impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Goldie és a Metalheadz, avagy a drum & bass bölcsője
metalhead goldieAz elmúlt öt év alatt szinte minden valamire való kiadót, producert érintettünk írásainkban, egyet - talán a legfontosabbat - azonban sürgősen pótolnunk kell. Ez történik most, kimerítő részletességgel. Boldog tízedik évfordulót, Metalheadz!
Korrajz

Ahogy Kömlődi Ferenc írja '88 nyaráról: "Summer of Love. Britannia ifjúsága az új ritmusoktól és az E-től bódultan múlatta napjait. Karneváli hangulatok, színpompás táncoló tömegek. Parti partit követett - szabad téren, lepusztult és használaton kívüli gyárakban, elfeledett ipari hangárokban. A punk aranykora óta először London megint a világzene fővárosa lett. [...] A house elveszítette forradalmi lendületét, s bevette a jól fésült (és könnyen ellenőrizhető, azaz kordában tartható) klubokat. Visszatért a diszkósorba... A kísérletezőbb szellemek viszont nagyszabású alkalmi partikon, rave-eken csillogtatták képességeiket."

egyszer volt, hol nem volt.. Grooverider és FabioA két, megkerülhetetlen kulcsfigura Fabio és Grooverider, a helyszín pedig a dél-londoni Charing Cross-i Heaven '93-ig tartó csütörtöki klubestje, a Rage. Itt születik meg a 33 helyett 45-ön játszott house és techno lemezekből, széttorzított funkból, hip hop breakekből, reggae és dub basszusokból a kezdetben hardcore, majd (az egyik londoni klub nyomán, mások szerint Fabio azon kijelentése szerint, miként "úgy hangzik, mint egy városi dzsungel") jungle-re keresztelt új zenei stílus. Megjelennek az első kiadók is, a Kickin', a Shut Up & Dance és a Reinforced. '92-ben a hardcore virágzik, Hype 'Exorcist'-jét, Micky Finn 'Bionic Man'-jét, Johnny Jungle-t és Jonny L 'Hurt You So'-ját játssza minden londoni illegális rádióállomás. "Hazatérve valamelyik kalózrádióra kapcsoltunk, majd Kemi konyhájában áttáncoltuk az éjszakát, és reggel onnan mentünk dolgozni." - emlékszik vissza Storm. Az Államokból hazatérő, Kemistry-vel járó Goldie-t is ők ráncigálják el a Heaven-be, a többi pedig - ahogy mondani szokás - már történelem. Ahhoz pedig, hogy jobban megértsük Goldie munkásságát és a Metalheadz szellemiségét, egészen az elején kell kezdjük.
// kalcsolódó cikk Old Skool

Biograffia

Egy skót pub énekes és a jamaikai születésű gyári munkás nem éppen bensőséges kapcsolatából születik 1965. december 28-án Clifford Price, a Staffordshire-i Wolverhampton-ban. Az apa nem is vár sokat, elhagyja őket, az anya pedig a három éves Cliffordot nevelőintézetbe adja, nem úgy a kistesó Melvint. A nehezen kezelhető Cliff gyermekéveit intézetekben és nevelőszülőknél tölti egészen 16 éves koráig. "Mindig tudtam, hogy soha nem érzem majd jól magam az intézetben, de túlságosan féltem ahhoz, hogy lelépjek. A nevelőszülőkkel is általában egy hónapig bírtam, aztán pokollá tettem az életüket, megvetettem és utáltam őket." Kamaszéveiben, ha teheti - és gyámja engedi - korizni jár a helyi Whispering Wheels-be. Itt érzi magát először igazán szabadnak. Az angol görkoris hockey B csapatba is bekerül, övé a kapus poszt. Egy évre rá feltűnik öccse és anyja is, újra együtt a család, de nem sokáig, hiszen hamar kiderül: az anya nagy ivó, a mostohaapa igazi barom, Melvin pedig piti bűnöző. Nem sok kell, hogy ő maga is ezen az úton haladjon - betörések, futball huliganizmus, drogok - de inkább vált: megmenti őt az utca.

goldie breakin'A '80-as évekkel megérkezik a funk és a hip hop. A kultúra magába szippantja, végre van hová tartoznia, a breaktáncosok és graffitisek új családja vár rá. A hatóságokkal továbbra is meggyűlik a baja, de most már nem piti bűntényei, hanem egyre növekvő kreativitása miatt - már ami London falait illeti. Még Afrika Bambaataa legendás '86-os Bombing-jában is feltűnik, a filmkészítők pedig elviszik New York-ba egy kis továbbképzésre. A dél-bronxi mesterek - köztük Brim, a 'Bombing' készítője, vagy Henry Chalfont, a 'Subway Art' könyv alkotója - hatása nem marad el, a bristoli 3D mellett (Wild Bunch Crew, később Massive Attack) Anglia egyik vezető writere lesz, megbízásokat kap TV-műsorokban, reklámokban, falfestmények készítéséhez Birmingham-ben, egyik leghíresebb munkája pedig a "Change The World" a londoni Loftus Road focipályán. Később munkái - melyek ezelőtt leginkább priuszát gyarapították - egyenként 3,000 fontért kelnek el. "Feltettem magamnak a kérdést: még mindig festeni akarok? Maradjak-e művész, legyek inkább strici? Egyáltalán mit akarok? Merthogy más lehetőség nem volt. Megvolt a saját lakásom - egy kártyabarlang mellett -, kocsim, füvem. Aztán belekóstoltam a rasztafárianizmusba." Néhány év múlva végül besokall tőle és levágatja a becenevet adó szőkés aranytincseket (goldielocks) is.

goldieAnglia és New York után Miami-ba veszi útját, hogy 19 év után újra lássa apját. Ismét csak csalódás éri, ráadásul az öreg saját fiával él, akit ugyancsak Clifford Price-nak hív - ahogyan mondja: "arra az esetre, ha egyikőtök meghalna". Otthagyja apját, de Miami-ban marad, hogy szert tegyen egy kis pénzre: szobrokat és ékszereket készít, pólókat tervez meg hasonlók. A srác, akivel a lakáson osztozik történetesen aranyfogakkal foglalkozik, így ő is erre áll rá: egy piaci standon gravírozza a szájdíszeket. Később ő maga is 14 aranyfog implantátummal gazdagszik (a BBC szerint ez mintegy 100,000 fontjába kerül). De a dolgok most sem mennek sokáig simán, kétes üzletekbe keveredik, bandák, fegyverek és kokain kerülnek képbe. "Azt hittem öngyilkos leszek, annyi drogot nyomtam. Amikor elérkezel arra a pontra, hogy külsőleg már szinte nem is létezel olyan gyenge vagy, akkor csak a bensődre hagyatkozhatsz, csak az adhatja meg a biztonság érzését... De felül kerekedsz, továbblépsz és rájössz, hogy más a végzeted. És ezért érdemes tovább élned." Két év után hazatér, először Walsall-ban nyitja meg üzletét a Try 1-t, majd Londonba költözik. Az illegális festésekkel felhagy, inkább borítókat tervez, például a Soul II Soul-nak. Mígnem találkozik Kemistry-vel és a szőke rasta hölgy a már említett Mennyországba (Heaven) repíti.

