impulsecreator
zenei magazin
:: drum & bass
:: breaks, dubstep
:: hip hop, electronica
impulsecreator.hu




Cikk
Hardware vs. Software
Nagy vita, nagy kérdés, sok különböző vélemény. Engedjétek meg nekem, hogy az első itt publikált írásomat kicsit filozofikusra vegyem, és megpróbáljam a lehető legobjektívebben bemutatni a témát érvekkel, ellenérvekkel.


Az igazság az, hogy konkrétan ebben a kérdésben sem lesz soha egységes álláspont. (Deja vu érzésem van. Ugye, Mac vs. PC). Ez betudható annak, hogy emberek vagyunk, különbözőek, változatos igényekkel, és sajnos be kell látnunk, hogy annak, aki egy mezei szoft-szekvenszerrel is meg tudja valósítani zenei elképzeléseit, nem fog hiányozni soha, az a mára már legendássá vált analóg hangzás. Ugyanakkor a nagy öregek, akik akkor voltak lázadó tinik, mikor megjelentek a boltban az első samplerek, és apa gitárja helyett fiatal pubertás anarchistaként ezt az elektronikus hangszert vették kezükbe, nekik sem fog megfelelni egy mezei virtuális sampler. Jó példa ez az emberek szokásaira, igényeire, hiszen a sampler pont az a hangszer, amit a legkönnyebb átvinni a virtuális világba. Miért is? Mi a sampler? Egy nagyon jó konverterekkel felszerelt, saját operációs rendszerrel ellátott (melyben integrálva vannak a hang alakításához szükséges funkciók) számítógép. Igen. Teljesen mindegy, hogy egy 3U magas külön számítógépünk van sampling funkcióra, vagy pedig a stúdiónk központi egységének teljesítményéből vágunk le X mennyiséget egy szoft-sampler futtatásához.


NI Kontakt 3 vs. Akai S3200


Rengeteg dolog van, ami miatt vonzóbb egy vas, és rengeteg dolog van, ami miatt mégis inkább bizonyos feladatokra szoftokat használunk. Elképzelhetetlennek tartom, hogy le lehet modellezni tökéletesen egy öreg, '60-as évekbeli szalagos delay hangját, amiben annyi a pontatlanság, annyi a zörgés, csattogás, sistergés, hogy szinte fáj - de pont ezért szeretjük! A másik végletbe sem szeretnék belekóstolni...nem akarok egy VHS kazetta méretű dobozon két sornyi szöveges visszajelzéssel szekvenszálni...

A helyes az, ha megpróbálunk lavírozni a két világ között, és azokat az eszközöket gyűjtjük magunk köré, amikkel a legjobban sikerül a gondolatainkat hangokba átvinni.

A szoftverparkba történő hardverintegráció szinte észrevétlenül meg is történt velünk - egy szempillantás alatt fontos lett az, hogy a számítógépünk billentyűzete mellé beszerezzünk egy MIDI billenőt is, és éppen hogy letettük az asztalra, máris hiányzik mellőle a kontroller, majd mikor már mindent tudunk vezérelni, hirtelen rájövünk, hogy külön vas kell ide, ahhoz hogy ezt jól le tudjam hallgatni...


Novation V-Station vs. Novation K-Station


A másik oldalon is megjelenik az integráció, milliós Neve kompresszorok kapnak USB portot a TR miatt (Total ReCall), ezrek fejlesztik a legnépszerübb DAW-okat, nem is beszélve a többi "átkötő" megoldásról. (PowerCore, TDM). A cégek is látják a lehetőséget a szoftverek egyszerűségében. A munka gyorsabb, bármikor előhívható két kattintással a teljes szerzemény. A kisebb cégek pár dollárért árulják a szebbnél-szebb plugineket, a nagyobbak VST/AU/RTAS verziókat adnak ki a népszerűbb szintijeikből (vannak, akik még kontrollert is adnak hozzá, lásd Korg). A nagyobb, nevesebb cégek pedig, akik legtöbbször a hangminőségen kívül az áraikkal is simán figyelmet keltenek, egyszerűen a VAS AZ IGAZI jelmondattal szállnak be a vásárlókért folyó küzdelembe.


