reason-be 7 kis effektgép volt, meghozzá: Phaser/Flanger, Distortion, Chorus, Envelope, EQ, Compressor/Limiter, és Digital Delay. Ezek mind nagyon jól, az elvárásoknak megfelelően végezték a dolgukat, és azt hiszem tényleg ezek a főbb hasznos effektek a zenekészítésben, a gyártócég azonban nem érte be ennyivel és ebben nagyon igaza volt. bv 512A négy speciális effekt, az Unsion, az RV 7000 Advanced Reverb, a BV512 Digital Vocoder és a Scream 4 Sound Destruction Unit kitűnő minőségű és a kornak megfelelő hangzást produkáló effektgépek, amik tulajdonképpen a Reason-t kiemelték a 2.5 előtti kicsit kötött hangzásvilágból. scream 4A Scream-et kifejezetten pusztításra és a hangok roncsolására találták ki, az RV 7000 magas minőségű sztereo reverbjei meseországba repítenek, az EQ-val egybekötött vokóder butításával növeli a zenék intelligenciáját, az Unision pedig a 80-as évek kórushangzásait reprodukálja nekünk.

Még a kiegészítőkről kell beszélnünk. Ugye itt van a Matrix, ami egy kis szekvenszer, a hangszereket irányítja. Kezelése egyszerű és kényelmes, én azonban mégis javaslom a kézzel történő feljátszást is, úgy ugyanis a zene jobban egybe érik. Kiegészítő még a Spider Audio és a Spider CV. Ezekkel egy audio, vagy CV jelet több hangszerre köthetünk és fordítva. Ha azt mondtam, hogy a rack hátulján lévő zsínórkötözgetések a köbének a köbére emelik a lehetőségek tárházát, akkor ezek a kis pókocskák még ezt is hatványozzák. De ennyit a matematikáról.

Szekvenszer

A Reason szekvenszer nagyon ügyesen vezérli a hangszereket, a sávokat külön rögzíthetjük, bele javíthatunk kézzel a felvett hangokba, tologathatjuk a patterneket, tehát mindent megoldhatunk anélkül, hogy audió fájlokkal terhelnénk a memóriánkat. Én azonban mégis ajánlom, hogy a kész zenénk hangmintáit mégiscsak exportáljuk ki és tegyük be egy másik hangeditáló programba, utólag ugyanis mindig okosabb az ember.

Remélem azért hamarosan kijön egy Reason 3 is. Más cégek már próbálkoztak Reason koppintásokkal, például az Arturia Storm, de egy gyenge mosoly mellett eltűntek ezek a szoftverek számítógépeink lomtárában. Nem azért várom a Reason hármat, mert az aktuális verzióval bajom van, csak egyszerűen felteszem magamnak a közhellyé vált költői kérdést: "Ezek után mi jöhet még?"

Tepfenhart Thanaszisz
http://innerlane.n1.hu

Kitekintő

Propellerhead Reason
ReasonStation
Tepfenhart Thanaszisz, 2004.04.24

Hozzászólások a cikkhez
spiritrec 2005.-0.4-. 24: 0
Reason oktató kerestetik, aki tudását megosztaná velem 1000 Ft-os óradíjért cserébe... peter1000@citromail.hu
RAsimov 2005.-0.3-. 21: 0
Tud valaki segíteni compressor finomhangolásban?
OrionPlatinumRulez!!!
mitoo 2005.-0.1-. 24: 1
NEkemkéne 1 zsir kis soundban a reason hoz
vki mondja+ ho lehet beszerezni:miisvan@freemail.hu
minord 2004.-0.5-. 17: 2
a tr909 nem sampler hanem egy analog dobgep, hogy a rebirth-be mi van arra mar nem emlekszem

tr303 pedig tb303
[ADDAMZ] 2004.-0.5-. 17: 1
Zsír!
A legjobb újítás az elődhöz képest : a SPIDER , most már végre leegyszerűsítődött a kötögetés a rack hátulján is .....
_KGB_ 2004.-0.5-. 17: 1
"pattern shuffle, ami a patternek véletleszerű sorrendben való lejátszását szorgalmazza"

nane
Range_ 2004.-0.5-. 04: 1
Jó kis átfogó cikk , én is nagyon szeretem a Reasont, de most már Cubasel párosítva minden elvárásomat tökkéletesen teljesíti. Egy dologban azonban kijavítanám dolgot:
Az NN19-be minden billentyűre külön hangot lehet beállítani, ha jobb gombal nyomsz a kijelzőre ott lesz egy menüpont, ami most per pillanat nem jut eszembe hogy szól, talán 1Edit Split-key Zone' vagy ilyesmi. Tehát majdnem ugyan azt tudja mint az NN-XT, csak az Orcaster CD-nek köszönhetően nem kell eggyessével berakosgatni a vonósok és egyébb hangszerek hangjait, hanem alapból be vannak rakva. Mert ha nem lenne nem hiszem hogy nagyon leállnál rakosgatni mind a mittoménhány oktávot! Igy viszont tényleg sokkal jobb 'igazi' hangszer élményt ad!