"Goldie a brit dance szcénának olyan, mint Andy Warhol a '60-as évek New York-i művészetének." (Yahoo biográfia)

Reinforced, Terminator

j majik, kemistry, storm, goldie, markAz Astoria-n fellépő Nebula II és Manix zenéje annyira magával ragadja, hogy felajánlja nekik artwork munkáját, cserébe egy kis stúdióhasználatért. A Manix név Marc Clair-t, a Reinforced Records egyik alapítóját, a 4 Hero felét takarja, így Goldie útja a label design-tól lassan a Dollis Hill-i stúdióba vezet (később ő felel az A&R teendőkért és a sajtóért is). Első zenéivel - kezdetben Ajax Project - Fabio és Grooverider-nek akar bizonyítani, '92-ben debütál, mint Rufige Cru a 'Killa Muffin' kislemezzel, majd a 'Menace' EP-vel, melyen Cutty Ranks ragga művészt mintázza. Ahogy a hardcore kezdi elveszíteni gyerekes mivoltát és a 'happy' jelző helyére egyre inkább a 'dark' kerül, úgy lesz egyre sikeresebb első Metalheads néven kiadott négyszámos kislemeze, a mára legendás Terminator. A későbbi Metalheadz-nél is dolgozó Christian Coral kiadóján, az EMI mellék Synthetic Hardcore Phonography-n jelenik meg másfél éves dubplate-keringő után az EP, melyen első ízben hallható a "time-stretching" technika (a minta pitch-elése anélkül, hogy megváltoztatnánk annak lejátszási sebességét). A Joey Beltram 'Mentasm'-ából mintázott 'Terminator' mellett a Kemistry-nek dedikált azonos című számban az egyébként eurodance-t produkáló Urban Cookie Collective énekesnője, Diane Charlemagne hallható, a 'Knowledge' igazi darkcore, a Grooverider közreműködésével készült 'Sinister' pedig a későbbi melankolikus, mégis erőteljes 'Angel' és 'Saint Angel' alapjaiul szolgálnak.

a fémfej logo első megjelenése"A zene sötétsége egy módja volt annak, hogy kifejezzük azt, ahogyan az emberek éreztek ebben az időben,hiszen az ország gazdasága hanyatlott, a recesszió kellős közepén voltunk, télen. A sötétség volt a mi blues zenénk." A névadó emblémára sem smiley kerül, a kis túlzással hardcore-t búcsúztató, jungle-t üdvözlő EP-n tűnik fel először az egy évre rá induló saját kiadó látomása: acetátra utaló fém koponya fejhallgatóval. További zenék következnek az Enforcers sorozaton és egy újabb EP-n (T2 Ghosts Of My Life), a 4 Hero-val készít felvételeket Internal Affairs-ként, de a Moving Shadow-nál is jelentkezik a 'Fury'-val és több remix-szel (The Helicopter Tune) - innen datálódik munkakapcsolata a hangmérnökösködő labelfőnök Rob Playforddal - és végre, Doc Scott-tal. Az elektromérnökből főállású DJ-vé avanzsált doki először az Absolute 2 kiadónál (NHS, Surgery) mutatkozik be, majd szintén a Reinforced-hez szegődik, ahol kiadja a 'Here Come the Drumz'-t, melyet Rider-ék szetjeiben hall először Goldie. Kettejük víziója, a Metalheadz 1994-ben válik valósággá azzal, hogy a régóta acetáton játszott 'Drumz' és 'Rider's Ghost' (korábban egyébként volt egy Fabio's Ghost is) felvételeik VIP verzióit kiadják egy független címkén.
// Doc Scott - saját utakon

"Ők a családom - olyan igazi társak, akikre felnézhetek. Mikor intézetbe kerülsz, nincs senkid, akiben bízhat, akire számíthatsz. Ezek az emerek benne lesznek a végrendeletemben, ők fogják vinni a koporsómat is. Imádom őket."

Metalheadz művészek - akkor és most

Peshay
peshayPaul Pesce Goldie védenceként, Reinforced-es múltjának is köszönhetően kapott lehetőséget rögtön a kiadó második lemezén: a majd kilenc perces 'Psychosis' feszült, epikus hangzásán érezni is a főnök hatását. A jazzy 'Represent' annál inkább hajaz korábbi Good Looking megjelenésére. A Headz-nél egy későbbi maxin (Predator/On The Nile) és néhány remixen (Angel, Inner City Life) kívül nincs más munkája, betudható ez másfél évig tartó komoly betegségének is. Visszatérése után elindítja tiszavirág életű Elementz labeljét, majd Decoder segítségével '99-ben elkészíti a nagysikerű Miles From Home nagylemezt, egy ideig részt vesz a Pivotal kiadó vezetésében, majd a filterdiszkó-dnb házasság jegyében jelentkezik a felemás Fuzion albummal és egy új kiadóval, a Cubik-kal. Jelenleg Mr P újra aktív, DJ-ként, producerként és kiadófőnökként (Pandemic) is visszatérőben, főleg a liquid porondon.
// Peshay - Fuzion

Alex Reece és Wax Doctor
alex reeceA kiadó első évadában meghatározó szerepet kapott a szintén lazább, jazz-es, funkos vonalon mozgó két producer. Mindketten a Basement Recordsnál kezdik pályafutásukat - Alex végzi a hangmérnöki munkákat társának -, majd több kiadón is feltűnnek, mígnem kikötnek Goldie-nál (Basic Principles EP, Kid Caprice, The Spectrum stb). Alex Reece 'Pulp Fiction'-e a 2-step klasszikusok sorát nyitja, később jogi vitákba keveredik Goldie-val a szám kapcsán, mivel közben a multi Island-nál ír alá szerződést egy albumra (So Far) és felteszi rá a szám átírt változatát - amit a többiek sem néznek jó szemmel és a szcéna jóformán kiközösíti. Egy ideig Utah Jazz-zel közösen dolgoznak hárman a Fallen Angels kiadónál, de lassan már két éve nem hallani felőlük. A Pulp Fiction-ből egyébként tavaly készített egy Dillinja-ízű remixet Lemon D a No Smoke Without Fire válogatásra.

Dillinja és Lemon D
dillnja és lemon dA bazinagy basszusok mesterét kell a legkevésbé bemutatnom, hiszen azok, akik valamennyire figyelemmel kísérték a műfaj alakulását, biztosak lehetnek benne, hogy hallották Karl Francis tánctérrobbantó munkáit. Még nagykorú sincs, de már számos kiadón hallatja hangját, hol Trinity, hol Cybotron, hol Capone néven. Goldie-nál a 'The Angels Fell/Ja Know Ya Big/Brutal Bass'-zel mutatkozik be, emellett - tényleg brutális - 'Armoured D'-je felkerül az első Platinum Breakzre, de neki köszönhetjük több Goldie szerzemény (This Is A Bad, Jah The Seventh Sea, Crystal Clear) vaskos basszusait is. Azóta is társával Kevin Kinggel, azaz Lemon D-vel (Urban Style Music) alkotott Valve sound systemmel sújtanak le rendületlenül minden gyanútlan partizóra. Ajánlott hallgatnivaló a Big Bad Bass és a friss gyűjteményes My Sound. Jelenleg új albumukat készítik.
// Dillinja - halálos mélyek / Big Bad Bass / The Killa Hertz / My Sound