Propellerheads Thor modulár (Reason) vs. HW analóg modular


A "vasasok" büszkék gyűjteményükre, euforikus érzés közepette túrnak bele a 40 méternyi különböző színű kábelkazalba, kacér mosollyal halljuk szájukból a híres "analógos" mondatokat, ugye ismerjük őket : "Ez nem olyan mint, ez AZ."; "Igen, ez nem fagy le."; és a többi...titkon viszont biztos vagyok benne (saját tapasztalatból mondom), irigylik a szoftverek egyszerűségét. A másik oldal sem különb - valljuk be, nézzünk magunkba -, azért a szoftver pártiak is szeretik csavargatni a potmétereket, szeretik, ha egy VST vagy más program nagyon tetszetős, HW-utánzat grafikával rendelkezik. Nem így van?

Az én személyes véleményem az (remélem bennetek is hasonló álláspont fogalmazódott meg a cikk végére), hogy egyik csapatnak sincs 100%-osan igaza, sőt, a szoft vs vas "háború" igazi nyertesei azok, akik a harmadik táborba tömörülve mosolyognak, és a két rendelkezésre álló eszközparkot, legyen az szoft vagy vas, maximálisan a művészetük kiteljesítésére használják.


3U
Az E-Mu cég EIV (E4) szériás samplerei 3U (3HE - helyegység) helyet foglalnak a rack-ben.

TC (Total Recall)
Teljes visszahívás, ha teljesen szó szerint akarjuk fordítani. Gyakorlatilag azt jelenti, hogy az eszköz adott beállításait egy kattintással elmentjük, és azt bármikor előhívhatjuk. Gondolom most sokan ráncolják a homlokukat, azt kérdve maguktól... "mi ebben a nagy szám, az összes szoft menti az adott álllást, presetekbe...". A kérdés jogos, de a Neve cég (akiről a cikkben szó volt) TC-vel rendelkező produktumai teljesen analóg, brutál áramkörökből épített kemény vasak, hozzájuk tartozó "soknullás" árakkal. Nagyon sokat segíthet az, hogy egy kattintással ezt az erőművet ráállítjuk dobkompresszálásra, majd klikk és máris komoly vokáldinamika-javítást végezhetünk vele.

DAW - Digital Audio Workstation
Ezek ugye az általnuk is használt szoftverek, amelyek digitálisan dolgoznak fel audio (és MIDI jeleket), szoftver és hardver hangszereket, effekteket vezérelnek. Meg lehet ezt fogalmazni csavarosan, egyszerűbb ha mondok példát: Cubase, Pro Tools, Logic, Digital Performer és társaik.

TDM
A Digidesign cég által fejelsztett (és gyártott) Pro Tools rendszerek pluginjei. Érdekességük, hogy hardware DSP-t használnak erőforrásként, egy óriási külön kártyáról (A TDM rendszerek elég bonyolultak, külön van DSP Farm kártya, MIX Farm kártya, stb.), így a számítógépnek, amin a vezérlő DAW, a Pro Tools fut, szinte csak a szofver megjlenítéséért kell felelnie, a DAW számítási feladatait a DSP chipk-ek végzik.

PowerCore
Ez is egy DSP rendszer, melyet a TC Electronics fejleszt. A lényege szinte ugyanaz, mint a Pro Tools TDM-é, kicsivel talán olcsóbb.

VST/AU/RTAS
Sokszor láthatóak a rövidítések, de mit is jelentenek?
VST - Virtual Studio Technology, ez a Steinberg cég általt fejlesztett szofter integrációs techológia, ami lehetővé teszi egy DAW-ba külső szoftverhangszerek és effektek integrálását.

AU - Audio Unit, szintén plugin integrációs, az Apple által, OS X alá fejlesztett szabvány. (Azért írtam OSX-et, mert bár először a Logicban alkalmazták, azóta már minden valamire való OS X alatt futó DAW kezeli őket). VST-vel és RTAS-al szemben ezek az AU pluginek nem crossplatformosak, tehát nem készítenek belőle WIN/OS X verziót külön, ezek csak OS X alatt futnak, bár a programok nagy része megvan mindkét platformra. (VST és RTAS plugineket kezel WIN és OS X is.)

RTAS - Digidesign Pro Tools LE és Pro Tools M-Powered rendszerekhez készült pluginek, Real-Time AudioSuite, ezek nem DSP-t használnak, hanem a DAW-ot futtato számítógépet, mint a többi típus.
Kapcsolódó ZeneTech fórum
SPR, 2008.08.01