J Majik és Adam F
adam fj majikGoldie szerint a d&b Luke Skywalkere, és valóban, még 18 éves sincs, mikor megjelenik Jamie 'Million Ways To Die' klasszikusa, ekkor még DJ Dextrous-ként és már ekkor '94-ben hozza tető alá saját, máig működő Infrared kiadóját. A Metalheadz-nél négy kislemezt szállít, köztük a Platinum Breakz második részére felkerülő robosztus, mégis gyönyörű 'Your Sound' remix, a folytatásként is értékelhető 'Arabian Nights' és - számomra az egyik örök kedvenc - távolba révedő 'Repertoire'. És a repertoár valóban széles, de az biztos, hogy azóta számos slágert készített, gondoljunk csak a 2000-es diszkóvonalt inspiráló 'Love Is Not A Game'-re és Hatiras 'Spaced Invader'-ének remixére, vagy a legutóbbi közönségkedvenc 'Capoeira'-ra. Kiadója továbbra is üzemel, leginkább friss arcokat bemutatva. Adam Fentonnal kapcsolatbn emlékezzünk meg egyetlen Headz 12"-eséről, a 'Metropolis'-ról, mely hallható későbbi, valóban sokszínű - és ami fontosabb, időtálló - albumán, a Colours-on is. Adam azóta megjárta amerikát, a legnagyobb hip hop előadóknak készített alapokat (Kaos), majd elkötelezte magát a Bad Company-ból önállósodott Fresh mellett (Breakbeat Kaos), akivel nemrég költöztek New York-ba. Mellesleg kettejük kiadóján jelent meg a 'Metropolis'-ból és a 'Your Sound'-ból összegyúrt 'Metrosound' is.
// J Majik pres. Nightvision / Infrastructure // Adam F - Colours / Kaos

Hidden Agenda
jason goodingsAz erdetileg Newcastle-i testvérpár, Jason és Mark Goodings duója képviseli leginkább a zeneiséget, a finom, leegyszerűsített hangzást a kiadón belül. Mindig is távol álltak a skatulyáktól, legyen az d&b, broken beat, már-már kísérleti downtempo, a közös nevező kettejük jazz és funk gyökereiből adódik. Elsőként az 'It Is Love' EP-vel jelentkeznek, melyet még másik öt maxi követ. Időközben úgy hírlik összevesznek és jó darabig nem is hallani felőlük, majd két saját közös kiadóval, a Zest-tel és a ma is aktív, minőségi zenéket kiadó - újabban már a Stress Level és TC1 páros vezette - Dispatch-csel térnek vissza. 2000-es LP-jük, a Whatever Happened To... jó példája a modern elektronikus jazznek.
// Whatever Happened To...

Source Direct és Photek
photeksource directJim Baker és Phil Aslett nem meglepő módon Photek szomszédjai is voltak egykororon, de szellemiségükben, zenei törekvéseikben is ők álltak egymáshoz a legközelebb. Hátborzongató, félelmetes atmoszférák és végletekig széttördelt, majd apró darabokból tökéletes precizitással összeállított dobokkal írható le stílusuk. Máig az egyik legbefolyásosabb, legelismertebb klasszikusként tartják őket számon, főleg követőik, a mai drumfunk szcéna alkotói. A Source Direct két kislemezzel (A Made Up Sound, Stonekiller) és remixekkel gyarapította a Headz-t, mielőtt a Science-hez szerződtek és hozzákezdtek a démonűzéshez (Exorcise The Demons). Azóta tudjuk, hogy szétváltak, egy ideig külön kiadót működtettek (Demonic és Source Direct), de már jó ideje nem hallani felőlük, voltak hírek, miszerint egyikük mentális gondokkal küzd, volt társa pedig reklámokhoz ír zenéket. Rupert Parkes pályafutását nehéz lenne egy bekezdés erejéig kitárgyalni, így csak dióhéjban: a Certificate 18-t és a Good Looking-ot is megjárva, a szintén Science-es 'Ni Ten Ichi Ryu'-val kerül méginkább középpontba, melyet a Modus Operandi nagylemez és a Form & Function gyűjtemény követ, majd Special Forces-ként kezd szögletesebb zenéket készíteni. House felé nyitó Solaris-a megosztja közönségét, közben kiköltözik Los Angelesbe és filmzenét ír, hip hop projectbe fog, újabban pedig korábbi legfőbb követőjével Teebee-vel dolgozik. A hírek szerint ősszel jelentkezik új nagylemezzel (Form & Function II). Metalheadz-es 'Natural Born Killa EP'-je kötelező..
// Source Direct - Démonűzés / Exorcise The Demons // Photek - Solaris / A dobok erejével / Stílusok között

Digital és Spirit
spirit és digitalSteve Carr, azaz Digital '96-ban debütált Goldie-ék kiadóján a 'Niagra/Down Under' lemezzel, de inkább a Metalbox-on megjelent zenéivel és azok remixeivel (Mission Accomplished/Far Out) alkotott figyelemre méltót. A harmadik Platinum válogatáson már harcostársa Spirit is feltűnik, akivel a sötét tónusú zenék felől inkább a dub & bass felé sodródik (Phantom Audio), ennek megfelelően 2000-ben a 'Deadline'-nal partihimnuszt alkot. Function kiadóját azóta is igazgatja, de mostanság mintha inkább társa Spirit és az Inneractive felé összpontosulna a figyelem - mutatja ezt az idei önálló Headz single is.
// Digital - dub & bass

Ed Rush és Optical
optical és ed rushA vírusgazdák pályafutása nem Goldie-nál kezdődött, mégis, hogy kettejük neve meghatározóvá, - főleg az ezredforduló éveiben - kikerülhetetlenné váljon, ahhoz kellett az a néhány, kulcsfontosságú, még külön készített Headz felvétel is, így Ed rideg 'Skylab'-ja, 'Raven'-je, és Optical - azóta több ízben remix-szel elrontott - sötét himnusza, a 'To Shape The Future'. Azóta mérföldkőnek számító Wormhole lemezükkel új korszakot nyitottak a drum & bass-ben, a The Creeps lemezük a Virus csúcspontján készült, harmadik LP-jük (Original Dr. Shade) azonban már előrevetítette hanyatlásukat. Jelenleg az új generáció nagyjai (Baron, Gridlok) átirataiban hallhatóak a klasszikus neurofunk ütemek.
// Optical int. / Virus - Optical int. / Optical - a Kripli vallomásai / Optical - in da house! / The Creeps / The Original Dr. Shade

Sci-Clone
nathan hainesa sidesAz egyik legsokoldalúbb producer-DJ, A-Sides és az új-zélandi szaxofonon, fuvolán játszó Nathan Haines duója üde színfoltként robbant be 1997 techstep dominált évébe. Az organikus, élő hangzású, jazzy darabokra egy kivételével (ami a Reinforced-en jött ki) Goldie tette rá a kezét, így jelentett nagy sikert először a 'Melt', minden idők egyik legjobb jazz/dnb fúziója az 'Everywhere I Go', majd a 'Hold On' Metalheadz kislemezek. A-Sides közben kiadójára, az Eastside-ra és nagylemezére (Follow The Groove) koncentrál, míg Nathan különböző jazz/broken beat projektekben vesz részt (The Return Of Squire For Hire dupla album). Legutóbb decemberben jelentkeztek közös maxival a Funk Of Fury címkén, de a legújabb A-Sides lemezen is feltűnik Nathan hangszereivel.
// A-Sides - világcsavargó jazzciklon

Öt év után, mikor 1993-ban befejeződik a Rage klubest, helyére az AWOL lép. Lassan, de biztosan meghatározó hellyé válik Londonban a Speed, LTJ Bukem klubja is, majd '95-ben, mikor a label már erősödni kezd, Goldie-ék elindítják - az egyik legtovább tartó klubestet - a Metalheadz Sunday Session-t a Blue Note-ban, állandó lehetőséget nyújtva a kiadó köré csoportosuló DJ-knek.

Kemistry és Storm
kemistry és stormKemi Olusanya és Jane Conneely iskolás éveik óta ismerték egymást, így tökéletes párost alkotva a deck-ek mögött a DJ szakma legkiemelkedőbb hölgy képviselőiként, elsőként bábáskodtak Goldie mellett a kiadónál. A kezdetektől ők intézik az A&R (gyakorlatilag a zenék, producerek leigazolása), sajtó és booking feladatokat. Később, mintegy két és fél év után másnak átadva ezt a munkát, DJ pályafutásukra koncentrálnak, közös karrierjüket azonban '99. április 25-én kettétöri egy tragikus baleset: a fellépésről hazaindult duó autójának szélvédőjébe csapódik egy rosszul rögzített országúti reflektor Kemi azonnali halálát okozva - az egész szcéna megrendülve fogadja a hírt. Storm azóta is az egyik legelismertebb DJ a szakmában, számos női lemezlovasnak - köztük a szintén Headz-es Flight-nak - példát mutatva. A !K7-nél megjelent DJ-Kicks sorozat Kemistry & Storm lemeze máig az egyik legsikeresebb mix kiadvány.
// Storm - A Hölgy

Bailey
baileyA hamburgersütőből, gyakorlatlan mérnökdiplomásból lemezlovassá vált rasta az egyetlen londoni DJ, aki három rezidenciát (Swerve, Metalheadz, DFX) tudhat magáénak, és ez nem kis fegyvertény. A BBC két éve indult fekete zenei csatornáján, az 1Xtra-n közvetített műsora a leginkább haladó felfogású d&b show az éterben, sokat felvállalva a drumfunk népszerűsítéséből. Az adón egyébként még két headz kapott adásidőt, L Double és Flight. Bailey nemrég Dylan segítségével indította el Intasound kiadóját.
// 1xtra/drumbass

Lee
leeAz egyik legjobb szigetországi d&b DJ, mégis leginkább külföldön játszik, hazájában kevésbé respektált. A nagy szerencsejátékos hírében álló lemezlovas Magyarországon is tucatnyiszor bizonyított már kiváló - főként a zenei oldalt favorizáló - szelekciójával, lendületes mixtechnikájával. Egy ideig a Vinyl Distribution terjesztőnél menedzser, a Timeless kiadót igazgatja, de időközben mindkét posztot feladja, utóbbit társának, Brillo (és Digital) kezébe adja. Produceri munkái - melyeket az osztrák D Kay-jel készítenek - is sikeresen mutatkoznak be, köztük a 'Manipulate The Universe' a tavalyi év egyik legszebb dobbasszus himnusza. Neki köszönhető Anorganik és Sena 'Endlessly'-jének kiadása is - a mindössze három lemezt megért - Atlas labeljén.
// DJ Lee - A Timeless (fém)feje / DJ Lee - Drum & bass a Föld kürül

Randall
randallA ma is aktív nagy öregek egyike Randall. A '80-as évek közepén kezd lemezjátszókkal ismerkedni, a legendás kalózadó Centreforce FM-nél saját műsort kap, majd rezidenciát az Awol-ban, ezek után lesz tagja a Metalheadz DJ gárdájának. Van egy kisebb kiadója is, a Mac II, ahol Def Con 1 néven ő maga is több ízben bemutatkozott. A hírek szerint a születésnap alkalmával ő készíti a jubileumi kiadvány egyik mixét.

Loxy és Ink
ink és loxyAndrew Cambell és Giles Mensah az Underground FM kalózrádiónál találkoztak, azóta is főleg együtt - és Dylannel - dolgoznak, legyen szó DJ-zésről vagy producerkedésről. A Kemistry-Storm párosnak köszönhetően kerülnek a csapatba, headz megjelenéssel azonban csak 2002-ben jelentkeznek a komolyra sikerült 'Twisted Third Mind EP'-vel, előrevetítve a kiadó új, mégis gyökereiben változatlan hangzását. Közben mindketten saját kiadót vezetnek (Cylon, Architecture), két társukkal egy hip hop projektben is aktívak (Fifth Element), de a Renegade Hardware-nél is meghatározó tagok. Idén 'Angel' remixükkel jelentkeztek a kizárólag átiratokat megjelentető mellék Razor's Edge-en..
// Loxy és Ink - valahol összeakadtunk

A felsorolt előadók mellett még Fabio és Grooverider (producerként mint Codename John a 'Warning'-gal), Clarky, Marley Marl, Justyc, Fab és GQ a klasszikus felállás tagjai, de később többek között a Total Science (Borderline), Marcus Intalex (Universe), Future Cut (Obsession), John B (Up All Night), az Invaderz (Winter Sun), Klute (Curley Wurley), Calyx (Dark Nights EP) és Danny C (Warheadz EP) neve mellé is odabiggyesztették a patinás nevet. De térjünk vissza 1994-hez, a kiadó indulása mellett Goldie mérföldőnek számító nagylemeze miatt is fontos évhez.

"Számomra a zenében csak négy műfaji megközelítés létezik: blues és jazz, Detroit techno, Bronx hip hop és reggae. Ezek ismeretéből született a drum 'n' bass." (Goldie)

Timeless

goldieA történet Pete Tong-hoz, a '90-es évek tánczenéjének meghatározó személyiségéhez kapcsolódik, aki '83-ban lesz a London Records A&R menedzsere, majd '88-ban, az acid house beköszöntével indítja el a kiadó elektronikus mellékét az Ffrr-t. A mogulhoz '94-ben szerződik Goldie (200,000 fontért), ezzel ő az első multinál megjelenő jungle előadó. Az 'Angel' és az 'Inner City Life' kislemezek után novemberben megjelenik a Timeless CD (és limitált dupla), mintegy negyedmillió példányban fogy világszerte, szinte egy rádió se játssza, mégis 7. a brit toplistán ezzel a mainstream-be repítve Goldie-t, aki egy csapásra a drum & bass szócsövévé, kulcsfigurájává válik - félmeztelenül, aranyfogait villantva köszön vissza az újságokból.

goldieA Rob Playford hangmérnökölte lemez nem egyszerűen egy jungle lemez, sokszínűségét mutatja, hogy olyan zenészek közreműködnek rajta, mint a billentyűs Justina Curtis, a vokalista Diane Charlemagne, Lorna Harris és Cleveland Watkiss, a szaxofonon játszó Steve Williamson, vagy a dobok nagy részéért felelős Simple Minds-zenész, Mel Gaynor. A címadó dal három részből áll össze 21 perces eposszá és valószínűleg nem tévedek, ha azt mondom Diane fülbemászó éneke emeli az örök klasszikusok sorába (Inner city life / inner city pressure takin' over me / But I won't let go, I wont' let go of your love; Come to me / in those open arms is where I wanna be / livin' free / I need to feel, I need to be in your love). A szorongással teli, nagyvárosi élet magányát, az elidegenedést, egy egyedül maradt kamasz érzéseit látjuk visszatükröződni az album egészén. (Valahogy nekem mindig a Massive Attack 'Protection' klipje ugrik be, mint kapcsolódó pont). A feszült, keményebb darabok (Saint Angel, This Is A Bad, Kemistry) mellett szomorkásan hömpölygő jungle-balladák (Sensual, Sea Of Tears, Still Life), downtempo (State Of Mind) és az ambient és jazz határán mozgó tónusok (Adrift) váltják egymást. Klasszikus.

A lemezt (hazánkat is érintő) európai, majd amerikai turné követi, a Pulp, az Oasis és az Orbital mellet lép fel a Glastonbury-n. A turné alkalmával kerül szoros kapcsolatba Björkkel, akivel kapcsolatban már házasságról cikkeznek, mikor kiderül, románcuk véget ért. Egyébként a '96-os Brit Award díjátadón az izlandi hölgyet épp ő hívja a színpadra, mint legjobb külföldi női előadót, ami úgy meglepi, hogy még mikrofonját is elejti.

goldieKözben a Metalheadz is nagylemezeket szállít, a gyűjteményes Platinum Breaks válogatásokkal összegeznek, ő maga a Stüssy és a DC "szponzoráltja" lesz. Úgy tűnik minden jól megy, mégis - vagy talán pont ezért - újra a drog rabja lesz. Elmondása szerint 1996-97 volt a legrosszabb periódusa a szerrel. Még Eric Clapton intézetét is felkeresi Antigua-ban, majd Hertfordshire-be költözik - mind a 2,000 cipőjét magával viszi -, és egy Wendy Mandy nevű terapeutával lejön a kokainról, elmélyülve az akupunktúrában és számmisztikában - igaz, két évébe kerül. (És ha már halálközeli élményekről esett szó, időközben Henry Rollins-szal közös dallal szerepel a Spawn filmzenén.)

"Goldie zenéje annyira lényeggel teli és szép, hogy már nem kell várjak egy új Derrick May lemezre. Itt van helyette Goldie-é." (A Guy Called Gerald)

Saturn'z Return

goldieMiközben újabb Metalheadz rezindencia nyílik a londoni Hanover Grand-ben, 1998. februárjában megjelenik a második, szintén dupla CD-s album, a címében asztrológiai körforgásra utaló Saturnz Return. "Arra a napra pontos időpontra utal, amikor a bolygók ugyanabban a vonalban foglalnak helyet, mint amikor születtél. Ez érzelmileg egy nagyon intenzív időszak, amiben igazi válaszutak elé kerülsz és felteszed a kérdést: Merre tovább?" Goldie személyes főművére mindenkit mozgósít, a kreditlista mintegy 30 nevet számlál, így nemcsak a kritika, de a kiadó elvárásait sem igazolja a vagyonba kerülő felvétel 70,000-es eladási száma. Őt ez mit sem érdekli, rosszul érinti, ha az újságírók a lemez félreértettségéről kérdezik (egyébként is nehéz interjúalany hírében áll), válaszának lényege pedig kb. az, hogy ezt úgyis csak az értheti, aki mindazon átment, amin ő. Személyes, önéletrajzi munka, kicsit talán valóban megalomán, mégis nagyszerű: csak más szemszögből, talán csak a szerző helyébe érezve magunkat tudjuk igazán felismerni jelentőségét.

Munkakapcsolata Rob Playforddal megromlik, a 48 sávos keverőpult mögött most Optical ül - a Logic nem egy, de négy képernyőre fér csak rá -, az üvegfal túloldalán pedig Goldie és a Királyi Filharmonikusok 30 fővel: Mother. Kortárs komolyzene és elektronika? Drum & bass szimfónia? Egy órányi utazás Goldie elméjében, anyja iránti érzelmeiben. A lengyel avantgárd zeneszerző Henry Górecki inspirálta, valamennyire Stockhausen és Satie munkáival is rokon mű kemény dió. "Kiborított. Darabokra estem szét, két napig sírtam. Mégis olyan dolgokat szabadított fel bennem, amire nem gondoltam, hogy képes vagyok."

goldieAz első lemez a David Bowie közreműködésű 'Truth' ambientjével és egy rejtett felvétel különös, lázálomszerű hangképeivel, énekfoszlányaival be is fejeződik. A 'Temper Temper' szintén érzelmek feloldására szolgál, ezúttal az indulatok, a dühkirohanások törnek ki Noel Gallagher torzított gitárjátékából, Goldie torkából. Goldie vérmérsékletéről annyit, hogy akivel lehet, ő összeveszik, legyen az a már említett munkatárs Rob Playford vagy Alex Reece, Björk korábbi barátja Tricky, vagy a Speed kidobói. Súlyos testi sértésért is ült már. A felvételből készült klipben baseballütővel ver szét szobrokat, a láncfűrészes jelenetet (melyben a szerszámot Noel fölé emeli, majd látni gitárját vérben úszni) ki is kell, hogy vágják.
A KRS-One közreműködésű 'Digital' talán az első hip hop/jungle crossover, a 'Crystal Clear' igazi jazz-es, vokálos szám, a 'Believe' hozza a soul-os downtempo formulát, a gyönyörű (16 perces) 'Dragonfly' egy gyermekkori álom felevenítője, a 'Letter Of Fate' pedig szintén erre, a család nélkül töltött időszakra utal. "Öngyilkos akartam lenni, eltűnni a Föld színéről. Ez egy igazán nehéz korszak volt. Megírtam ezt a levelet, soha nem dobtam ki, ebből született a dal. Egy emlékeztető, hogy mekkora idióta voltam, és hogy az ember milyen közel tud kerülni ahhoz, hogy eltávolodjon a normális élettől." Ha a Timeless-re azt mondtuk klasszikus, a Saturnra az 'őszinte' a legjobb szó.

"A lemez úgy hangzik, mintha a Pink Floyd-ot megerőszakolnák egy számítógéppel" (Wax Magazine)

A Metalheadz ezzel párhuzamosan kihozza az igen sötétre sikerült Metalheadz Limited Box Set dupla válogatást, melynek érdekessége hogy a dnb számok mellett minden előadó egy downtempoval is jelentkezik. Az 1999-es évben mindössze négy kislemez és a - több mint egy órás - Goldie EP, a Ring Of Saturn a termés. A kritika, ha lehet még jobban lehúzza, azért a 'Mother VIP', a 'Hyena 1' és az 'Unkle' most is a frászt hozza az emberre. "Egy csepp öröm, egy villanásnyi napfény nem sok, annyi sincs bennük. Csak sötétség, feszültség, paranoia." - írja Pritz Péter. Még ebben az évben megjelenik egy VHS is, a '70 perces Talkin' Headz. Láthatjuk a tagokat gokartozni, focizni, de azért jut elég idő az interjúkra, a stúdió bemutatására is. Mindezek után Goldie úgy dönt, ideje váltani, kicsit hátat fordít a kiadónak és általában a zenének, álmait megvalósítani ismét az Államokba indul.

Goldie Hollywoodra tör

goldie és bowiePersze soha nem tanult színművészetet, így túl nagy karrierre talán ő sem számít, élettapasztalatait leginkább a "negatív hős piti segédje" karakterében tudja kamatoztatni. Ennek megfelelően tűnik fel Roman Polanski - gyengécske - misztikus thriller-jében (Kilencedik kapu), mint a Johnny Depp-re uszított verőlegény, vagy az új James Bond film A Világ nem elégben, mint Bull, a 007-es (Pierce Brosnan) ellenfelének sofőrje. Állítólag összehaverkodik Jude Law-val és Val Kilmerrel - utóbbival közös filmen gondolkodnak -, de egy interjúban Kubrick utolsó alkotását (Tágra zárt szemek) is felhozza, mint lehetséges filmet, amiben szerepet vállalhat. Na, ezekből aztán nem lesz semmi, nem úgy a brit gengszter melodrámából (Mindenki a napra tör), melyben Bowie mellett fontos szerephez jut. Terry-t egy drogbárót alakít, aki épp unokafivérével Leonnal szabadul (író-rendező Andrew Goth). goldie, az 'angyal'Leon jó útra akar térni, azonban a rá homoszexuálisan fixált Terry vissza-visszarángatja őt, bandaháborút kezdve a kínaiakkal. Továbbra is maradva a gengszter/drog témánál 2000-ben újabb amerikai filmben szerepel, Josh Evans (ő egyébként a 'Mother' díjnyertes klipjének rendezője is) Michael Madsen-t és a volt Onyx-os Sticky Fingaz-t is felvonultató drámájában, a The Prince of Airben. Közben Madonna őt kéri fel, hogy játsszon londoni visszatérő fellépésén, talán ennek köszönhető, hogy Guy Ritchie nagy sikerű Snatch-ében is feltűnik, mint az egyik félnótás ékszerész. Még mielőtt visszatérne a Metalheadz-hez az angol szappanopera Eastenders egy szezonjában játszik, mint Angel - persze, hogy most is gengszter.

"A zenénél kellene maradnia. Szörnyű színész." (Noel Gallagher)

mr és mrs goldieKét év szünet után a Sunday Sessions új helyre költözik, a The Limelight-ba, Goldie pedig újra stúdiózik. Ezúttal a fiatalabb Quinn testvér, Matrix segíti, egyértelműen az ő hangzását érezni a 'Beachdrifta'-n, és a 'Golden Fingers' remixen. A label és (fém)feje újra aktív, mutatja ezt a Platinum Breakz 3 válogatás, az Incredible Sound Of Drum'n'Bass és a Goldie.co.uk mixlemezek. 2002-ben már párhuzamosan zajlanak az események: a Platinum Breakz-t felváltva megjelenik az MDZ sorozat első válogatása (2003-ban pedig folytatása), feltűnik egy újabb független filmben (The Case), szeptemberben pedig házasságot köt a nála tizennégy évvel fiatalabb divattervező (előtte táncoslány) Sonjia Ashby-vel - Goldie mára egyébként kétgyermekes apa, igaz első fia egyik korábbi kapcsolatából való, akit soha nem látott. Az esküvő előtt hosszan elbeszélget anyjával, úgy tűnik végre lezárja a múltat. "Azt hiszem, egyszerűen csak rossz döntést hozott. Az emberek hibáznak, ezt el kell fogadni. Én sem lennék most itt, ha ez nem így történik."
Újra feltűnik a TV-ben, méghozzá a Bravo kábelcsatorna Gangs of The World című dokumentumfilmjében, majd novemberben beköltözik a brit hírességeket összehozó - többek között az East 17-es Les Dennis-t is felvonultató -, jótékonysági célú Celebrity Big Brother házba. "Sok évvel ezelőtt 10,000 fontot adományoztam a régi árvaháznak. Egy évvel ez után jötten rá, hogy a pénz soha nem jutott el hozzájuk. Na azóta nem bízok az utcán jótékonykodva kéregetőkben." A házból elég hamar kiszavazzák, de talán jobb is így - "Ha nem jövök ki, mindenkit az őrületbe kergetek!"

kilenc életFordulatos életéről 2003 nyarán könyv is készült, a Nine Lives-t Paul Gorman írta (kivéve az utolsó fejezetet, melyet Goldie vállalt). A label azóta is lassan, de biztosan halad előre, idén új sublabelt indítottak Metalheadz Platinum néven, új debütánsok között vár headz megjelenésre többek között Hive, Blame és Dylan, a tíz éves évforduló kapcsán pedig már nem kell sokat várni a DVD-re! Mindemellett ne feledkezzünk meg saját "készülő" filmjéről a Sine Tempusról (idő nélkül), melyet már évek óta emleget, vagy a Sonic Terrorism nagylemezről, melyen épp Technical Itch a segítőtársa. A visszatérő album első előzetesére már nem kell sokat várni, a 'Say You Love Me' a METH060-ason lesz hallható, de a tervezett 12 számból már 9 kész (többek közt olyan címekkel, mint 'Something About You', 'Inside Your Soul', 'I Know Who I Am' vagy 'Letting Go'). A budapesti vonatkozásokról pedig majd szóljanak az illetékesek...

"Számomra a Metalheadz egy sajátos hangzást definiál a drum & bass-ben. A Blue Note-os korszak legendás volt, mérföldkőnek számított. Már '96 óta próbálok megjelenni náluk és boldog vagyok, hogy ez végre sikerül." (Blame)

Tíz év számokban

az új headz emblémaA Metalheadz nem az első a még ma is aktív, nagy múltú kiadók sorában. Az abszolút rangidős a '89-ben alapított Reinforced, ami a maga 200 feletti kiadványával is behozhatatlanul vezet - Marc és Dego kiadója igazából 2000 után élte második reneszánszát az akkori jungle revivalnek köszönhetően, de azóta is nagy tisztelet jár ki a Dollis Hill-i csapatnak. Csak egy évvel később alapította Rob Playford a Moving Shadow-t, ami eddig 170 kislemezzel és több tucat előadói albummal alapozta meg vezető szerepét. A Leicester-i Formation szintén száz felett jár, mára a bevált producergárdának és több sublabel-nek köszönhetően ontja - a vegyes felhozatalú - lemezeket. Két éve jubilált a nemrég 50 kislemez fölé ért RAM is, mely máig az egyik legjobban favorizált label, a sokszoros DJ-első Andy C-vel az élen. Mindemellett tavaly még a TOV csoport, a Full Cycle, a Good Looking és a V is megünnepelte fennállásának tíz éves évfordulóját, így joggal kérdezhetnénk: mi olyan különleges az épphogy tíz éves, mintegy 50 kislemezt kiadó Metalheadz nevében, mely még ma is jobban cseng bármely más kortárs kiadó nevénél? A kulcsszó talán a kollektíva. Kis túlzással a londoni drum & bass olvasztótégelyeként is aposztrofált csapat - melyben DJ-k, producerek, MC-k egyaránt jelen voltak - munkájából gyökerezett gyakorlatilag mindaz, ami ma a d&b. Persze azóta sokan máshova szerződtek, a zenészek legtöbbje pedig saját kiadót alapított, Metalheadz tagságuk viszont azóta is él, melynek presztízse mit sem kopott a tíz év alatt.

"A zenéből eltűnt a varázslat, belőlem soha" (Goldie)

Köszönet IB-nek és Valdinak!
______________________________________________________________

Videoklipek

Inner City Life - 1999
diane charlemagne @ inner city lifeAz elszigetelt belvárosi bérházak sivár életképét - belefásult anyuka, labdázó utcagyerekek, semmittevő öregek - kihangsúlyozva a megkopott, barnás sárgás színek dominálnak. Érdekessége, hogy a klipet az a Mike Lipscombe rendezte, aki korábban Tricky-vel is dolgozott.
klip letöltése - 16.4 mb / zip (avi)

Temper Temper - 1998
temper temperA pszichopata Goldie akcióban: baseball ütővel kerget egy férfit, szobrokat, kerámiákat majd üvegeket aprít miszlikbe, vicsorít, ordít, valósággal sistereg. Noel Gallagher-t képletesen feldarabolja láncfűrésszel - persze ebből kb 2 képkocka ha megmaradt, nem mintha így agyonjátszották volna a zenei adók. Egyébként a rendező Jamie Thraves nevéhez köthető a Radiohead 'Just'-ja is.
klip letöltése - 28.9 mb / zip (avi)

Mother - 1998
motherA Ring Of Saturn-on található VIP Vocal Mixből készült klipben rengeteg, ki tudja mi mindenre utaló szimbólumok sora jelenik meg, középpontban a gyerek szemében rémisztő nevelőszülőkkel, és az ölelő anyával. Minden idegesítően fehér és piros, kivéve ahogy Goldiet leöntik olajjal. Josh Evans rendező elnyerte vele a 25,000 dollár alattti kategória legjobb videójának járó MVPA díjat.
klip letöltése - mpg
______________________________________________________________

Metálhigiénia - egy szubjektív 'best of'

"Your Sound" - J Majik
A headz - és egyben Jamie - hőskorának legnagyobb 'himnusza' 1995-ből. Akármit is csinált a Skywalker ez idő tájt, legyen az amen zúzda vagy andalító jazzy dnb (Final Approach!), az eredmény egyedülálló volt! A gyönyörűen elnyújtott padokat fenyegető effektek és a botladozó amen ellenpontozza. "Headz Sound".

"Consciousness" - Photek
A 'Született gyilkos' EP A oldala. Photek később védjeggyé váló szamuráj dobjai úgy hasítanak, mint eddig semmi. A dobhegemóniát a fel-fel bukkanó (a B oldal hip hopján is hallható) hullámzó szőnyeg és női hangok törik meg (intelligence brought to the surface of consciousness). Az akkori Photek-ek összehasonlíthatatlanok a mai Special Forces-ekkel - tíz év nagy idő.

"The Spectrum" - Wax Doctor
A korai atmoszférikusabb hangzást preferáló headz-ek legjobbja. A több mint nyolc percben több téma is elhangzik, de a lassan hömpölygő szám gerincét az apache széttördelt ritmusa adja. Kíváncsi lennék ma milyen zenéket írna a doki.

"The Flute Tune" - Hidden Agenda
Maradva a lágyabb dolgoknál - melyeket a Goodings tesók képviseltek leginkább headz berkekben - az általában végtelenül minimál eszköztárral dolgozó HA a Flute Tune-nal igazi absztrakt, utazós számot írt. Perkusszió-, effekt- és persze fuvoladominacia. Az biztos, hogy a Hidden Agenda a funk egyedi látásmódjával van megáldva.

"Stonekiller" - Source Direct
Az 1996-os sötétebb korszak beköszöntének hírnöke. A véget nem érő feszült hangulatot mélyről jövő torz stringek, zakatoló cinek, károgó hollók (?) és a fel-fel bukkanó dobfoszlányok keltik - fúj a szél is, érezzük a sötétség hidegét. Horror, mint ahogyan a legtöbb SD.

"Metropolis" - Adam F
Hogy a klasszikus mű - vagy annak némafilm változata - inspirálta-e Adam metropoliszát, azt nem tudom, de hogy sci-fivel van dolgunk az biztos. A fejezeteket a nyomasztóan ránk települő végtelenített padok, mindenféle zengetővel megspékelt ütősök kavalkádja, és persze a mélyről jövő torz szubok írják le.

"The Raven" - Ed Rush
Egy Emotif válogatással '96-ban megjelenik a techstep is, majd Ed Rush-ék a No U-Turn-nél a Torque-n feszegetik a stílus fémes, sötét határait. A The Raven szerintem az egyik legjobban összerakott reese/amen kombó, nincs felesleges agresszivitás, csak ami szükséges.

"Predator" - Peshay
Paul egyik legtörtebb száma - na nem sok ehhez hasonlót készített. Az alaphangulat ugyanaz, a sötét tónusok mellett a kiszámíthatatlanul támadó effektek és össze-vissza fércelt dobtémák váltakozása adja a Ragadozó durva jellemét.

"To Shape The Future" - Optical
Ha nem lenne a Wormhole, meg az a néhány korabeli Virus kiadvány (vagy a szintén headz-es absztrakt Raging Calm), azt mondanám ez Optical főműve - így csak az egyik a sok közül. Ember nem rakott még össze ilyen - fel-le pitchelt snare-ekkel - sújtó dobokat. 1997-ben tényleg ez lehetett a "jövő".

"Repertoire" - J Majik
J-ről már esett szó, úgyhogy csak a lényeg: a Repertoire minden idők egyik legjobb drum & bass száma és kész. Az elejétől a végéig tökéletesen felépített, precízen editált és ami még fontosabb zeneiségében is egyedi darab. A szám második felében felbukkanó női vokál gyönyörűen egészíti ki a vonósokat. Szomorú, mégis szép. Ha valaki tudja ki énekel, írja meg!

"Everywhere I Go (remix)" - Sci-Clone
A Sci-Clone jelentősége abban rejlik, hogy két olyan nagyszerű zenészt hoz össze, akik hiába más oldalról közelítenek a zenéhez, együtt olyat alkotnak, amire senki más nem képes. Tudjuk, hogy A-Sides sokszínű producer, azt is, hogy Nathan kiváló jazz zenész, így az eredmény valami olyan organikus elektronikus jazz, ami a mai likvid széntértől nagyon eltérően értelmezi a funkot. Sok sok ilyen kellene még!.

"Beachdrifta" - Rufige Kru
A 2001-ben visszatérő Goldie Danny J-vel (Matrix egyik partnerével) készített felvétele mintha csak egy új korszakot nyitna a headz történetében. Keretes ambientje (zongora, vonósok, delfinek) visszaköszön a Timeless korszakába, Matrix-os basszusai mégis egy új kontextusba helyezik az egészet.

"Universe" - Marcus Intalex & ST Files
Ahogy a szám is mondja: "I Feel This". A likvid előretörése még várat magára, de a Calibrefunkok már lassacskán szállingóznak Fabio fiókjából, mint ahogy MIST neve is ekkor kezd mérvadó lenni. A Universe-t, ha lehetne én spacefunknak nevezném, már ha lenne értelme bármi skatulyának.

"Obsession" - Future Cut
Maradva még egy kicsit Manchasterben, a Future Cut tökéletes példája annak, hogy a Metalheadz a sok év alatt egyedi hangzását mennyire képes volt megőrizni, ugyanakkor felfrissíteni. Mikor először hallottam az Obsession-t, azt hittem Goldie! Tökéletes headz hangzás. Az Un-Cut-os Jenna G is itt hallható talán először.

"Twisted Third Mind" - Loxy & Ink
A fél számnak el kell telnie, hogy a báránybőrbe bújt farkas előbújjon - és harapjon. Az egész EP jól idézi meg a headz sötétebb korszakát.

"Rhythym Killa" - Rufige Kru
A hosszú ideje "csendben lévő" Goldie legutóbbi felvétele a tavalyi No Smoke Without Fire-hoz datálódik. Igazi agresszív, ordibálós (mélyen pitch-elt Goldie-kiabálás), pszichopata jungle. Komolyan mondom: félelmetes és fájdalmas! Milyet készíthet Tech Itch-csel...

"Dark Nights" - Calyx & DJ Kontrol
Az újabban elég sokféle, vegyesen igazolt headz-ek sorában remélem Danny C-t végre hanyagolják és még több teret kap Calyx, főleg ha még sok olyanra képes, mint a Dark Nights.

______________________________________________________________

Kitekintő:
metalheadz.co.uk
trustthedj.com/Goldie
Goldie diszkográfia

Goldie Magyarországon:
Bladerunnaz pres. Goldie, Dj Ink @ Vigadó bálterem, 2002.02.23
Jungle War @ PeCsa, 2003.05.31 Goldie, Photek, MC Rage

______________________________________________________________


Albumok, mixlemezek

Goldie - Timeless (2CD) - 1994
Platinum Breakz (2CD) - 1996
Platinum Breakz 2 (2CD) - 1997
Full Metal Jacket II (2CD - Japan) - 1997
Metalbox series (2CD) - 1998
Goldie - Saturnz Return (2CD) - 1998
Goldie - Ring Of Saturn (CD) - 1999
Platinum Breakz 03 (CD) - 2001
Incredible Sound Of Drum & Bass mixed by Goldie (2CD) - 2001
Goldie.co.uk (CD) - 2002
MDZ.02 (CD) - 2002
MDZ.03 - No Smoke Without Fire (CD) - 2003
Ten Years Of Metalheadz (2CD/DVD) - 2004


Metalheadz

00DARK Asylum - Steppin' Hard / Desire / Da Bass II Dark
MET001/2 Doc Scott - Drumz VIP / Rufige Kru - Rider's Ghost VIP
MET002 Peshay - Psychosis / Represent
MET003 Alex Reece - Basic Principles EP
MET003R Alex Reece - Basic Principles remixes
MET004 Doc Scott - Far Away / It's Yours
MET005 Wax Doctor - Kid Caprice / The Rise
MET006 Dillinja - The Angels Fell / Ja Know Ya Big / Brutal Bass
MET007 J Majik - Your Sound / Tranquil
MET008 Photek - Natural Born Killa EP
MET009 Hidden Agenda - Is It Love EP
MET010 Wax Doctor - The Spectrum / The Step
METH011 Alex Reece - Pulp Fiction / Chill Pill
METH012 Alex Reece - I Want You/ B-Boy Flavour
METH013 J Majik - Jim Kutta / Needle Point Majik
METH014 Lemon D - Urban Style Music / This Is L.A.
METH015 Doc Scott - Drumz '95 (Nasty Habits Remix) / Blue Skies
METH016 Source Direct - A Made Up Sound / The Cult
METH017 Hidden Agenda - Pressin' On / Get Carter
METH018 J Majik - Arabian Nights / The Spell
METH019 Metalheads - Terminator Part 3 / Rufige Kru - Dark Metal
METH020 Hidden Agenda - Swingtime / The Wedge
METH021 Digital - Niagra / Down Under
METH022 Source Direct - Stonekiller / Web Of Sin
METH023 Adam F - Metropolis / Mother Earth
METH024 Ed Rush - Skylab / Density / The Raven
METH025 Hidden Agenda - Dispatches
METH026 Peshay - Predator / On The Nile
METH027 Optical - To Shape The Future / Raging Calm
Matrix - Undersea Flight
METH028 J Majik - Repertoire / Shiatsu
METH029 Sci-Clone - Melt / O.D.
METH030 Codename John - The Warning / Structure Of Red
METH031 Hidden Agenda - Channel / Channel Beyond / No Man's Land
METH032 J Majik - Freefall / Transmission
METH033 Rufige Kru - Ark Angel 3
METH034 Sci-Clone - Red Fever / Everywhere I Go Remix
METH035 Total Science - Silent Reign / Colony / Shift
METH036 Sci-Clone - Hold On / Lucid
METH037 Rufige Kru - Stormtroopa / Beachdrifta
METH038 Marcus Intalex ST Files - Universe / Lose Control
METH039 Total Science - Borderline 2000 / Jungle Jungle
METH040 Future Cut - Obsession / Tear Out Your Heart
METH041 John B - Up All Night / Take Control
METH041CD John B - Up All Night
METH041R John B - Up All Night remix / Diversify remix
METH042 Invaderz - Winter Sun / Controls My Mind
METH043 Klute - Curley Wurley / Splendor
METH044 Loxy & Ink - Twisted 3rd Mind EP
METH045 Sonic Silver - On The Anson / Into The Light
METH046 Jonny L - Synkronize / Phreak
METH047 Total Science - Ice Cubes / Red Carpet
METH048 Calyx - Leviathan / Mindfold
METH049 Hidden Agenda - Far Out / Stay
METH050 Rufige Kru remix EP
METH051 Danny C - Star / Sunday
METH052 Special Forces - Dirty / Satisfy
METH053 Spirit - Solitaire Remix / Soul Survivor
METH054 Danny C - Warheadz EP
METH055 Calyx - Dark Nights EP
METH056 Opus 1.2 - Hide The Tears / Rufige Kru remix
METH057 Amit - Gatecrasher / Pirates
METH058 Blame - Medussa / Burn Out
METH059
METH060 Goldie - Say You Love Me Vocal Mix / Say You Love Me
METH061 John Rolodex - Sick & Twisted / Danny C - Going Off
Beta 2 - Vaporz / Skitty - 10 Steps


Razors Edge

RAZORS001 Goldie-Still Life(Photek remix)/Photek-The Rain remix
RAZORS002 Goldie-Jah Peshay VIP/Dillinja-Deadly Deep Subs remix
RAZORS003 Goldie - This Is A Bad (Source Direct rmx)
Source Direct - The Cult rmx
RAZORS004 Goldie-Kemistry (Grooverider VIP)/J Majik-Your Sound rmx
RAZORS005 Rufige Kru - Dark Metal (Source Direct remix)
Source Direct - Stonekiller remix
RAZORS006 Digital & Spirit - Mission Accomplished / Far Out remix
RAZORS007 Goldie - Angel (Loxy & Ink remix)
Metalheads - Sinister (Spirit remix)
RAZORS008 Danny C - Star (Danny C remix) / (Opus 1.2 remix)


Metalheadz Platinum

METPL001 D-Bridge - Bellini / D-Bridge & Vegas - True Romance
METPL002 Total Science - Defcom 69 / Loose Ends
METPL003 Calyx

saturnz return
incredible
mdz3
angel
inner city life 4hero remix
met02
meth11
meth24
meth34
meth40
meth41
meth43
meth50
meth54
metpl01
icr, 2004.09.01

Hozzászólások a cikkhez
TranS 2004.-1.1-. 14: 0
Gratula! Nagyon jól megírt cikk!
CsucsuDNB 2004.-1.0-. 08: 0
Asztamindenitdekomolycikketírtatok:)
Köszi:)))))))))))))))))
Meg a metalheadznak is:)
Drima 2004.09.24. 09:57
"Nagyon jó a cikk, teljes mértékben visszajött a "régi érzés". Igaz, már kicsit elfordultam a szcénától, - nem vagyok valami friss - azt hiszem előkaparom a régi lemzeket. :o)"
Asszem éni beírhatom ezt de minek még1x, marad a ctrl c :) neked is köszi.
Home...
5pénz (no inflácio 2002:)
Peace,love&uniti (accros the city:) (by Hype:)
Csucsu
eGr 2004.-0.9-. 27: 1
mikor meglattam hogy a homba' lesz elszomorodtam
Drima 2004.-0.9-. 24: 0
Tudja Valaki, mikor lesz új LP-je?
Drima 2004.-0.9-. 24: 0
Nagyon jó a cikk, teljes mértékben visszajött a "régi érzés". Igaz, már kicsit elfordultam a szcénától, - nem vagyok valami friss - azt hiszem előkaparom a régi lemzeket. :o)
Vinyluser 2004.-0.9-. 19: 1
*5
ez kellett azért!
x-tra big up a klippekért!
eGr 2004.-0.9-. 15: 1
kul

azt mar tudni hol lesz az oktoberi goldie manifesztacio?
icr 2004.-0.9-. 07: 1
Mindemellett ne feledkezzünk meg saját "készülő" filmjéről a Sine Tempusról (idő nélkül), melyet már évek óta emleget :)

es ugy tunik az uj album cime is ez lesz
katsumi8 2004.-0.9-. 07: 1
nagyon klasz cikk.
még egy adalék: elvileg készül Goldie the movie, vagyis a sine tempus (latinul ua. mint timeless). amiben emberünk egy G-t alakít, aki ő maga, hogy mikor készül el az még sjna talány
plastik 2004.-0.9-. 03: 1
nagyon jó cikk,asszem elő is keresek párat ezkből a zenékből... ;)
marczi 2004.-0.9-. 03: 1
"Repertoire - J Majik
J-ről már esett szó, úgyhogy csak a lényeg: a Repertoire minden idők egyik legjobb drum & bass száma és kész."

:)))))

amúgy kb egyet is értek, bár nekem a basic principles és a the wedge (meg még néhány) azért előrébb van :)

óriási cikk!
jungleb 2004.-0.9-. 02: 1
igy van, igy van!
s_py 2004.-0.9-. 02: 0
gratula cikkhez, nagyon rendben van!!